چگونه می‌توانیم یک کودک را به “فرزندخواندگی” قبول کنیم؟

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه با تشریح شرایط فرزندخواندگی، اولویت در واگذاری این کودکان را تامین سلامت جسمی و روحی و معیشت متقاضیان عنوان کرد.

کامران علی مددی با بیان اینکه تقاضا برای فرزندخواندگی بصورت کشوری و از طریق سامانه جامع صورت می گیرد، گفت: در گذشته متقاضیان به صورت حضوری به مراکز بهزیستی مراجعه کرده و درخواست می دادند، اما در حال حاضر این کار از طریق ثبت نام درسامانه فرزندخواندگی صورت می گیرد.

وی افزود: متقاضیان باید با مراجعه به سایت فرزندخواندگی به آدرس http://adoption.behzisti.net  مراجعه کرده و با ارائه اطلاعات خواسته شده درخواست خود را ثبت کنند و در ادامه این اطلاعات پایش شده و با آنها تماس گرفته می شود.

علی مددی گفت: در میان متقاضیان اولویت با خانواده هایی است که از هر نظر شرایط آنها نسبت به بقیه بهتر باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: شرایط خانواده ها برای فرزندخواندگی در ابعاد مختلف تحصیلی، سلامت جسمی، سلامت روانی، وضعیت معیشتی و مالی، اعتقادات دینی و … سنجیده و در صورت تایید تمامی این مراحل واگذاری فرزند صورت میگیرد.

علی مددی گفت: خانواده ها در کنار تحقیقات صورت گرفته در خصوص وضع مالی و سلامت و … جلساتی را هم با مشاورین روان و دینی گذرانده و وضعیت سلامت روان و اعتقادات آنها هم مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمانشاه افزود: علاوه بر اینها خانواده باید در محله ای مناسب ساکن باشند و محیط زندگی مناسبی برای کودک فراهم کنند.

علی مددی یادآور شد: بهزیستی وظیفه ای برای تامین فرزند برای زوجین نابارور ندارد و در وهله اول ما به فکر کودکانی هستیم که تحت سرپرستی داریم و تلاش و اولویت اول ما این است که این کودکان صاحب خانواده ای مناسب شوند.

این مسئول از پیگیری وضعیت کودکان بعد از فرزندخواندگی خبر داد و افزود: وقتی کودکی به فرزندخواندگی واگذار می شود، مددکاران در ماه اول هفته ای یکبار و پس از آن تا یک سال بصورت ماهانه به کودک سرکشی کرده و وضعیت او را بررسی می کنند.

وی افزود: بعد از یک سال هم این سرکشی و مراقبت بصورت سالی یکبار انجام خواهد شد تا زمانی که کودک به سن ۱۸ سالگی برسد.

علی مددی تاکید کرد: در طول این مدت چنانچه متوجه شویم کودک در معرض آسیب است، بلافاصله فرزندخواندگی لغو شده و کودک تحویل گرفته می شود.

به گفته معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه در حال حاضر ۱۸۳خانواده پشت نوبتی و متقاضی فرزندخواندگی هستند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به سرپرستی کودکان بی سرپرست در مراکز بهزیستی گفت: سال گذشته ۲۵ نفر از این کودکان به فرزندخواندگی واگذار شدند.

وی افزود: همچنین طی این مدت ۱۰۳ کودک نیز بصورت “امدادبگیر” تحت مراقبت در خانواده بستگان درجه یک خود هستند.

علی مددی گفت: “امدادبگیر” طرحی است که طی آن بهزیستی، کودک در خانواده دبستگان درجه یک (شامل پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، دایی، عمه و …) تحت مراقبت قرار می گیرد و در قبال آن هزینه نگهداری کودک بصورت ماهانه از سوی بهزیستی پرداخت میشود.

وی افزود: حتی مواردی داشته ایم که پدر و مادر به دلیل شرایط فقر توان نگهداری از فرزند خود را نداشته و کودک را به مراکز بهزیستی سپرده بودند که در قالب این طرح نیز این کودکان به آغوش خانواده برگشتند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

افزایش ۳۰ درصدی تقاضا برای پذیرش فرزندخواندگی

چگونگی فرایند فرزندخواندگی