مشکلات رفتاری کودکتان را تخصصی حل کنید

دیدار با یک متخصص آموزش دیده به درباره مشکلات رفتاری کودکتان به این معنی نیست که فرزند شما “دیوانه” است و شما والدین “بی کفایتی” هستید.گاهی اوقات، به دلایلی بچه ها فقط به کمی پیامدهای منفی یا نوع دیگری از شیوه های تربیتی نیاز دارند تا امور را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. مداخله زودرس اغلب کلید موفقیت در درمان است.
در صورت بروز مشکلات جدی در مشکلات رفتاری کودکتان صحبت کردن با یک روانشناس کودک و نوجوان ممکن است ذهن شما را از استرس ها آسوده کند. در صورت تشخیص مشکلات، روانشناس کودک و نوجوان می تواند مشکل را قبل از وخیم تر شدن، بهبود بخشد.

علائمی که باید به آن ها توجه کرد

در حالی که دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است برای فرزندتان به دنبال کمک حرفه ای باشید، در اینجا چندین علامت که به توجه نیاز دارند معرفی شده اند:

۱٫     راهبردهای تربیتیتان کار نمی کنند. اگر تکنیک های نظم و انضباط شما موثر نیستند، یک متخصص بهداشت روان یا روانشناس کودک و نوجوان می تواند به شما در پیدا کردن تکنیک های جایگزین انضباطی کمک کند.

۲٫     رفتار فرزندتان در مدرسه مشکل ساز است. اگر فرزندتان به دفعات از کلاس اخراج می شود یا به دلیل رفتار خود در انجام کارها با مشکل مواجه است، ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشید.

۳٫     رفتار فرزندتان بر زندگی اجتماعی او تأثیر می گذارد. برای بچه ها مهم است که تعاملات اجتماعی مثبت داشته باشند. اگر رفتار فرزندتان، از دوست داشتن یا دوست داشتن او جلوگیری می کند، ضروری است که به دنبال کمک باشید.

۴٫     رفتار فرزندتان با وضعیت رشدی کودکتان متناسب نیست. اگر کودک ۸ ساله تان هنوز هم بزاق خود را به بیرون پرتاب می کند، این رفتارها از نظر رشدی مناسب نیستند. اگر رفتار فرزندتان در مقایسه با سایر بچه های هم سن او به نظر نابالغ است، کمک حرفه ای دریافت کنید.

علائم ویژه برای بررسی تخصصی

برای کودکان در هر سنی رفتارهای خاصی وجود دارد که نشان دهنده نیاز به کمک حرفه ای است. اگرچه لیست حاضر، یک لیست کامل نیست، در اینجا چند نشانه هشدار قطعی وجود دارد که باید به دنبال کمک حرفه ای باشید:

۱٫     حیوان آزاری

۲٫     آتش افروزی

۳٫     رفتارهای جنسی

۴٫     رفتارهای پرخاشگرانه (خارج از پرخاشگری گاه به گاه عادی در کودکان پیش دبستانی)؛ تهدید، شکستن وسایل، پرتاب وسایل و اموال یا صدمه زدن به دیگران

۵٫     آسیب دیدگی؛ سر زدن، آسیب به خود، سوء مصرف مواد

۶٫     عدم سازگاری

۷٫     عدم تغییر رفتار علیرغم پیامدهای مداوم

۸٫     شواهد روان پریشی؛ گزارش شنیدن یا دیدن چیزهایی است که افراد دیگر نمی بینند یا نمی شنوند

۹٫     فقدان پشیمانی یا عدم همدلی برای احساس دیگران

کمک یک فرد حرفه ای چگونه خواهد بود؟

متخصصین روانشناسی کودک و نوجوان می تواند همه مسائل مربوط به سلامت روان را که ممکن است در پس مشکلات رفتاری باشد، از جمله اختلال بیش فعالی کمبود توجه رد کند. اگر فرزند شما دارای ADHD است، یک متخصص می تواند در مورد گزینه های درمانی و استراتژی های انضباطی که برای ADHD موثر هستند بحث کند.

در موارد دیگر مثل افسردگی می تواند در تظاهرات رفتاری نقش داشته باشد. به عنوان مثال، یک نوجوان افسرده احتمالاً تحریک پذیر است و ممکن است صبح از تخت خود بلند نشود یا بخواهد بیشتر اوقات خود را در اتاق بگذراند.

اختلالات اضطرابی هم می تواند منجر به مشکلات رفتاری شود. اگر کودک از بابت موضوعاتی نگرانی داشته باشد، ممکن است ناسازگار باشد.

یک متخصص توصیه هایی را انجام می دهد و ممکن است فرزندتان را برای دریافت خدمات حرفه ای ارجاع دهد. به عنوان مثال، کودکی که در اثر یک حادثه آسیب جدی دیده است، ممکن است از مشاوره فردی بهره مند شود. یا کودکی که در تلاش است تا با یک وضعیت جدید و تنیدگی های خانوادگی سازگار شود، ممکن است از درمان فردی یا خانوادگی بهره مند شود.

در بعضی مواقع، یک متخصص ممکن است بخواهد بدون حضور فرزندتان با شما همکاری کند. ارائه پشتیبانی و آموزش به والدین می تواند در هنگام بروز بسیاری از مشکلات رفتاری به سریعترین نتیجه منجر شود.

بعضی اوقات خدمات سرپایی ممکن است کافی نباشد. اگر مشکلات رفتاری جدی باشد، ممکن است یک سرویس مستقر در خانه ضروری باشد. برنامه های مستقر در خانه خدمات فشرده ای را متناسب با موضوعاتی که در خانه رخ می دهد ارائه می دهد تا به اثربخشی هرچه بیشتر روش های تربیتی کمک کند؛ برخی از انواع خدمات نیز در موارد شدیدی که امنیت کودک به خطر بیفتد ارائه می شوند که مشتمل هستند برحضور اقامتگاه های درمانی.

چگونه می توانیم کمک بخواهیم؟

اگر گمان می کنید مشکلات رفتاری فرزندتان عادی نیست، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و در صورت لزوم، پزشک می تواند شما را برای ارزیابی به روانشناس کودک و نوجوان ارجاع دهد. یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می تواند نیازهای شما را ارزیابی کند و یک راهکار موثر برای مقابله با مشکلات رفتاری تدوین کند.

 

مرتبط:

چگونه نوجوان مستقل تربیت کنیم؟

چگونه می توانیم کودکان شاد تربیت کنیم؟