فعالیت چهار مرکز خدمات اوتیسم کودکان

مدیرکل بهزیستی قم از فعالیت ۴ مرکز ارائه خدمات به افراد و کودکان مبتلا به اوتیسم در استان قم خبر داد.

مهدی پهلوانی با اشاره به نامگذاری دوم آوریل (۱۳ فروردین) بنام روز جهانی آگاهسازی اوتیسم ضمن اعلام این خبر گفت : تاکنون ۵۰۰ نفر مبتلا به اوتیسم در استان شناسایی شده اند و  در حال حاضر حدود ۱۵۰ کودک و نوجوان مبتلا به اوتیسم در ۴ مرکز غیردولتی و تحت نظارت بهزیستی قم خدمت می‌گیرند.

پهلوانی در پاسخ به این سوال که خدمات بهزیستی شامل چه فعالیتهایی است افزود: در حال حاضر ماهانه به ازاء هر کودک اوتیسمی ٨٠٠هزار تومان یارانه به مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی طیف اوتیسم  پرداخت می‌شود و بهزیستی علاوه بر یارانه مذکور ، هر فصل برای هزینه ایاب و ذهاب و هزینه بهبود تغذیه نیز برای هر کودک اوتیسمی مبلغی را پرداخت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی قم خاطرنشان کرد: در مراکز اوتیسم خدماتی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، خدمات مشاوره و روانشناسی، خدمات ورزشی و اصلاحی توسط کارشناسان ارائه می‌شود و آموزش‌های مرکز محور و خانواده محور هم مدنظر است.

پهلوانی در این بخش از سخنان خود با اشاره به جای خالی مراکز ارائه دهنده خدمات به افراد مبتلا به اوتیسم بالای ۱۵ سال از خیرین و بخش غیردولتی درخواست کرد با ورود به این مقوله یاریگر بهزیستی و خانواده های این نوجوانان باشند.

وی  با بیان اینکه کودکان اوتیسمی تا سن ۱۴ سالگی می‌توانند از مراکز طیف اوتیسم خدمات دریافت کنند تصریح کرد: این افراد طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی پس از این سن می‌توانند با مراجعه به مراکز حرفه آموزی مهارت‌های لازم را کسب کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

اوتیسم ، غصه پر درد فرشتگان زمینی

آیا کودکان اوتیسم تیزهوش هستند؟

علائم اوتیسم و روش تشخیص آن در کودکان