پدر علوم ریاضی نوین در ایران که بود؟

دکتر سید محمد تقی فاطمی را پدر علوم ریاضی نوین در ایران می‌دانند زیرا او نخستین متخصص مکانیک تحلیلی کشورمان بود.

پروفسور محمد تقی فاطمی در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی در شهر اصفهان چشم به جهان گشود و در ایام کودکی در منزل مشغول به تحصیل و فراگیری دروس فارسی، مقدمات عربی و دروس مذهبی بود. وی در سال ۱۳۰۵ موفق به کسب مدرک دیپلم در رشته علمی شد و پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۰۶ برای تحصیل در رشته ریاضیات عازم فرانسه شد و پس از نگارش رساله تخصصی استعمال گروه‌ها در هندسه و کسب درجه پروفسوری ریاضیات از دانشسرای عالی پاریس به میهن بازگشت.

پروفسور فاطمی در دانشسرای عالی تهران به تدریس علوم ریاضی و مکانیک استدلالی پرداخت و نخستین متخصص مکانیک تحلیلی کشورمان بود.

پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ پروفسور فاطمی در همان سال دانشکده فنی تهران را بنیان کرد. بعدها در تاسیس دانشکده علوم نیز مشارکت می‌کند و سال‌ها در این دانشکده به تدریس می‌پردازد.

 

استاد محمد تقی فاطمی با همکاری دوستانش ۲۶ جلد کتاب ریاضی در موضوعات جبر، هندسه، مثلثات و مکانیک استدلالی برای دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها تالیف و تدوین کرد. وی در دانشسرای عالی پاریس (اکول نرمال سوپریور) در رشته ریاضی تحصیلات عالی خود را به پایان رسانید و یکی از شاگردان ممتاز این رشته و تنها ایرانی فارغ التحصیل این مدرسه است به طوری که دولت فرانسه این موفقیت را به دولت ایران تبریک گفته است.

محمدتقی فاطمی

پروفسور محمد تقی فاطمی پس از اتمام تحصیلات خود و بازگشت به ایران در دبیرستان نظام مشغول به کار شد و از سال ۱۳۱۳ در دانشسرای عالی تهران به تدریس علوم ریاضی و مکانیک استدلالی پرداخت. وی در سال ۱۳۱۶ به تدریس هندسه ترسیمی در دانشگاه فنی و همکاری با فرهنگسرای علوم زبان فارسی در وضع واژگان معادل برای اصطلاحات مکانیک مشغول بود.

پروفسور فاطمی در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه تهران بازنشسته و عازم مشهد شد و مدیریت گروه ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد را به عهده گرفت.

 

پروفسور محمد تقی فاطمی در سال ۱۳۴۷ به خاطر عشق وافر به امام رضا(ع) عازم مشهد شد و به تدریس و مدیریت گروه ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد همت گماشت. وی در بیست و دومین کنفرانس ریاضی کشور در سال ۱۳۶۹ به عنوان استاد پیشکسوت ریاضیات ایران در قرن معاصر مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین، پروفسور فاطمی معلم همه معلمان ریاضی ایران بود و نخستین کتب درس ریاضی برای دانش‌آموزان توسط وی در سال ۱۳۱۸ تالیف و تدوین شد.

فاطمی از خدام افتخاری آستان قدس رضوی بود و در آذرماه ۱۳۷۴ درگذشت و مدفن او نیز در حرم امام هشتم شیعیان در صحن آزادی قرار گرفته است.

منبع: ایسنا