نخستین جشنواره مکعب روبیک در حال برگزاری است

نخستین و بزرگترین جشنواره بازی های فکری(مکعب روبیک) برخط توسط کمیته بازی‌های فکری هیات ورزش‌های همگانی امروز -پنجشنبه- در سرای محله شهرک قدس در حال برگزاری است.

رئیس کمیته بازی های فکری استان تهران روز پنجشنبه  در این باره گفت: این مسابقات با شرکت ۴۴۰ شرکت کننده از داخل کشور و ۴۰ شرکت کننده از کشورهایی چون پاکستان، سوریه، عراق ، انگلستان، کانادا، روسیه و ترکیه درحال برگزاری است.

مهدی قهاری افزود: این مسابقات ویژه شرکت کنندگان در رده سنی ۵ تا ۱۸ ساله است که با حمایت و همراهی سازمان ورزش شهرداری تهران و مدیریت محله شهرک قدس شهرداری منطقه ٢ در حال اجراست.

وی ادامه داد: این مسابقات با داوری ۱۴ کارشناس با هزینه ای بالغ بر ۴۰ میلیون تومان تا ساعت ۲۲ امشب ادامه دارد که در نهایت ۲۴ نفر به عنوان برنده انتخاب می‌شوند.

رئیس کمیته بازی های فکری استان تهران گفت: قرار بود این مسابقه سال گذشته در بهمن ماه برگزار شود که به خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و در نهایت با استقبال و پیگیری شرکت کنندگان تصمیم گرفتیم آن را به صورت مجازی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این مسابقات ترویج بازی‌های فکری به عنوان تفریحی سالم در بین کودک و نوجوان، تقویت فکری، هوش تجسمی و فضایی، تقویت اعتماد به نفس و ایجاد شور و نشاط در جامعه است.

قهاری با اشاره به اینکه  ۳۰ هزار نفر در حوزه مکعب روبیک فعال هستند، گفت: کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند دارای توانمندی و قدرت فکری بالایی خواهند شد.

به گزارش ایرنا، مکعب روبیک یک جورچین یا پازل مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد.

در هر مکعب روبیک کلاسیک ۶ وجه و در هر وجه ۹ تکه و هر وجه دارای یک رنگ است، در نتیجه کلاً دارای ۶ رنگ سفید، زرد، نارنجی، قرمز، آبی، و سبز است.

گفته می‌شود این مکعب دارای ۴۳ تریلیون جایگشت (تعداد ترکیب‌های ممکن برای موقعیت رنگ‌ها) است و معمولاً افراد به دو روش مبتدی و حرفه‌ای آن را حل می‌کنند که روش مبتدی دارای ۸ مرحله و ۸ فرمول بوده اما روش حرفه‌ای دارای ۴ مرحله و بیش از ۱۲۰ فرمول است

منبع:ایرنا

مرتبط:

انتشار فراخوان جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان