همایش کندوکاو در بنیادهای نظری فلسفه برای کودکان برگزار می‌شود

همایش کندوکاو در بنیادهای نظری فلسفه برای کودکان با مشارکت نخبگان، دانشگاهیان و نهادهای مرتبط با حوزه کودک برگزار می‌شود.

«فاطمه دلاوری» با اشاره به این همایش و ضروت ورود جدی به حوزه فلسفه برای کودکان گفت: فلسفه برای کودکان در جهان از موضوعات بسیار حائز اهمیت است و بنیادهای فلسفی دقیقی دارد که بی توجهی به آن ها کار را ابتر می کند. ما بر اساس مطالعاتی که در این حوزه صورت دادیم دریافتیم که فلسفه، برای کودکان به صورت ابتر وارد ایران شده است.

مسئول باشگاه هنر و اندیشه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی توضیح داد: در این زمینه متاسفانه به بنیادهای فلسفی و نظری موضوع توجه نشده است، یعنی عمدتا توسط غیر فلسفه خوانده ها به عنوان برنامه تربیتی و آموزشی وارد ایران شده است.

وی افزود: این همایش با مشارکت نهادها و سازمان های فعال در حوزه کودک و فلسفه، مانند پژوهشگاه علوم انسانی، مرکز مطالعات فرهنگی، بنیاد حکمت صدرا، انجمن تخصصی نهج البلاغه، حوزه هنری کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری و موسسات فعالی مانند هم نوا و… برگزار می شود و مخاطب ما عمدتا اساتید و نخبگان در حوزه علوم انسانی هستند.

دلاوری با تاکید بر اینکه این همایش کودکان تا ۱۲ سال را در بر می گیرد، گفت: همایش کندوکاو در بنیادهای نظری فلسفه برای کودکان قرار است از منظر فلسفه ذهن و زبان، فلسفه سیاست، فلسفه اخلاق، حقوق، تعلیم و تربیت و هنر به موضوع نگاه کند.

مسئول باشگاه هنر و اندیشه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در خاتمه درباره محورهای این همایش نیز گفت: محورهای همایش، شامل تفکر مراقبه ای و مسئولانه، تفکر خلاق و انتقادی، قانونمندی نسبت گرایی و نسبیت گرایی، امکان فلسفه ورزی، امکان تفکر انتزاعی و معقولیت، آموزش به مثابه پژوهش، کودک خود یا دیگری، کودک و جامعه، اجتماع و کندوکاو، مفهوم فلسفه، مفهوم کودکی و جامعه مدنی است.

منبع: شبستان

مرتبط:توسعه سواد مالی و بانکی کودکان و نوجوانان با نرم افزار «سرزمین کودک پاسارگاد