نکاتی برای استفاده بهتر از مغز

 

برای اینکه تیزهوش باشید و بتوانید از مغزتان خوب استفاده کنید نکات زیر را رعایت کنید

۱- بدانید که مغز در دائما در حال تغییر است بدین معنی که اتصالات جدیدی میسازد و در حال مرور آنچه شما یاد گرفته اید است. بنابراین هر چه بیشتر از مغزتان استفاده کنید مغزتان قوی‌تر خواهد شد.

 

۲- سعی کنید از مغزتان استفاده کنید و اگر نه از دستش می دهید باید توجه داشته باشید که مغز عضله نیست با این وجود اگر با او کار نکنید و از او کار نکشید باعث می شود که بعد از مدتی دچار تنبلی مغز شوید، بدین معنی که دیگر به راحتی نمی توانید مطالب را یاد بگیرید.

به فعالیت های مانند یاد گرفتن یک زبان تازه یاد گرفتن یا زدن یک آلت موسیقی عوض کردن شغل نوشتن یک کتاب شروع یک فعالیت جدید انتخاب کردن کاری به عنوان سرگرمی یا ورزش بپردازید.

 

۳- برای به فعالیت در آوردن مغز بایستی شما دست به فعالیت های مانند یاد گرفتن یک زبان تازه یاد گرفتن یا زدن یک آلت موسیقی عوض کردن شغل نوشتن یک کتاب شروع یک فعالیت جدید انتخاب کردن کاری به عنوان سرگرمی یا ورزش بپردازید.

 

۴- تنوع را فراموش نکنید مغز تشنه تنوع است برای این که مغزتان را بیشتر در حالت آماده باش نگه دارید بهتر است که او را به کارهای جدید و متنوع مشغول کنید مثلاً با غریبه ها شروع به صحبت کنید شروع کنید حساب و دیفرانسیل یاد بگیرید و خلاصه آن را از حالت راحت‌طلبی در بیاورید.

 

نکاتی برای استفاده بهتر از مغز

۵- ورزش کنید تا ذهن خودتان را قوی کنید مشاهده دانشمندان نشان می‌دهد که حتی افرادی که پیر شده اند نیز و ورزش می کنند مغزهای تیزی دارند. می‌گویند بهترین ورزشی که برای مغز است ایروبیک یا همچنین دو آهسته آهسته و پیاده‌روی تیز و چیزهایی از این قبیل است.

 

۶ -آهنگی با خودتان زمزمه کنید گفته می‌شود که کمی گوش کردن به موسیقی ایا زدن یک موسیقی می‌تواند بهره هوشی شما را بالا ببرد قطعاً به رشد مغز شما کمک کند یکی دیگر از موارد جالب در موسیقی این است که وقتی که شما یک موسیقی را شروع می‌کنید احتمالا نواحی از مغزتان را که در زندگی روزمره از آن استفاده نمی کنید و غیر فعال است به فعالیت وا می دارید.

 

 

۷- به مغز خود غذای خوب و استراحت بدهید. جالب است بدانید که مغز تقریبا حدود ۲ درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد ولی حدود ۲۰ درصد از مقدار انرژی را که بدن مصرف می کند ،به خود جذب می کند . مغز همیشه در حال مصرف انرژی است.  حتی وقتی که شما یک برنامه تلویزیونی می بینید. اگر برای مدت کوتاهی مثلا ۵ دقیقه مغز از انرژی محروم شود آسیب جبران ناپذیری به بافت‌های مغز خواهد رسید هیچ یک از اندام های بدن اینقدر حساس نیستند .

 

۸ –سوخت مغز گلوکز است مغز نمی تواند مثل بقیه اندام های بدن از انرژی ذخیره شده در چربی ها استفاده کند بنابراین شما مطمئن باشید که با تفکر سفت و سخت هرگز لاغر نخواهید شد!!

 

نکاتی برای استفاده بهتر از مغز

 

اگر بخواهیم کارکرد مغز خود را در سطح عالی و برای طولانی مدت بالا نگه داریم نمی توانیم با خوردن شیرینی جات و با مواد و شکلات در دراز مدت به مغز خود مواد غذایی برسانیم علت این امر این است که مواد شیرینی همچون شکلات پس از مصرف سطح گلوکز خون را بالا می‌برند و مکانیسم بدن انسولین ترشح می کند و باعث کاهش سطح گلوکز خواهد شد و همان احساس خستگی که بعد از مدتی بعد از خوردن شیرینی جات سراغ شما می آید به سراغ شما خواهد آمد.

