هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به عنوان یکی از ۵ جشنواره مهم سینمایی کشور اولین جشنواره‌ای است که ریسک برگزاری آنلاین را پذیرفت تا تن به تعطیلی جشنواره ندهد. سی‌وسومین دوره این جشنواره با شعار «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» از ۲۷ مهرماه تا ۲ بهمن‌ماه به صورت مجازی و فیزیکی برگزار می‌شود.

متولدین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ یعنی کودکان ۵ تا ۱۵ ساله می‌توانند با مراجعه به پرتال جشنواره و ثبت کد ملی و شماره تلفن به صورت رایگان بخشی از فیلم‌های این دوره از جشنواره را در پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوا ببینند و داوری کنند. همچنین قرار است هر روز از شهر زیبا و تاریخی اصفهان برنامه‌های متنوع در ارتباط با سینمای کودک و نوجوان از جمله کنسرت و موسیقی پخش شود.
آثار پویانمایی، کوتاه ملی و بخشی از آثار بین‌المللی، وب‌سری‌ها، بخش کرونا و نیز چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به شکل برخط برگزار خواهد شد؛ در بخش کرونا روایت، برای اولین بار فیلم‌هایی که در آن به رویارویی کودکان و نوجوانان با این پدیده و تلاش‌ مدافعان سلامت پرداخته شده، در این بخش جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.
فیلم‌های بلند سینمایی بخش مسابقه هم در ایام برگزاری جشنواره با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی سازمان‌ سینمایی به شکل فیزیکی در دو مرکز تهران و اصفهان برای صاحبان آثار، اصحاب رسانه و تعداد محدودی از فعالان سینما کودک و نوجوان به نمایش در می‌آید؛ طی روزهای نمایش آثار، سینما فرهنگ در تهران و پردیس «سیتی سنتر» در اصفهان به عنوان «خانه جشنواره» میزبان نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران با حضور اهالی رسانه و عوامل فیلم‌ها خواهد بود؛ در ایام برگزاری جشنواره امسال ضمن ادای احترام به ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی و برگزاری بزرگداشت این دو کارگردان نام‌آشنا قرار است مجموعه آثارشان عرضه شود و در دسترس علاقه مندان قرار بگیرد. علیرضا تابش دبیر این دوره از جشنواره ظهر  سه‌شنبه در نشست رسانه‌ای که به صورت آنلاین برگزار شد با اعلام اسامی فیلم‌های کوتاه و  بلند راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان، در باره کم و کیف این رویداد سینمایی توضیحاتی ارائه کرد و به سؤالات نمایندگان رسانه‌های خبری پاسخ گفت. او در بخش ابتدایی نشست ابراز امیدواری کرد که نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از آنچه که هست رنگی‌تر کند.
تابش گفت: برگزاری جشنواره تصمیم سختی بود که همکاران ما در دبیرخانه جشنواره در بخش خصوصی و زیرساختی کشور و اصحاب رسانه دست به دست هم دادند تا برگزار شود. دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان در پاسخ به سؤالی در باره لزوم برگزاری جشنواره کودک و چرایی اختصاص نیافتن بودجه‌های این رویداد برای تولید توضیح داد: «جشنواره محل دیده شدن آثار است. بدیهی است که ما تلاش کنیم جشنواره در شرایطی که معلوم نیست کرونا چه زمانی به پایان برسد برگزار شود. احوالات و زیست مردم در همه موارد دچار تغییر شده است و جامعه هنری باید این تغییر را درک کند. ما نقایص و مشکلات احتمالی را می‌پذیریم چون شرایط کرونا پیش‌بینی‌ناپذیر است. من می‌توانم راجع به معادلات آن بحث و گفت و گو کنم. بچه‌ها ۶ روز فرصت دارند که با مراجعه به پلتفرم‌ها بخشی از نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و فضای جدیدی را تجربه کنند. ما بزرگترها نمی‌توانیم حال و هوای کودکان را که نسل آشنا و فضای مجازی هستند درک کنیم. انتقاد منتقدان نسبت به تولیدات کودک قابل بحث است و امیدوارم جشنواره امسال پاسخی به نگرانی خانواده‌ها باشد و بچه‌ها در فضای آرام و در شادترین حال، تازه‌های سینمای ایران و جهان را ببینند و رأی و نظر خود را به آثار بدهند.» به گفته او، آثار رسیده به جشنواره امسال در همه بخش‌ها بالای ۲۰ درصد رشد داشته و بخش المپیاد هم با رشد ۴ برابری روبه‌روست.
علیرضا تابش درباره خروجی المپیاد فیلمسازی نوجوانان در این سال‌ها با اشاره به حرکتی نوین که با المپیاد در این دوره آغاز شده و در آینده نتایج خود را بروز خواهد داد، گفت: «چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان نشان می‌دهد بخشی از این نوجوانان که علاقه خود را جدی‌تر گرفته‌اند، جذب انجمن سینمای جوانان شده‌اند ضمن آن که ایده‌های برگزیده سال گذشته، مورد حمایت قرار گرفته‌اند و تبدیل به فیلم شده‌اند.» طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست همچنین قرار است امسال ۴ پنل تولید مشترک به صورت آنلاین با حضور فعالان سینما از کشورهای ارمنستان، پاکستان، هند و صربستان برگزار شود.

مرتبط:

«بچه‌های سینمای پاسشالا» در جشنواره فیلم کودک

کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۵ سال در جشنواره رایگان فیلم ببینند