تشخیص اوتیسم در کودکان با یک برنامه موبایلی!

یک اپلیکیشن مدعی است که با تجزیه و تحلیل حرکات چشم کودکان در هنگام تماشای فیلم‌ها قادر است کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلال اوتیسم را تشخیص دهد.

 یک مطالعه جدید که توسط موسسه ملی سلامت(NIH) آمریکا حمایت شده است، یک برنامه تلفن همراه را نشان می‌دهد که با تجزیه و تحلیل حرکات چشم کودکان نوپا(حتی ۱۶ ماهه) در هنگام مشاهده فیلم‌ها، ابتلای آنها به اختلال طیف اوتیسم(ASD) را با موفقیت تشخیص می‌دهد.

محققان آمریکایی این مطالعه می‌گویند که این برنامه ممکن است در نهایت برای غربالگری نوزادان و کودکان نوپا برای ASD مورد استفاده قرار گیرد که منجر به اطلاع والدین و استفاده گسترده‌تر از درمان‌های مداخله‌ای زودهنگام می‌شود تا شانس موفقیت بیشتر باشد.

این مطالعه با هدایت دکتر “جرالدین داوسون” مدیر مرکز عالی اوتیسم موسسه ملی سلامت آمریکا در دانشگاه “دوک” بر اساس یافته‌های قبلی نشان می‌دهد که مغز انسان برای توجه به نشانه‌های اجتماعی به خوبی تنظیم شده است و چشمان فرد به طور معمول بر روی سیگنال‌های اجتماعی تمرکز می‌کند.

از آنجا که افراد مبتلا به ASD توجه کمتری به محرک‌های اجتماعی دارند، ردیابی حرکت چشم آنها به عنوان یک روش موفقیت آمیز برای غربالگری ASD در کودکان خردسال موثر است.

محققان می‌گویند، هدف از این مطالعه جدید، دسترسی به فناوری ردیابی چشم است که برای غربالگری کودکان برای تشخیص اوتیسم استفاده شود.

محققان برای این مطالعه ۹۳۳ کودک نوپای ۱۶ تا ۳۸ ماهه را در یک مرکز مراقبت‌های اولیه بررسی کردند. آنها فیلم‌های کوتاهی از افرادی که لبخند می‌زدند و معاشرت می‌کردند را روی یک دستگاه تلفن همراه به این کودکان نشان دادند.

 

محققان سپس حرکات چشم این کودکان را با استفاده از دوربین تلفن همراه ضبط کرده و آنها را از طریق بینش رایانه‌ای و الگوریتم یادگیری ماشین تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که کودکان مبتلا به اوتیسم کمتر از دیگر کودکان تمایل به تمرکز بر نشانه‌های اجتماعی دارند.

محققان می‌گویند، ۴۰ نفر از ۹۳۳ کودک نوپا مبتلا به ASD تشخیص داده شدند.

تحقیقات اخیر در مورد ASD نشان داده است که دختران و پسران در مناطق مختلفی از مغز به اوتیسم مبتلا می‌شوند. یک آزمایش توسط محققان دانشگاه “مک‌گیل” نیز نشان داده است که استفاده میکرودوزی از LSD برای درمان برخی از بیماری‌ها از جمله ASD نویدبخش است.

محققان توسعه دهنده این برنامه موبایلی می‌گویند که برای تشخیص اینکه آیا این برنامه برای عموم قابل عرضه و انتشار است یا خیر، کارهای بیشتری لازم است. با این حال آنها بر این باورند که این برنامه موبایلی مجهز به یادگیری ماشینی می‌تواند به عنوان روشی مناسب برای اجازه دادن به والدین برای شناسایی علائم اولیه ASD در کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تشخیص اوتیسم کودک فقط با ۳ علائم

علائم اوتیسم و روش تشخیص آن در کودکان