چطور سازدهنی ایده آل خود را پیدا کنیم؟

سازدهنی یا هارمونیکا (Harmonica) از جمله سازهای بادی زبانه آزاد است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. در ایران نیز سازدهنی جزء سازهای پر فروش است. راحتی نواختن در کنار صدایی دلنشین، وزن پایین، قابلیت جابه‌جایی و قیمت مناسب را می‌توان عوامل محبوبیت سازدهنی بر شمرد.

رای مبتدیانی که قصد ورود به دنیای موسیقی را دارند، سازدهنی گزینه‌ای مناسب و مطلوب است، از همین رو این ساز به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود. بزرگسالانی که دوست دارند سازی را صرفا برای نواختن در اوقات فراغت یا جمع‌های دوستانه فرا بگیرند نیز به سازدهنی علاقه دارند.

انواع سازدهنی

پیش از انتخاب و خرید سازدهنی ابتدا باید با انواع آن آشنا شویم. سازدهنی‌ها را از جنبه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کنند که ما در اینجا به انواع آنها بر اساس ساختارشان اشاره می‌کنیم. انواع سازدهنی برحسب ساختار داخلی عبارت است از:

– سازدهنی کروماتیک مناسب نواختن در سبک‌های جاز، کلاسیک، پاپ و ایرلندی

– سازدهنی دیاتونیک مناسب نواختن در سبک‌های بلوز، فولک/محلی، ایرلندی، اسکاتلندی، کانتری، راک، وسترن و پاپ

– ساز دهنی ترمولو مناسب نوازندگی در سبک‌های فولک/محلی و پاپ

– ساز دهنی اکتاو مناسب نوازندگی در سبک‌های فولک/محلی و پاپ

– ساز دهنی اکسترا

البته مدل‌های دیگری از سازدهنی مانند سازدهنی‌های  Knittlinger، وندر و کروز وندر، وینی، ریشتر، بلوز هارپ و … نیز وجود دارد که فعلا از آنها صرف نظر می‌کنیم.

بهترین سازدهنی برای یادگیری

حتما شما هم دیده‌اید که برخی افراد برای خرید ساز دهنی به دنبال ساده‌ترین نوع آن می‌گردند اما این کار اشتباهی است. اگر شما یک سازدهنی ساده بخرید و تمرکز خود را روی آن بگذارید بدون اینکه مهارت بالایی به‌دست آورید هزینه و زمانتان را هدر داده‌اید. اگر ساز دهنی را به‌عنوان ساز مورد علاقه خود انتخاب می‌کنید، لازم است یک ساز خوب و مرغوب خریداری کرده و تلاش خود را برای آموختن درست و دقیق آن به کار ببندید.

انتخاب بهترین سازدهنی برای شما ارتباط مستقیمی با هدف و سبک مدنظرتان دارد. بنابراین پیش از هر چیز لازم است مشخص کنید کدام نوع سازدهنی مناسب سبک موردعلاقه شماست. گوش دادن به آهنگ‌ها و سبک‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا سبک مورد علاقه‌تان را به‌درستی شناسایی نمایید. چنانچه به سبک خاصی علاقه ندارید یا دچار تردید هستید، به سراغ سازدهنی کروماتیک بروید. این مدل هارمونیکا هم برای نوازندگی در سبک پاپ گزینه خوبی است و هم در ایران مورد استقبال نوازندگان مبتدی قرار گرفته است. مهمتر آن که برای کسانی که تمایل دارند مبانی نظری موسیقی را فرا بگیرند نیز خرید سازدهنی کروماتیک توصیه می‌شود چرا که این نوع سازدهنی، امکان نواختن تمام فواصل نیم پرده را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. اگر برای سرگرمی یا تفریح به دنبال یادگیری هارمونیکا هستید، سازدهنی ترمولو گزینه خوبی برای شماست. اما باید توجه داشته باشید مدل‌های پایین ترمولو ممکن است کیفیت صدای مطلوبی نداشته باشند.

نکته حائز اهمیت بعدی این است که برای خرید اولین سازدهنی خود به سراغ مدل‌های گران قیمت نروید، بلکه از بین هارمونیکاهای متوسط یا ارزان قیمت دست به انتخاب بزنید. ساز دهنی سازی ظریف و حساس است و معمولا افراد مبتدی که به ظرافت‌های لازم جهت استفاده از آن آشنا نیستند، خیلی زود سازشان را خراب می‌کنند. پس اگر می‌خواهید هارمونیکا را تا سطح حرفه‌ای دنبال نمایید، از مدل‌های گران قیمت شروع نکنید، شما تا رسیدن به مهارت و تبحر کافی حداقل یک یا دو ساز را خراب خواهید کرد.

معتبرترین برندهای سازدهنی

مانند هر ساز دیگری شما با مدل‌های متنوعی از برندهای گوناگون در بازار مواجه هستید. اعتبار و وجهه بین‌المللی یک برند به شما در انتخاب کمک بسیاری می‌کند. سازدهنی‌های تولید شده توسط برندهای هوهنر، سوزوکی و سوان در بازار با اقبال بیشتری روبه‌رو هستند. هوهنر بیش از ۱۵۰ سال قدمت داشته و برخی مدل‌های هارمونیکا ابداع این شرکت آلمانی بوده است. شرکت سوزوکی که دفتر اصلی آن در ژاپن می‌باشد نیز در چند دهه گذشته وارد حوزه تولید و عرضه ساز دهنی شده است. برند سوان نیز یک شرکت چینی است که حدود چهاردهه قدمت دارد. وجود انواع ساز دهنی ارزان قیمت در بین تولیدات سوان باعث شده حتی کسانی که به قصد تفنن و سرگرمی به سراغ یادگیری ساز دهنی می‌روند، ناچار به پرداخت هزینه‌های بالا نباشند و به‌سادگی بتوانند ساز دهنی ارزان و مناسبی برای خود پیدا کنند.

قیمت ساز دهنی

هارمونیکا هم مانند هر ساز دیگری از مدل‌های ارزان تا گران قیمت دارد. البته ساز دهنی را جزء سازهای کم‌جا، ارزان و قابل‌حمل قرار می‌دهند. شما با صرف تنها چند صد هزار تومان می‌توانید یک ساز دهنی از برندی معتبر خریداری کرده و فراگیری آن را آغاز نمایید. قیمت مناسب ساز دهنی همواره یکی از دلایل محبوبیت آن در کشورهای مختلف بوده است.

منبع: ایسنا