تاثیر سلامت قلب مادر بر سلامت قلب فرزند

بر اساس بررسی‌های جدید شبکه غیرانتفاعی از ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی (Northwestern Medicine) و مرکز پزشکی Ann & Robert H در وینفیلد، ایلینوی آمریکا، سلامت قلب مادر باردار ممکن است تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت قلب و عروق فرزند وی در سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی داشته باشد.

به نقل از مدیکال اکسپرس، این اولین تحقیقی است که در طولانی‌مدت پیامدهای سلامت قلب و عروق مادر در بارداری و تاثیر آن بر سلامت فرزندان را بررسی کرده است. این یافته‌ها نگران‌کننده است، زیرا بر اساس تحقیقات گذشته بیش از ۹۰ درصد از مادران آمریکایی سطح سلامتی قلب و عروقی  پایین‌تر از سطح بهینه دوران بارداری دارند.

دکتر آماندا پراک، محقق اصلی این بررسی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن و متخصص قلب و عروق گفت: نتایج نشان می‌دهد که کودکان این گروه از مادران با سلامت قلب و عروقی کمتر از حد مطلوب، ممکن است در معرض خطر بالاتری برای کاهش زودهنگام سلامت قلب و عروقی دوران کودکی قرار گیرند.

وی افزود: «امیدواریم که در آینده با توجه به این دلایل موثر در کاهش سلامت قلب کودکان بتوانیم از سکته‌های قلبی، مغزی و مرگ زودرس جلوگیری کنیم.»

پراک عنوان کرد: یافته‌های این بررسی در میان ۶ درصد از مادران نشان می‌دهد که خطر ابتلاء به کاهش سلامت قلب و عروق کودکان متولدشده در مادرانی که سطح سلامتی قلب و عروق پایینی دارند، نسبت به کودکان مادران با سلامتی قلب و عروق مناسب، تقریبا هشت برابر بیشتر است.

بر اساس این بررسی، خطر قرار گرفتن کودکان متولدشده از مادران با موارد مرتبط به‌سلامت قلب و عروق در بارداری (به‌عنوان‌مثال، اضافه‌وزن دارند، اما چاق نیستند) در گروه با کمترین سلامت قلب و عروق در اوایل نوجوانی، بیش از دو برابر بود.

محققان چندین عامل خطر هم‌زمان در مادر را بررسی کردند و دریافتند که بیشتر تحقیقات گذشته درباره پیامدهای سلامتی مادر بر فرزندان، تنها یک عامل خطر مادر یعنی چاقی یا فشارخون را بررسی کرده است.

پراک گفت: این بررسی عوامل مختلفی را در طیف وسیعی از سطوح تجزیه‌وتحلیل کرد و نشان داد که ارتباط سلامت قلب و عروق مادر با سلامت قلب و عروق فرزندان با عواملی مانند چاقی مرتبط نیست و تمامی موارد مرتبط با سلامتی آینده کودکان است.

 

در این بررسی از داده‌های مرتبط با پیگیری قند خون و نتیجه بارداری نامطلوب استفاده شد که بر روی زنان باردار و فرزندان آنان مطالعه مشاهده‌ای بود.

دانشمندان از ۶ کشور مختلف بیش از ۲۳۰۰ مادر و کودک را مورد بررسی قرار دادند. این بارداری‌ها بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ بود و در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله آنان معاینه شدند.

دانشمندان با استفاده از تعریف انجمن قلب آمریکا برای سلامت قلب و عروق، سلامت قلب و عروق برای مادران را در هفته ۲۸ بارداری بر اساس میزان شاخص توده بدن (شاخص وزن در برابر قد)، فشارخون، کلسترول، گلوکز و مصرف سیگار و برای فرزندان نیز در سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی، بر اساس شاخص توده بدن، فشارخون، کلسترول و گلوکز دسته‌بندی کردند.

پراک بیان کرد: گام بعدی این تحقیق بررسی سلامت قلب و عروق و علائم زودهنگام بیماری‌های قلبی و عروقی دوران بلوغ این کودکان است. علاوه بر این، محققان قصد دارند برخی از دلایل اساسی تاثیر سلامت قلب و عروق مادر در بارداری و تاثیر آن بر کاهش سلامت قلبی فرزندان را بررسی کنند.

محققان عنوان کردند: برای مثال، محیط نامطلوب رحم مادر ممکن است اختلافاتی ایجاد کند که در زمان‌های مختلف ژن‌های فرزندان را روشن یا خاموش کند و این می‌تواند علتی بر تفاوت سلامتی آنان باشد.

نتایج این بررسی در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر خواهد شد.

منبع:ایسنا