شپش‌ها فرقی نمی‌کند موهای بچه‌ها تمیز باشد یا کثیف،

شپش چیست و چگونه منتقل می شود؟

شپش ها

 شپش‌ها فرقی نمی‌کند موهای بچه‌ها تمیز باشد یا کثیف،

 

روش‌های خانگی درمان شپش سر کودکان متعدد هستند؛ اما هیچ کدام به اندازه مراجعه به پزشک متخصص موثر نیست.

در این میان باورهای غلطی هستند که کار درمان را سخت می‌کنند و باعث پایین آمدن روحیه بچه‌ها می‌شوند. در این مقاله با انواع باورهای اشتباه درباره شپش سر و همچنین بعضی روش‌های شیمیایی نامناسب برای کودکان آشنا خواهید شد.

شپش سر کودکان و رعایت نکردن بهداشت
یکی از باورهای غلط و قدیمی درباره شپش سر کودکان این است که این حشره تنها روی موهای کثیف و به علت رعایت نکردن بهداشت رشد می‌کند؛ اما این باور اشتباه است.

برای شپش‌ها فرقی نمی‌کند موهای بچه‌ها تمیز باشد یا کثیف، بلند باشد یا کوتاه، خیس باشد یا خشک. آن‌ها در هر شرایطی کارشان را انجام می‌دهند.

شپش‌ها ناقل بیماری هستند
اگر متوجه شدید موهای فرزندتان دچار شپش شده است، تمرکزتان را روی درمان آن بگذارید و از فکر کردن به مسائلی مثل اینکه شپش‌ها ناقل بیماری هستند، پرهیز کنید.

شپش‌ها باعث خارش می‌شوند و ممکن است منجر به التهاب پوست کف سر هم بشوند؛ اما خوشبختانه ناقل بیماری نیستند. بنابراین ترس از باورهای غلط را به درمان شپش سر کودکان ترجیح ندهید.

شپش

اگر متوجه شدید موهای فرزندتان دچار شپش شده است، تمرکزتان را روی درمان آن بگذارید

 

 

شپش‌ها پرواز می‌کنند!

چنانچه شپش‌ها قدرت پرواز کردن داشتند، احتمالا الان بیشتر جمعیت زمین شپش داشتند.

خوشبختانه این موجودات نمی‌توانند از روی موهای کسی پرواز کنند و روی سر کس دیگری فرود بیایند؛ اما سرعت حرکتشان بسیار بالاست؛ بنابراین اگر هنوز درمان شپش سر کودکان را قطعی نکرده‌اید از داشتن فاصله نزدیک با آن‌ها خودداری کنید.

شپش‌ها شنا می‌کنند
بعد از باور غلط پرواز کردن شپش‌ها، نوبت به باور اشتباه آلوده بودن آب استخر به این موجودات است. خوشبختانه شپش‌ها نمی‌توانند در آب زنده بمانند.

به همین دلیل هم رفتن به استخر نباید باعث نگرانی‌تان شود؛ اما رعایت اصول بهداشتی در استخر ضروری است. به خصوص استفاده از شانه و حوله شخصی و شستن بدن بعد از شنا اهمیت زیادی دارد.

حیوانات خانگی ناقل شپش هستند
یکی از بحث‌های جنجالی چند سال اخیر مسئله ناقل بودن حیوانات خانگی است. تحقیقات نشان داده است که این حیوانات نقشی در انتقال شپش سر کودکان ندارند.

شپش از طریق انسان منتقل می‌شود و اگر فرزندتان به مدرسه می‌رود و هم‌کلاسی‌هایش شپش دارند، باید هر چه سریع‌تر درمان او را چه شروع کنید.

رنگ کردن موی بچه‌ها راه خوبی است
استفاده از رنگ مو، اکسیدان و دکلره برای از بین بردن شپش سر کودکان نه تنها راه حل موفقی نیست؛ بلکه ریسک حساسیت و بروز مشکلات پوستی و ریوی را به دنبال دارد.

پس لطفا سر خود دست به استفاده از مواد شیمیایی نزنید و برای مراقبت از موی کودکتان پیشگیری را جایگزین درمان کنید.

 

مرتبط:

چگونه می توانیم یک دندانپزشک خوب و با قیمت مناسب پیدا کنیم؟

آیا امکان انتقال ویروس کرونا با شیردهی به نوزاد وجود دارد؟

کروناویروس و پیشنهاداتی برای سازگاری کودکان با شرایط بحران