بازگشایی مدارس اروپا در سایه کروناویروس

مدارس سراسر اروپا در این ماه آماده بازگشایی مدارس و پذیرای دانش‌آموزان پس از حدود ۶ ماه تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش گسترش بیماری کووید-۱۹ است.

به گزارش مدیکال اکسپرس بسیاری از معلمان و والدین نگران هستند که بازگشایی مدارس باعث تسریع در گسترش کووید-۱۹شود اما دولت‌ها اصرار دارند که روند آموزش باید ادامه یابد.

کودکان فرانسوی پس از ۲ ماه تعطیلات تابستانی که به دنبال ۲ هفته آموزش اجباری، درست قبل از تعطیلات، رخ داد، روز سه‌شنبه به مدرسه بازگشتند.

معلمان و دانش‌آموزان بین ۱۱ تا ۱۸ سال باید در داخل و خارج از مدرسه از ماسک استفاده کنند.

دانش آموزان در بلژیک نیز روز سه‌شنبه به مدرسه بازگشتند.

دانش آموزان در آلمان ماه گذشته سال تحصیلی خود را آغاز کردند.

با بازگشایی مدارس در یونان ماسک اجباری خواهد بود و انتظار می‌رود کودکان دوشنبه آینده با حداکثر ۲۵ دانش‌آموز در هر کلاس به مدرسه بروند.

در انگلیس و ولز کودکان پس از ۶ ماه تعطیلی این هفته به مدرسه بازگشتند. دولت در ابتدا استفاده از ماسک در مدارس را ضروری ندانست اما چهارشنبه گذشته بر لزوم استفاده از ماسک تاکید کرد. این راهنمای جدید به دانش‌آموزان ۱۱ تا ۱۸ سال و کارمندان توصیه می‌کند که در راهروها و مناطق عمومی و مکان‌هایی که محدودیت به دلیل شیوع ویروس دارد، از پوشش صورت استفاده کنند.

 

دولت اسپانیا اعلام کرده است که تمام کودکان بالای ۶ سال باید همیشه ماسک استفاده کنند و دست خود را حداقل ۵ مرتبه در روز بشویند. کودکان باید یک متر و ۵۰ سانتی‌متر (۵ فوت) از یکدیگر فاصله داشته باشند و مناطق آموزشی، معلمان بیشتری به دلیل کاهش تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس استخدام کرده‌اند.

اما بسیاری از معلمان و والدین اسپانیایی احساس می‌کنند که این اقدامات کافی نیست یا در فاصله زمانی بسیار نزدیک به شروع کلاس‌ها اتخاذ شده است.

مرسدس ساردینا، نماینده معلمان در فوئنلابرادا در حومه جنوبی مادرید، گفت: شک دارم که دولت منطقه بتواند همه معلمانی را که وعده داده بود، استخدام کند.

او این عملکرد را به تلاش برای عروسی در سه روز تشبیه کرد که «کاری انجام ندادی حتی لباس هم تهیه نکردی».

سوفی ونیتی، یکی از معلمان و از مدیران اتحادیه معلمان دبیرستان، گفت: ما در مورد هر اتفاقی که در خارج از کلاس‌ها رخ می‌دهد، قوانین مشخصی را نمی‌توانیم اجرا کنیم. به‌ عنوان ‌مثال در کتابخانه، آیا می‌توان به دانش‌آموز اجازه داد کتابی را که شخص دیگری به تازگی بازگردانده، دریافت کند؟

والدین مضطرب بیش از هر چیز تاکید کردند که می‌خواهند از خانه‌نشینی دوباره جلوگیری کنند.

فلورانس، مادر ۴۲ ساله، دارای ۳ فرزند بین ۵ ‌تا ۱۳ سال که در شهر نیس در جنوب فرانسه زندگی می‌کند، گفت: دوران خانه‌نشینی دوران زندانی شدن بود. ما دوباره نمی‌خواهیم این دوره را طی کنیم.

وزیر آموزش فرانسه، ژان میشل بلانکور، در این خصوص گفته ممکن است مجبور باشد مدارس را دوباره تعطیل کند اما برای این تعطیلات به‌ صورت موردی تصمیم‌گیری خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نحوه حضور کلاس اولی ها در مدارس با بازگشایی مدارس

تاکید مقامات لهستان بر بازگشایی مدارس

چارچوب بازگشایی مدارس استثنایی و نحوه آموزش در شرایط بحران کرونا