مزایای مشارکت کودکان در پویش احیای طبیعت

پویش احیای طبیعت، به یاد عزیزانی که در طول شیوع ویروس کرونا دا فانی را وداع گفته‌اند، به دعوت باشگاه کوهباد انوشه و کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد از نیمه دی‌ماه، در این شهر آغاز شده و مورد استقبال شهروندان به ویژه بانوان و کودکان قرار گرفته است؛ پویشی که علاوه بر نجات طبیعت، روحیه کار داوطلبانه را نیز در جامعه ترویج می‌کند. مشارکت کنندگان در این پویش نیز، قرار است با  همراهی اداره منابع طبیعی شهرستان آران و بیدگل و تعاونی مرتعداران کاشان، پنج هکتار از مسیر قلعه تاریخی شجاع آباد تا شهر ایلخانی را با گیاه درمنه احیا کنند.

محمد طاهری،  کارشناس علوم تربیتی با اشاره به نقش این پویش‌ها در افزایش حس مسئولیت پذیری، می‌گوید: فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه، حس مسئولیت پذیری، انسان دوستی و کمک به همنوع را در جامعه زنده می‌کند و شرکت کنندگان در این پویش‌ها یاد می‌گیرند که نسبت به مسائل محیط اطراف خود بی‌تفاوت نباشند.

او ادامه می‌دهد: شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش تجمع‌ها و تعطیلی مدارس، فرصت خوبی است تا مادران همراه با فرزندان خود به تشکل‌های مردمی مراجعه کرده و ضمن مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه، رشد هوش اجتماعی و معنوی فرزندانشان را تقویت کنند.

این کارشناس علوم تربیتی تصریح می‌کند: کودکانی که اهمیت حضور و نقش خود را در جامعه درک کنند، نسبت به محیط اطراف خود بی‌تفاوت نیستند و در بزرگسالی نیز بخشی از وقت خود را برای کارهای خیرخواهانه و داوطلبانه اختصاص می‌دهند. حاصل این فرایند نیز کسب رضایت و رسیدن به آرامش درونی است.

طاهری توضیح می‌دهد: یکی از دیگر مزایای شرکت در پویشی مثل احیای طبیعت به یاد عزیزان، دوستی با طبیعت، به عنوان مهم‌ترین عنصری است که محیط مطلوب و مناسب را برای انسان فراهم  می‌کند. از آنجا که انسان بدون منابع طبیعی نمی‌تواند زیست مطلوبی داشته باشد، باید به سمت نهادینه کردن فرهنگ کاشت درخت و سبزه و جلوگیری از قطع درختان حرکت کرد.

مدیرعامل مؤسسه خیریه امام حسن نوش آباد تأکید می‌کند: اگر فرهنگ کاشت درخت به نام فرزندان در جامعه تقویت و سپس، مراقبت از این درخت را به خود کودکان سپرده شود، آن‌ها در راستای حفظ محیط زیست و فضای سبز تربیت شده و هرگز اقدام به آلوده کردن محیط زیست و منابع طبیعی نمی‌کنند.

او می‌افزاید: تشویق مردم به ویژه کودکان به کار داوطلبانه، دعوت به یک همکاری برای هدفی مشترک است. کودکان باید یاد بگیرند که چگونه همراه دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنند و برای انجام درست نقش خود صبور باشند و به دیگران احترام بگذارند.

طاهری تصریح می‌کند: شرکت در پویش احیای طبیعت به یاد عزیزان برای کاشت بذر و نهال، می‌تواند یک گردش کوتاه هم باشد. کودک در این فرصت اوقات خوشی را در کنار دیگران تجربه می‌کند و برای پذیرش تجربه‌های جمعی آماده می شود.

این کارشناس علوم تربیتی می‌گوید: رسانه‌ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ کارهای داوطلبانه و حفظ محیط زیست دارند و نباید این رسالت خود را محدود به روز درختکاری کنند، بلکه باید پرداختن به این موضوع را رسالت انسانی و رسانه‌ای خود در همه روزهای سال بدانند.

منبع:ایسنا