برای نجات “چگاسفلی”، کودکان نقاشی می‌کشند

یک ناشر کتاب‌های میراث فرهنگی برای معرفی و حفاظتِ محوطه‌ی تاریخی “چگاسفلی”، با برگزاری مسابقه‌ی نقاشی از آثار به دست آمده در این محوطه توسط باستان‌شناسان، از کودکان خواست آن‌ها را نقاشی کند تا آثارشان در قالب کتابی منتشر شود.

به گزارش ایسنا، بیش از یک ماه از تعرض به محوطه‌ تاریخی چگاسفلی با لودرهایی که به دستور دهیاری و شورای روستای چگاسفلی به سینه این محوطه‌ باستانی چنگ زدند می‌گذرد؛ اقدامی که به نام جدول‌کشی برای دفع آب‌های سطحی انجام شد و بعد از گذشت یکی دو روز بالاخره کار متوقف شد تا شاید برنامه‌ریزی دیگری برای این خواسته‌ مردم روستای چگاسفلی انجام شود.

هرچند در طول چند سال گذشته و به واسطه‌ اهمیت این محوطه باستانی، تعدادی از باستان‌شناسان ملی و بین‌المللی در نامه‌های جداگانه درخواست حفاظت از این محوطه و ثبت جهانی آن را داشتند، اما بعد از این تعرض نیز رییس پژوهشکده باستان‌شناسی از انجام شکایت‌های حقوقی توسط بخش‌های مختلف وزارتخانه میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان برای تجاوز به عرصه و حریم چگاسفلی در خوزستان خبر داد.

هر چند در طول این مدت و در کنار نامه‌های جداگانه‌ دیگری که به تعرض به چگاسفلی معترض بودند، انجمن علمی باستان‌شناسان نیز با نوشتنِ نامه‌ای که رونوشت آن به  سیدابراهیم رئیسی – رییس قوه قضاییه – ، علی­‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – و غلامرضا شریعتی – استاندار خوزستان – نیز ارسال شده است، نسبت به این وضعیت معترض شدند و اصل نامه را به معاون اول رییس‌جمهور – نوشتند.

در کنار همه این اقدامات اکنون نیز انتشارات “دادکین” به عنوان تنها انتشارات حوزه میراث فرهنگی در راستای فرهنگ‌سازی و علاقمندی کودکان به آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور، با برگزاری مسابقه نقاشی، قصد دارد تا کودکان را با محوطه چگاسفلی آشنا کند.

در این مسابقه نقاشی قرار است، کودکان با محوطه چگاسفلی در بهبهان و طرح‌ها و نقش‌هایی جذاب از فرهنگ پنج هزارساله ایران آشنا شوند. در پایان نیز قرار است آثار منتخب، در کتابی ویژه از سوی این انتشارات چاپ و توزیع شود.

کودکان ۶ تا ۱۲ سال مخاطبان این مسابقه نقاشی هستند  و می‌توانند هر اثر خود را در قطع A۴ کشیده  و در برگه‌ای جداگانه یک پاراگراف با حداکثر ۲۰۰  کلمه درمورد محتوا و پیام اثر به خط خودشان بنویسند و تا ۱۵ بهمن آثار خود را به ایمیل  dadkinpublisher@gmail.com یا به صندوق پستی تهران  ۳۵۶۳-۱۵۸۷۵ به نام انتشارات ارسال کنند.

علاقمندان برای آشنایی با همه ضوابط شرکت در این مسابقه و آثار به دست آمده از محوطه چگاسفلی برای نقاشی آن‌ها، می‌توانند به آدرس «miraskhabar.ir» مراجعه کنند.

از سوی دیگر اکرم لباف‌نژاد – مدیر مدرسه باغچه‌بان – برای آشنایی کودکان ناشنوا با میراث فرهنگی، فیلمی را برای معرفی چگاسفلی ضبط و منتشر کرده است و حتی قرار است هر پنج‌شنبه درباره‌ی یکی از آثار تاریخی کشورمان برای ناشنوایان توضیح دهد.

منبع:ایسنا