خون بند ناف نوزاد _پس‌اندازی مطمئن برای فرزندانمان

در موارد بسیار زیادی از تولدها، خون بند ناف نوزاد که سرشار از سلول‌های بنیادی است، دور ریخته می‌شود اگرچه می‌توان با جمع‌آوری و نگهداری این سلول‌های بنیادی، از آن در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده کرد.

به دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی، تشکیل بانک‌های نگهداری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفته به نحوی که امروزه بانک‌های متعددی جهت ذخیره سازی آن در سراسر جهان راه‌اندازی شده است.

کیاوش فکری، فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان با بیان اینکه طی سالیان گذشته خون بند ناف، هنگام زایمان دور ریخته می‌شد، اظهار کرد: به لطف انجام پژوهش‌ها و پی بردن به اثرات مثبت خون بند ناف، این خون حین زایمان از جنین گرفته شده،  آن‌گاه جمع‌آوری می‌شود و ممکن است یا در فاصله‌ای نزدیک و یا در آینده از آن خون استفاده شود.

فکری در خصوص مزایای خون بند ناف جنین توضیح داد: معمولا بیشترین استفاده از خون بند ناف در زمینه خون و آنکولوژی، کاربرد آن در بیماری‌های سرطانی و برخی از بیماری‌های ژنتیکی است.

وی با بیان اینکه کاربرد خون بند ناف به دو دسته بیماری های ژنتیکی مانند نقایص ایمنی ذاتی و بیماری های بدخیم تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: در انوع بدخیم سرطان‌ها یا مقاوم به درمان که عودکننده هستند، پیوند مغز استخوان از طریق سلول‌های بنیادی خون بند ناف صورت می‌گیرد.

 این فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان با تاکید بر اینکه اهدای خون بند ناف هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد، ادامه داد: این خون ممکن است برای خواهر یا برادر بیمار آن جنین و یا فرد دیگری غیر از خانواده آن جنین که مبتلا به سرطان بوده و پاسخ به شیمی‌درمانی نداده است، استفاده شود.

درمان سرطان با سلول‌های بنیادی خون بند ناف

فکری با اشاره به اینکه در بیماران سرطانی از خون بند ناف برای پیوند مغز استخوان استفاده می‌شود، گفت: از این خون در برخی از بیماری‌هایی که بدخیم نیستند مانند بیماری‌هایی مانند نقص ایمنی ذاتی یا سرشتی نیز استفاده می‌شود، اما آنچه که بسیار مهم بوده تطابق ژنتیکی سلول‌های بنیادی فرد دهنده و فرد گیرنده است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی کاربرد دیگر خون بند ناف را فریز کردن آن و یا در اصطلاح عامیانه پس‌انداز کردن خون برای آینده خود آن نوزاد عنوان و تصریح کرد: هزینه‌ای هنگام فریز کردن از خانواده جنین گرفته می‌شود و ممکن است در سال‌های بعد این جنین مبتلا به سرطان و یا بیماری دیگری شود که نیاز به پیوند مغز استخوان داشته باشد و از خون بند ناف خود آن فرد جهت پیوند مغز استخوان استفاده خواهد شد

فکری با بیان اینکه ممکن است آن نوزاد اصلا به خون بند ناف خود نیز احتیاج پیدا نکند، اظهار کرد: این کار همانند اهدای خون و یا اهدای عضو عملی خداپسندانه بوده و خوشبختانه فرهنگ آن به‌‎خوبی در کشور و در استان پیاده شده است.

وی ایران را از جمله کشورهای پیشرو در حوزه اهدای خون بند ناف عنوان کرد و افزود: جایگاه ایران در بین کشورهای دنیا در این حوزه مناسب است، البته می‌توان یادآوری کرد که سلول‌های بنیادی در زمینه‌های دیگری مانند قطع نخاع نیز کاربرد دارد، اما بیشترین کاربرد آن در زمینه پیوند مغز استخوان است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری نیز یک موسسه خصوصی در همین حوزه مشغول به فعالیت است، گفت: عملیات اهدای خون بند ناف نیز در استان و حتی شهرستان‌های ما نیز صورت می‌گیرد و محدودیتی برای جمع‌آوری خون بند ناف وجود ندارد، جمع‌آوری این خون نیز در برخی از کلان‌شهرهای کشور انجام می‌گیرد.

در ادامه سودابه بنی‌مهدی مدیر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارند، اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین استفاده از این سلول‌ها برای درمان بیماری‌هایی از جمله تالاسمی، سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی انجام می‌شود.

وی افزود: هر نمونه خون بند ناف شامل ۵۰۰ میلیون تا ۲.۵ میلیارد سلول بنیادی است و هر شخصی که تطابق ژنتیکی داشته باشد می‌تواند از آن نمونه استفاده کند.

بنی‌مهدی هزینه اولیه ذخیره‌سازی خون بند ناف را سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عنوان و تصریح کرد: امکان پرداخت این مبلغ به صورت اقساط و تسهیلات فراهم است و از طرفی پرداخت شارژ سالیانه نیز تنها مبلغ  ۱۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

رشد ۱۲۶ درصدی ذخیره‌سازی خون بند ناف

مدیر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از ابتدای تاسیس بانک خون در استان(سال ۹۴) تا کنون بیش از ۷۰۰ نمونه ذخیره‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: نمونه گیری در تمامی بیمارستاهای استان که مجهز  یه زایشگاه هستد، قابل انجام است.

وی به ذخیره‌سازی ۱۰۷ نمونه خون بند ناف در شش ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۶ درصد رشد داشته است.

بنی‌مهدی در پایان تاکید کرد: با توجه به مزیت‌های درمانی سلول‌های بنیادی خون بندناف و نظر به این که فرصت ذخیره‌سازی سلول بنیادی بندناف برای هر کودک تنها یک بار در طول زندگی و آن هم موقع تولد نوزاد است، به خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزندشان هستند توصیه می‌شود از این سرمایه ارزشمند برای سلامت خانواده خود در آینده استفاده کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

علائم نگران کننده افت فشار خون کودکان

دلایل استفراغ خونی در نوزادان و کودکان

۸ کار و رفتاری که هرگز نباید با یک نوزاد انجام دهید