چگونگی زندگی گیاهان در اقیانوس ها

گیاهان اتوتروف اند، بدین معنی که غذایشان را با استفاده از انرژی حاصل از خورشید تولید می کنند. گیاهان زیر آب تا زمانی می توانند به حیات شان ادامه دهند که به اندازه کافی نزدیک به سطح آب باشند و به این وسیله به نور خورشید کافی برای انجام فتوسنتز دسترسی پیدا کنند.

به طور کلی دو نوع اصلی از گیاهان در اقیانوس ها وجود دارد. دسته اول گیاهانی اند که ریشه هایی دارند که به کف اقیانوس ها متصل اند و دسته دوم گیاهانی اند که آزادانه در میان آب حرکت می کنند. گیاهانی که ریشه هایشان در کف اقیانوس است در اعماق بیش از چند صد متری یافت نمی شوند چراکه نور خورشید نمی تواند به عمق زیاد اقیانوس برسد. منطقه ای که این گیاهان می توانند در آن رشد کنند بخش بسیار کوچکی از اقیانوس را تشکیل می دهد.

فراوان ترین گیاهان داخل اقیانوس ها فیتوپلانکتون ها هستند. فیتوپلانکتون ها، اتوتروف های تک سلولی اند که در سراسر آب های سطح اقیانوس ها در حال حرکت اند. فیتوپلانکتون ها به قدری کوچک اند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند اما دسته های بزرگ آنها ممکن است به سطح اقیانوس ها رنگ سبز بدهند.

این گیاهان برای رشد به نور خورشید زیاد و مواد مغذی نیاز دارند. آب های مناطق گرمسیری بیشترین نور خورشید را دارند اما فاقد مقدار کافی مواد مغذی به ویژه نیتروژن و فسفر اند. به همین دلیل بیشتر فیتوپلانکتون ها در آب های خنک تری یافت می شوند که در آنها قسمت های عمیق تر اقیانوس مواد مغذی ضروری را به سطح می آورد.

گیاهان دریایی، فیتوپلانکتون ها و جلبک ها مقادیر زیادی از اکسیژن زمین را فراهم می کنند. همچنین به خاطر فتوسنتز مقادیر زیادی دی اکسید کربن را می گیرند.

انواع گیاهان ساکن اقیانوس ها

هزاران گونه مختلف از حیات گیاهی شامل انواع فیتوپلانکتون ها، جلبک ها، کتانجک ها و علف های دریایی در اقیانوس ها وجود دارند.

تنها تعداد گونه های جلبک ها به بیش از ۱۳۰٫۰۰۰ گونه می رسد اما فراوان ترین اشکال جلبک ها، جلبک های قرمز و قهوه ای اند. جلبک قرمز معمولاً روی صخره های مرجانی دیده می شود و جلبک قهوه ای پیچیده ترین شکل جلبک محسوب می گردد.

علف های دریایی گل هایی اند که به طور کامل زیر آب اقیانوس ها رشد می کنند. کتانجک نیز شکلی از جلبک قهوه ای است که در آب های سرد یافت می شود.

فیتوپلانکتون یک گونه تک سلولی از ریز جلبک ها است که در سراسر جهان پیدا می شود و به عنوان یک منبع غذایی اصلی برای بسیاری از اشکال حیات دریایی محسوب می گردد.

آیا درختان در زیر اقیانوس ها هم رشد می کنند؟

در زیر اقیانوس ها هم درختان رشد می کنند. این درختان کتانجک (kelp) نامیده می شوند و در مقایسه با درختانی که در خشکی می رویند، اشکال گیاهی خیلی ابتدایی تری هستند. از آن جایی که این گیاهان در آب قرار دارند، مثل درختان خشکی به تنه قوی نیاز ندارند. کتانجک ها و جلبک های دریایی دیگر در گروه گیاهی ای قرار دارند که به نام جلبک قهوه ای شناخته می شود.

اکوسیستم جنگلی کتانجک به همان اندازه جنگل های خشکی غنی است. این اکوسیستم، محلی برای زندگی هزاران گونه گیاهی و جانوری فراهم می کند که از جمله آنها جانوری محبوب انسان ها به نام سمور دریایی است.

در واقع وجود سمور دریایی برای حفظ جنگل های کتانجک لازم است چرا که بدون سمور، خارپشت های دریایی همه کتانجک ها را می خورند و جنگل را از بین می برند.

 

مرتبط:

گیاهان

بهترین گیاهان برای اتاق کودک