وقتی بچه ها هم متقاضی جشنواره مونو پرفورمنس می شوند

هیوا امینی دبیر جشنواره «مونو پرفورمنس» می‌گوید که این جشنواره ویژه عموم شرکت‌کنندگان است و تنها مختص دانشجویان یا فعالان تئاتر نیست. البته تصور نمی‌کردیم کودکان هم متقاضی شرکت در آن شوند.

این دانشجوی تئاتر  ادامه می‌دهد: این جشنواره یک جشنواره مجازی است و برای عموم طراحی شده است. یعنی فقط به دانشجویان یا فعالان تئاتر اختصاص ندارد .

او توضیح می‌دهد: پیش از کرونا بیشتر جشنواره‌های تئاتری به فعالان یا دانشجویان تئاتر  منحصر می‌شد . به همین دلیل ما تلاش کردیم جشنواره‌ای برای مشارکت عموم مردم برگزار کنیم که در آن هیچ محدودیتی از نظر سن شرکت کنندگان یا دیگر موارد  وجود ندارد  و درواقع یک جشنواره آزاد است.

امینی با ابراز خوشنودی از استقبال مخاطبان برای شرکت در این جشنواره اضافه می‌کند: با اینکه مدت زیادی از انتشار فراخوان نگذشته ولی متقاضیان بسیاری از اقشار و گروه‌های سنی بسیار متنوع داشته‌ایم . می‌توان گفت از  گروه سنی کودک تا بزرگسال متقاضی داشته‌ایم و این برایمان غیر قابل پیش‌بینی بود.

او با اشاره به اینکه فضای اینستاگرام عموما مورد اقبال گروه‌های سنی جوان‌تر است، می‌افزاید: با وجود این، متقاضیانی در گروه‌های سنی مختلف داشته‌ایم. افراد غیر هنری هم استقبال خوبی از جشنواره کرده‌اند. البته این جشنواره بستری است برای دانشجویان یا افرادی که به طور آزاد ، تئاتر کار می‌کنند و در عین حال محلی برای استعدادهای فردی هم هست.

به گفته او، جشنواره مونو پرفورمنس همچنین فرصتی است برای دانشجویان تا در فضای مجازی  هم کسب تجربه کنند ،چراکه مقتضیات این فضا در قیاس با با فضای عادی تئاتر بسیار متفاوت است.

این دانشجوی تئاتر  ادامه می‌دهد: هدف ما این بود که همه علاقه‌مندان فرصتی برابر برای شرکت در این جشنواره داشته باشند. البته اصلا تصور نمی‌کردیم در گروه سنی کودک هم کسانی متقاضی باشند و این موضوع برایمان بسیار جالب بود. شاید اگر تعداد متقاضیان کودک و نوجوان زیادتر شود، بخشی را جداگانه برای آنان در نظر بگیریم. به هر حال اولین دوره این جشنواره است و بیشتر مشغول آزمون و خطا هستیم.

او درباره برگزاری جشنواره مونو پرفورمنس در فضای مجازی نیز می‌گوید: در دوران کرونا تئاتر دچار  رکود زیادی شد. به همین دلیل به فضای اینستاگرام روی آوردیم که مورد اقبال عموم است. وقتی به دلیل شرایط فعلی، همچون گذشته نمی‌توان به اجرای تئاتر پرداخت، طبیعتا باید اشکال تازه‌ای را جایگزین کنیم چراکه حرکت ما باید رو به جلو باشد.

امینی درباره تنوع آثار در این جشنواره توضیح می‌دهد: جشنواره ویژه انواع اجراهای تک نفره  است که شامل تک گویی نمایشی، اجرای تک نفره با مدیا، مدیا آرت، حرکت معاصر و … می‌شود منتها به این شرط که همه اینها دراماتیزه شده و به تئاتر مربوط باشد.

او با اشاره به برگزاری بخش اجرا گفتار در این جشنواره تصریح می‌کند: در ایران کمتر به این شیوه اجرایی پرداخته شده است. این شیوه، در واقع تئاتر مستندی است که از دل پژوهشی بیرون می‌آید ، ولی با ابزار نمایشی ارایه می‌شود به این معنا که تلفیقی از اجرا و کنفرانس است که در صفحه اینستاگرام قرار می‌گیرد.

به گفته امینی، متقاضیان  تا ۳۰ بهمن فرصت دارند آثار خود را در قالب یک ویدیوی ۳ تا ۷ دقیقه‌ای ارایه کنند. این آثار می‌تواند برگرفته‌ از مونولوگ‌های نمایشی در نمایشنامه‌های ایرانی یا خارجی باشد. البته تک‌گویی‌هایی که بر اساس متون کهن ایرانی ارایه شوند، در اولویت خواهند بود.

داوران این جشنواره، محمودرضا رحیمی، علی اصغر دشتی، آزاده گنجه، الهام کردا و آرش دادگر هستند که ۱۰ اثر برگزیده را  تا روز ۲۵  اسفند اعلام می‌کنند.

آثار منتخب از ۱ تا ۷ فروردین هر شب در فضای مجازی ارایه می‌شوند و در ادامه ، یکسری از این آثار بعد از کرونا در تالار مولوی اجرای زنده خواهند داشت.

هیوا امینی درباره دریافت مجوز برگزاری این جشنواره نیز توضیح می‌دهد: ما پیش از انتشار فراخوان برای دریافت مجوز اقدام کردیم و حدود یک ماه پیش مجوز جشنواره از سوی مرکز هنرهای نمایشی صادر شد.

او با اشاره به برقراری ارتباط با هنرمندانی از کشورهای گوناگون می‌گوید: هنرمندی از اسپانیا در طراحی لوگوی جشنواره  با ما همراهی کرد و همچنان علاقه‌مندیم با هنرمندانی از دیگر کشورها که در زمینه پرفورمنس صاحب تجربه هستند، ارتباط و همکاری داشته باشیم.

هیوا امینی در پایان یادآوری می‌کند: فعلا اولین دوه این جشنواره برگزار می‌شود و طبیعتا در حال آزمون و خطا هستیم. ممکن است در ادامه بخش‌هایی را اضافه کنیم چراکه باید متناسب با حضور متقاضیان، برنامه‌ریزی داشته باشیم.

منبع:ایسنا