پوشش تحصیلی دختران در مقطع ابتدایی ۹۷ درصد است

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان گفت: پوشش تحصیلی دختران در مقطع ابتدایی ۹۷ درصد است و تلاش شده میزان تحصیل دختران در دیگر مقاطع نیز رشد یابد.

فرحناز مینایی پور روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع  “تشریح اهداف، سیاست ها و برنامه ها” افزود: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد دارای بیشترین تعداد زنان شاغل است.

وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کارمند دولت در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شاغل در وزارت آموزش و پرورش هستند که ۵۳۲ هزار نفر از آنها را زنان تشکیل می دهند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان با بیان اینکه پوشش تحصیلی دختران پیش از انقلاب بسیار کم بوده است، گفت: در حال حاضر در مقطع ابتدایی ۹۷ درصد دختران  به تحصیل مشغول هستند و تلاش شده در دیگر مقاطع نیز میزان تحصیل دختران رشد یابد.

مینایی پور گفت: دستیابی به نظام آموزش و پرورش مبتنی بر تفاوت های جنسیتی، محرومیت زدایی آموزشی و پرورشی دختران دانش آموز دوره های مختلف تحصیلی، بسترسازی مناسب جهت توسعه شایستگی ها و افزایش نقش آفرینی دانش آموزان دختر در عرصه های مختلف، برقراری عدالت جنسیتی در دسترسی زنان و دختران به فرصت ها، امکانات و منابع آموزش و پرورش، توان افزایی و ارتقای شغلی و مدیریتی زنان فرهنگی و توجه برنامه‌ریزان به برنامه ریزی حساس جنسیت در آموزش، از مهم ترین اهداف امور زنان در آموزش و پرورش است.

وی همچنین درباره سیاستگذاری‌ها در این حوزه  ادامه داد: الگوسازی و تعمیق باورهای دینی دانش آموزان دختر وزنان فرهنگی، گسترش عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به امر تعلیم و تربیت دختران در مناطق محروم و غیر برخوردار، افزایش نرخ با سوادی دختران در جامعه، ایجاد سازوکارهای مناسب برای ارتقای سلامت و نشاط دانش آموزان دختر و زنان فرهنگی، افزایش حس مسئولیت در دختران دانش آموز نسبت به خانواده و اجتماع و تحکیم و تعالی بنیان خانواده از مهم‌ترین سیاست‌های آموزش و پرورش در حوزه امور زنان و خانواده است.

مینایی پور درباره سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری اظهار داشت: در این خصوص در قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران آموزش سواد زندگی  بارویکرد طراحی مسیرخوب زیستن در زندگی مشترک بر مبنای سبک زندگی اسلامی – ایرانی، آموزش مهارت های” کودک یاری” به دانش آموزان دختر و پسر و برگزاری جشنواره فرهنگی عکس و فیلم دختران امروز با عنوان “دختران-خانواده –گذرازکرونا” ویژه دختران دانش آموز سراسر کشور و مدارس خارج از کشور در دستور کار قرار گرفته است.

مینایی پور با یادآوری اجرایی کردن مصوبه شورای عالی اداری در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه ۹۶/۴/۲۷ با موضوع انتصاب ۳۰ درصدی زنان در پست های مدیریتی ادامه داد: ایجاد بانک اطلاعات زنان شاغل در آموزش وپرورش درپست های عالی –پایه –میانی ، برگزاری دوره  وکارگاه‌های آموزشی  ضمن خدمت ویژه زنان فرهنگی، برگزاری نشست های علمی –تخصصی ویژه زنان فرهنگی، برگزاری دوره آموزش “توان افزایی  مدیران زن  در آموزش و پرورش و آموزش افزایش مهارت گفت‌وگو ویژه زنان فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شاخص‌های سنجش عدالت جنسیتی، شاخص دستیابی به امکانات آموزشی، تدوین بسته‌های عملیاتی بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل در پنج استان، تعیین شاخص‌های عدالت جنسیتی در آموزش وپرورش و تصویب در ستاد ملی زن و خانواده، ارتقای سواد رسانه‌ای دختران دانش‌آموز در فضای مجازی، اجرای طرح حامی (طرح حمایت از مدارس یاری‌طلب)، استفاده از ظرفیت‌های زنان فرهنگی در مدرسه‌سازی به ویژه در مناطق محروم،برگزاری کارگاه آموزش حقوق اطفال ونوجوانان با تاکید بر پیشگیری ازبزهکاری،  برگزاری کارگاه‌های آموزشی دختران امروز،نیازها و فرصت‌های پیش‌رو و حمایت از دانش‌آموزان دختر در مناطق محروم به ویژه در شیوع کرونا از موارد مورد توجه حوزه زنان وخانواده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین درخصوص شاخص بهداشت و بقا برای دانش آموزان دختر بیان کرد: بهبود وضعیت آموزشی-بهداشتی دانش آموزان دخترم ناطق محروم کشور، ساخت سرود دختران همراه با حرکات اصلاحی، الحاق تبصره اختصاص سه ساعت در هفته در وقت اداری (۳روز در هفته، هر روز یک ساعت) برای انجام فعالیت های ورزشی زنان فرهنگی شاغل اداری به طرح ورزش کارکنان، پایش سلامت زنان  شاغل  فرهنگی و دانش افزایی و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار از دیگر اقدامات این نهاد است.

مینایی پور همچنین درباره شاخص فرصت و مشارکت اقتصادی حوزه زنان و امور خانواده گفت: برگزاری رویداد کارآفرینی دانش آموزان دختر خلاق و تکنولوژی های نوین و کارآفرینی دختران دانش آموز دوره متوسطه مورد توجه بوده است.

وی افزود: در خصوص افزایش مشارکت اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه، ارتقای مهارت‌های گفت و گو و ارتباط موثر با همسالان، خانواده، مدرسه و جامعه، آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان و برگزاری دوره آموزشی گفت و گوی موثر از مهم ترین شاخص‌های توانمندسازی سیاسی دانش آموزان دختر است که مورد توجه قرار گرفت.

منبع:ایسنا