موزه ملی ایران از کودکان و نوجوانان درخواست کرد

موزه را در خانه نقاشی کنید

 

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران از کودکان و نوجوانان درخواست کرد تا در تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ که با قرنطینه خانگی برای قطع زنجیره‌ شیوع کرونا همزمان شد، در رویداد مسابقه نقاشی کودک و نوجوان با عنوان موزه را در خانه نقاشی کنید شرکت کنند.

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران ضمن تبریک سال نو به تمامی کودکان و نوجوانان عزیز ایرانی در این خصوص، گفت: از آنجایی که گروه ویژه‌ای از مخاطبین نوروزی موزه ملی ایران کودکان و نوجوانانی هستند که همه ساله در این ایام از سراسر ایران برای بازدید و مشاهده به این مجموعه غنی از فرهنگ و تمدن ایران می‌آیند و البته هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا در ایران و تعداد زیادی از کشورهای جهان، که منجر به اعمال محدودیت در بازدید از موزه ها شد، برآن شدیم تا برای پایداری زنجیره ارتباطی در نوروز ۱۳۹۹ اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی از میان آثار پیشنهادی موزه کنیم هدف این رویداد آشنایی هرچه بیشتر این عزیزان با فرهنگ و هنر ایرانی و همچنین استفاده مفید ار ایام فراغت حضور در خانه بوده است.

«موزه ملی ایران با مشارکت کمیته ملی موزه های ایران ( ایکوم) و ستاد گردشگری شهرداری تهران دعوت به همراهی در برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان می‌کند. موضوع مسابقه موزه را در خانه نقاشی کنیم است که برداشتی خلاقانه از بین ۱۵ اثر تاریخی، فرهنگی است که به پیشنهاد موزه ملی ایران برگزیده شده‌اند. تصاویر منتخب در تارنمای موزه ملی ایران با پیوند http://irannationalmuseum.ir/fa/ قابل رویت است.

کودکان و نوجوانان عزیز ۶ تا ۱۲ ساله از تاریخ ۱۰ تا ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ می‌توانند تصویر اسکن نقاشی‌های خود را با تکنیک آزاد از طریق پست الکترونیک به نشانی irannationalmuseumkids@gmail.com با ذکر دقیق نام، مشخصات و شماره تماس ارسال کنند.

از هر شرکت‌کننده در این فراخوان تنها یک اثر و در صورت تمایل کار گروهی کودکان و نوجوانان با مشارکت خانواده نیز پذیرفته می‌شود. اعلام این نکته به هنگام ارسال اثرضروری است.
زمان داوری آثار، ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و اعلام نتایج اواخر همین ماه مشخص شده است.

همچنین به بـرگزیدگان این مسابـقه حداقل ۲۰ اثر جوایزی از سوی کـمیته ملی مـوزه‌هـای ایـران ( ایکوم) و ستاد گردشگری شهرداری تهران اهدا می شود در آینده نزدیک از میان آثار ارسالی نمایشگاهی در موزه ملی ایران برپا خواهد شد.

موزه ها همواره زنده و پویا هستند. # موزه_ ها_ را در_خانه_ببینیم.

به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمام موزه های کشور به دستور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشکری در ایام عید تعطیل اعلام شد.

قدیمی ترین دست ساخت بشر در سالن ایران باستان

موزه ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار دارد. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزه ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ است.

موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعهٔ اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران‌های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود بجای نهاده‌است. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیان‌گر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست‌آوردهای فناوری ایرانیان است.

موزه ملی ایران با قدمتی حدود هشتاد سال، نه تنها بزرگترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران است، بلکه در فرهنگ موزه‌داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می‌شود.

موزه ایران باستان دارای مجموعه‌های غنی از آثار باستان‌شناسی است که کهنترین آن‌ها مربوط به دوره پارینه سنگی (بین یک میلیون تا حدود ۱۲ هزار سال پیش) و جدیدترین آثار آن مربوط به دوره ساسانی با قدمت بیش از ۱۷۰۰ سال است. در این سالن از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ و تاریخی آثار منحصر بفردی دیده می‌شود.

قدیمیتری دست ساخته بخش پارینه سنگی در سالن ایران باستان که از سنگ کوارتز یا در کوهی ساخته شده‌اند، مربوط به حوزه رودخانه کشف رود در شرق مشهد هستند، که بیش از یک میلیون سال قدمت دارند. از دیگر مجموعه‌های قدیمی این بخش دربند و گنج پر مربوط به استان گیلان و شیوه تو در نزدیکی مهاباد است که حدود هفتصد تا دویست هزار سال قدمت دارند.

از دوره‌های پارینه سنگی میانی و جدید نیز آثار جالب توجه‌ای در سالن موزه به چشم می‌خورد که بین دویست هزار تا حدود دوازده هزار سال قدمت دارند. از دوره پارینه سنگی میانه که همزمان با حضور انسان نئاندرتال در ایران است ابزارهای ساخته شده از سنگ آتش زنه و بقایای سنگواره جانوران مربوط به غارهای منطقه زاگرس و فلات مرکزی ایران از جمله غارهای بیستون و خرم‌آباد به نمایش درآمده است. قدیمیترین بقایای یافت شده انسان در ایران که یک دندان آسیای کوچک انسان نئاندرتال است و در غار وزمه یافت شده در سالن پارینه سنگی میانی موزه به نمایش در آمده است.[

آخرین اخبار کرونا در ایران

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۳۸ هزار و ۳۰۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۶۴۰ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۲ هزار و ۳۹۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۹۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۳۸ هزار و ۳۰۹ مورد رسید.

وی ادامه داد: خوشحالیم که تاکنون ۱۲ هزار و ۳۹۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و این روند ادامه دارد.

جهانپور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲۶۴۰ نفر رسید.

وی افزود: ۳۴۶۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

 

منبع:https://www.ghatreh.com

مرتبط:

برگزاری مسابقه بین المللی نقاشی کودک مشهد با موضوع دست های پاک

تلاش کانون پرورش فکری برای پر کردن اوقات فراغت کودکان

داستانی بلند برای فهم جان و جهان نوجوانان امروزی