قصد خرید درختچه ی بن سای دارید؟ پس بخوانید

بن سای یک گیاه زیبای کوچک است که خواهان بسیاری پیدا کرده است در هنگان خرید بنسای باید به نکات ریز و درشتی دقت کرد تا بتوان بهترین انتخاب را کرد.

بن سای این نماد زیبای طبیعت اکنون در بسیاری از منازل ما وجودارد. پیش از این نیز در مورد این درخت های مینیاتوری نوشته بودیم. این بار می خواهیم روش هایی برای انتخاب یک درختچه بن سای مرغوب و همچنین نگهداری از آن را آموزش دهیم. آماده اید که یک درخت بون سای بخرید؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس قبل از هر کار ؛ چیزی که باید دنبالش بگردید یک سری اطلاعات کامل و کافی است .در این بخش فهرستی از اصول اولیه ای را فراهم کرده ایم که به شما در انتخاب و یا ایجاد سوژه های خوب کمک می کند.

بونسای
نکات مهم برای خرید بونسای سالم

گیاه سالم

سالم بودن گیاه ممکن است به طور واضح به نظر برسد, اما گاهی اوقات گیاهان بیمار را می بینیم که به خوبی شکل می گیرند.گاهی اوقات ما می خواهیم آن ها را نجات دهیم ،مهم نیست چقدر وسوسه انگیز باشد. اما درختانی را بخرید که سالم هستند.

به دنبال شاخه ها و برگ های سبز مناسب (بسته به زمان سال), پایداری گیاه در گلدان و نبود آفات بگردید.برگ های زرد که در گلدان قرار دارد و یا برگ های معیوب یا آسیب دیده همگی نشانه های مشکلات بالقوه ای هستند.

تنه

تنه درختان هرچه بزرگ تر باشد، درخت پیرتر است.سن ظاهری مهم تر از سن واقعی است. گیاهانی که اساساً قلمه های ریشه دار یا نهال هستند, بیش از یک قلمه بلند مدت می باشند.تا زمانی که شبیه یک درخت واقعی نباشد، پول دادن به آن دور ریختن است.

مخروط

مخروطی بودن به معنای عریض بودن درخت در بخش پایینی و نازک شدن به سمت بالا است. شاخه ها نیز باید به سمت نوک باریک باشند.

تناسب 

برگ ها، میوه ها و گل ها باید با اندازه کلی درخت متناسب باشند.اگر می خواهید یک درخت بونسای بخرید که کوچک باقی بماند، باید برگ ها و گل هایش بیشتر شبیه به بوته باشد تا به یک درخت.اگرچه تکنیک هایی برای کاهش اندازه برگ ها، میوه ها و گل ها به ندرت انجام می شود.

شاخه های مرده و زخم ها اغلب برای نشان دادن نشانه هایی از سن ایجاد می شوند.اگر یک درخت خوب بدون زخم و شاخه های مرده پیدا کنید، خوب است .با این حال، اگر این مشکلات وجود دارند، شما یک شروع سریع دارید. اگر مایل به انتخاب درختی با تنه چوبی هستید ،درخت باید طبیعی به نظر برسد.

نباری یک واژه ژاپنی است که به ریشه های سطحی اشاره می کند که از پایه تنه درخت دور می شوند. این انشعاب ها که در بخش قبلی نمناک در موردشان توضیح داده ایم به شدت با ارزش هستند و مربوط به سن است. تصویر زیر یک نمونه عالی از نباری خوب است. (توجه داشته باشید که ریشه ها متقاطع رو به تقاطع باشند)

شاخه اول 

وقتی یک بونسای به حالت عمودی خریداری می کنید ، شاخه اول خیلی مهم است.شاخه اول تقریباً یک سوم از طول درخت است و همچنین باید سنگین ترین شاخه بر روی بون سای باشد. اگر همه یا بیشتر شاخه های بزرگ در بالای گیاه قرار داشته باشند، گیاه دیگری را انتخاب کنید.

قاعده “اولین شاخه” ممکن است به سبک های دیگر مانند سبک بونجین یا سبک لیتراتی مربوط نشود. اگر همه یا بیشتر شاخه های بزرگ در بالای گیاه بودند، یک درخت دیگر را در نظر بگیرید.

 

پیش از اینکه درخت بون سای بخرید:

از اشتباهات اجتناب کنید! 

به یاد داشته باشید که بون سای کوچک در یک ظرف کوچک هرگز به بونسای بزرگ تبدیل نخواهد شد. دلیل بودن در یک ظرف کوچک این است که آن را کوچک نگه دارید. بزرگ بودن همیشه خوب نیست. فقط به این غلت که یک گونه درخت خاصی معروف به بون سای است  مانند سرو کوهی. هر سرو کوهی لزوماً یک سوژه خوب برای بون سای نیست!

با اولین بن سای خود چه کاری باید انجام بکنید :

بون سای را در سرمای زمستان ترک کنید، مگر اینکه درخت تان استوایی باشد، به خواب زمستانی در سرما نیاز دارد.

درختان برگریز، مانند افرا و نارون، برگ هایشان می ریزد و ممکن است مرده به نظر برسند، اما اگر به درستی نگهداری شوند، با یک سرخی جدید از برگ ها در فصل بهار جوانه می زند. مخروطیان مثل سرو کوهی و کاج نیز به این استراحت سرما نیاز دارند. احساس نکنید که آن ها را باید در زمستان به داخل بیاورید. بیشتر آن ها فقط نیاز دارند که از آن ها در زیر ۲۰ درجه فارنهایت (۶ درجه سانتی گراد) و در شرایط باد و خشک محافظت کنید .

بن سای نیاز به حفاظت در دماهای زیر ۵۵ تا ۶۰ فارنهایت دارد. (۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد) ، ممکن است شما بخشی ویژه ای را برای نگهداری آنها نیاز داشته باشید تا در طول ماه های سرد در دمای مناسب و رطوبت در داخل خانه نگه داشته شوند.

تغذیه

تنها در فصل رشد مثل همه گیاهان، برای سالم ماندن به کود نیاز دارد. با این حال، شما باید فقط بون سای را در طول فصل رشد و نه در طول زمستان و یا اواخر پاییز بارور کنید. زمان اولیه تغذیه از بهار تا اوایل پاییز است.

انواع زیادی کود و برنامه های مختلف برای پیروی وجود دارد، اما برای یک رژیم اولیه می توانید از یک غذای گیاهی متعادل (۱۰ – ۱۰ – ۱۰ یا چیزی مشابه) استفاده کنید ، طرز مصرف روی بسته را یک بار در ماه در طی فصول گرم دنبال کنید). باید توجه داشته باشید که تغذیه از بیش از حد به بن سای باعث مرگ آن می شود.

مرتبط:

اثرات مثبت دارچین برای گیاهان و آفت زدایی

چقدر باید به گیاه خود آب دهم؟

سرمازدگی گیاهان در زمستان و راهکارهایی برای آن