یک کارگردان تئاتر: نوجوانان تکمیل‌کننده حلقه تئاتر هستند

کارگردان تئاتر «۱۱ چمدان» با اشاره به اجرای این نمایش توسط نوجوانان، گفت: تئاتر نوجوان تکمیل‌کننده حلقه مفقوده زنجیره تئاتر است.

جواد رحیم‌زاده  با اشاره به اجرای نمایش «۱۱ چمدان» در پردیس تئاتر مشهد خواهد شد، اظهار کرد: این نمایش سال ۱۳۹۸ و پیش از شیوع ویروس کرونا آماده شده و قرار بود سال گذشته به اجر برسد، اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا نمایش تعطیل شد. با این حال امسال با بهتر شدن شرایط بیماری، تصمیم گرفتیم که دوباره گروه را جمع کنیم و پس از چند جلسه تمرین، کار را به اسفند امسال برسانیم. در چنین شرایطی خدا را شاکرم که در جریان تمرینات مشکلی برای کسی پیش نیامد.

وی ادامه داد: تأکید ما برای اجرا در اسفندماه مربوط به فضای نمایش است و بخش دیگر آن هم به‌خاطر این بود که بچه‌ها اکثراً دانش‌آموز هستند و در این ماه به ‌خاطر فراغت بیش‌تری که دارند حضور در تئاتر برایشان آسان‌تر است.

این کارگردان تئاتر با تأکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالن نمایش، تصریح کرد: موضوع این کار یک معضل اجتماعی برای نوجوانان و خانواده‌ها است. داستان در مورد ۱۱ نوجوان است که همگی از نخبه‌های شهرشان هستند و به یک ایستگاه متروک قطار می‌رسند. در ادامه مشخص می‌شود که این افراد به آن ایستگاه دعوت شده‌اند و قرار است اتفاقاتی برای آن‌ها رخ بدهد. البته باید با این موضوع تأکید کنم که اگر چه این کار توسط نوجوانان اجرا می‌شود، اما کاملاً در حد و اندازه‌ای است که مخاطب بنشیند و از تماشای آن لذت ببرد.

رحیم‌زاده با اشاره انتظاراتش از جامعه هنری، گفت: نخستین انتظار ما این است که دوستان هنرمند و تئاتری بیایند کار این نوجوانان را ببینند. چون این‌ها سرمایه‌های هنری شهر ما هستند و آینده تئاتر این شهر را از لحاظ نیروی انسانی و نیروی ایده‌پردازی تأمین خواهند کرد. درخواست دوم من از ارگان‌های مختلف است که نمایش را ببینند و از خانواده‌هایشان دعوت کنند تا به تماشای این تئاتر بنشینند تا ما به جای یک اجرا، هر شب دو اجرا داشته باشیم. تا بتوانیم از این طریق هزینه‌های گروه تئاتر تأمین کنیم، چراکه اصلاً به دنبال کسب سود نیستیم و همین که این کار بتواند هزینه خودش را تأمین کند برای ما کافی است. در این شرایط سخت تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به تماشای اجراهای یکدیگر بنشینیم و از یکدیگر حمایت کنیم.

وی با بیان این‌که «شهرداری و صداوسیمای مرکز استان می‌توانند در این شرایط با تبلیغ تئاتر به هنرمندان کمک کنند»، بیان کرد: تماشاگر تئاتری به‌ هر حال به تماشای کار می‌نشیند و همه بلیت‌های ما در روزهای آینده رزرو شده است، اما در حال حاضر مسئله مهم‌تر این است فکر و اندیشه پشت کار دیده شود و این نوجوانان حمایت شوند و بدانند افرادی هستند که کارشان را می‌بینند و تشویق‌شان می‌کنند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به این‌که «تئاتر می‌تواند یک ابزار کمک‌آموزشی برای نوجوانان باشد»، اضافه کرد: اگر تئاتر در مدرسه، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مساجد و دانشگاه‌ها جدی گرفته نشود به مرور زمان از یادها خواد رفت. بر همین اساس معتقدم تئاتر نوجوان حلقه مفقوده این زنجیر است که سال‌ها به آن فکر نشده و این موضوع برای گروه‌هایی که تئاتر نوجوان کار می‌کنند یک نوع ریسک است، چرا که مشخص نیست مخاطب به تماشای این کار خواهد نشست یا نه. با این ‌حال در چند سال اخیر تلاش کردیم فضای تئاتر نوجوان را در مشهد رونق ببخشیم تا نوجوانان ببینند که یک گروه تئاتر فقط از دغدغه‌های آن‌ها صحبت می‌کند و این کار سخت نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی مسئولان است.

نمایش «۱۱ چمدان» تا ۲۵ اسفند ماه هر شب ساعت ۱۹ در مجموعه پردیس تئاتر اجرا خواهد شد.

منبع:ایسنا