 

علاوه بر این خوردن در رژیم غذایی با قند بالا یک مشکل دیگر نیز دارد و آن این است که خطر دیابت را افزایش میدهد اصولاً وقتی قند خون مرتب کم و زیاد شود این احتمال را می‌دهد که لوزالمعده شما را دچار مشکل کند و و باعث ایجاد بیماری دیابت شود دیابت در درازمدت باعث اختلالاتی در مغز می شود.

 

 

خوب پس بهترین غذا برای مغز چیست؟ برای اینکه بخواهیم مغز خود را خالی نگه داریم باید کربوهیدرات‌های پیچیده را بخوریم کربوهیدرات ها و یک منبع عظیم انرژی هستند که زمان طولانی‌تری طول میکشد تا  به قندهای ساده تر شکسته شوند و در نتیجه ذخیره ثابتی از قند مورد نیاز را در خون شما نگهداری می کند این کربوهیدرات های پیچیده در میوه جات سبزیجات آجیل تخم ها و غلات یافت می شود. سبزیجات چون کلم بروکلی و مارچوبه از سبزیجات مورد علاقه مغز می باشند.

 

نکاتی برای استفاده بهتر از مغز

 

پس بنابراین تا اینجا یاد گرفتیم که غذای مناسب مغز غذایی هستند که گلوکز خود را به صورت آهسته و پیوسته آزاد می‌کند. خوب چه غذاهای دیگری را نیز باید مصرف کرد؟

 

پروتئین ها : پروتئین ها دار دارای اسیدهای آمینه هستند که که بدن از آنها استفاده می کند تا ترکیبات گوناگونی بسازد . مثلا ناقل‌های عصبی که نقش مهمی در توجه و حافظه دارند. بنابراین غذاهایی که حاوی پروتئین هستند هوشیاری شخص و حافظه او را قوی میکند بهتر است مقداری کمی پروتئین کم چرب در صبحانه و نهار خود بگنجانید. همچنین غذاهایی مانندکره بادام زمینی  و یا یک تخم مرغ آب پز حاوی پروتئین هستند.

 

چربی : چربی محبوبیتی ندارد ولی برای بسیاری از کارکردهای اساسی بدن لازم است از جمله برای مغز در واقع بخش بزرگی از نورون های مغز شما از چربی ساخته شده‌اند. بهترین نوع چربی برای مغز امگا ۳ است که در انواع ماهی ها یافت میشود اگر در رژیم غذایی خود چربی های امگا ۳ را داشته باشید حافظه  شما قوی تر خواهد بود و در مقابل افسردگی و بیماریهای مثل آلزایمر مقاوم خواهد بود.

 

آهن: آهن نقش مهمی در انتقال اکسیژن به مغز دارد.  آهن در مواد غذایی مانند گوشت قرمز یا ویتامین ها وجود دارد.

 

 

آنتی اکسیدان ها : اینها موادی هستند که مواد شیمیایی مزاحم را که به آنها رادیکال‌های آزاد می‌گویند خنثی می‌کند. آنتی اکسیدان ها در انواع میوه و سبزیجات و همچنین کاکائو وجود دارد پس بنابراین بهتر است  از شکلات های سیاه که مقدار کمتری شیرینی دارند را استفاده کنید.

 

سعی کنید اندازه وعده غذایی تان را مناسب کنید. ممکن است فکر کنید که اگر زیاد غذا بخورید انرژی زیادی در اختیار مغزتان قرار می گیرد ولی زیاد خوردن غذا باعث یک سری واکنش‌ها می‌شود که بدن را متمایل می کند که استراحت کند و شما دچار احساس خواب شوید .

 

وقت غذا خوردن سعی کنید غذای خود را سر ساعت بخورید و حتی دقیقه ای هم این طرف به آن طرف نشود اگر بچه ها و نوجوان ها از خوردن صبحانه صرف صرف نظر کنند این خطر وجود دارد که نتواند آن روز چیزی یاد بگیرد.

 

منبع: your Brain:  ترجمه محمد رضا باطنی

مرتبط:

فواید ورزش برای مغز