سخنرانی فرهاد حسن‌زاده در دفتر اطلاعات سازمان ملل

 

داستان یعنی صلح

 

سخنرانی

سخنرانی فرهاد حسن‌زاده در دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران

سخنرانی بعدازظهر سه‌شنبه ۲۹ بهمن به همت منظومه صلح و دوستی، در دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران نشست فرهنگی به مناسبت روز جهانی زبان مادری برگزار شد.

در این نشست چهره‌های سرشناس ادبیات و هنر ایران از جمله: محمود دولت آبادی، هوشنگ مرادی کرمانی، شمس لنگرودی، لوریس چکناواریان، محمد صالح اعلا و… حضور داشتند.

فرهاد حسن‌زاده نویسنده کتاب‌های کودکان و برگزیده مرحله نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن سال ۲۰۲۰ نیز یکی از سخنرانان این نشست بود.

حسن‌زاده در سخنان خود به ارتباط بین صلح و کتاب‌های کودکان اشاره کرد و گفت: «به نظرم داستان یعنی صلح و داستان خواندن یعنی رسیدن به صلح و خواندن داستان برای کودکان یعنی کاشتن بذر صلح در اندیشه و روان کسانی که آمادگی پذیرش هر بذری را دارند.»

او سپس ادامه داد: «کودکان حتی با خواندن قصه‌های ساده و کلاسیک به سوی صلح هدایت خواهند شد. آن‌ها در می‌یابند که زندگی گاهی مثل قصه‌ها دچار ناپایداری می‌شود و شخصیت‌ها هنگامی احساس امنیت و شادمانی می‌کنند که به تعادل برسند. تعادلی که از ارکان اصلی رسیدن به صلح است. حال اگر خود قصه‌ها موضوع و مضمونشان صلح باشد که چه بهتر. وسیله و هدف یکی خواهد شد.»

حسن‌زاده با اشاره به کتاب‌هایی که برای کودکان نوشته اظهار داشت: «فرهنگ صلح، اندیشه‌ای جهانی است که هر سرزمینی باید نگاه بومی و فرهنگی خود را به آن داشته باشد. وقتی نگاه جهانی با تصورات و آیین‌های بومی درهم بیامیزد حاصل آن اثری ماندگار و عمیق خواهد شد و من با اتکا به فرهنگ اصیل ایرانی تلاش کردم و کتاب‌هایی که غیرمستقیم به صلح می‌پردازد بنویسم.»

این نویسنده با اشاره به این‌که نوجوان‌ها داستان‌های واقع‌گرایانه را دوست دارند زیرا نقش و چهره‌ی خود را بهتر در آن می‌بینند، گفت: «نوجوان‌ها از طریق خواندن این نوع داستان‌ها به این نتیجه می‌رسند که در جنگ است که امید و آرزوها نابود می‌شوند. در جنگ است که آرامش و آغوش گرم خانواده را از دست می‌دهند و رویاهایشان فنا می‌شود.»

 

منبع:https://ketabak.org

مرتبط:

ترجمه اولین‌جلد از سه‌گانه برادران گریم منتشر شد

آغاز داوری باشگاه‌های کتابخوانی دو هزار شهر و روستا

تقلای نویسنده برای معرفی کتابش جالب نیست