هر روز ۹۰ درصد کودکان در آلودگی هوا نفس می‌کشند

کودکانی که سطح بالایی از آلودگی هوا را تنفس می‌کنند، ممکن است در مراحل بعدی زندگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی قرار گیرند.

حدود ۹۳ درصد کودکان زیر ۱۵ سال سراسر جهان از هوای نامناسب و مسموم تنفس می‌کنند که این آمار معادل ۱.۸ بیلیون کودک است. تنفس این هوای آلوده، سلامتی و رشد کودکان را به طور باور نکردنی‌ای در خطر بزرگی قرار می‌هد. متاسفانه مرگ بسیاری از کودکان تنها به علت آلودگی هوایی است که تنفس می‌کنند. تعداد کودکان از دست رفته در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۰۰ هزار نفر بود. بر اساس گزارش مطالعه‌ای که سازمان جهانی سلامت، بر سلامت کودکان در جهان، به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد و متوسط انجام داده است، نشان می‌دهد هنگامی که زنان باردار در معرض هوای آلوده قرار دارند، به زایمان زودرس دچار می‌شوند و فرزندانی کم وزن دارند. آلودگی هوا همچنین بر رشد عصبی و توانایی شناختی اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث آسم و سرطان کودکان شود. کودکانی که سطح بالایی از آلودگی هوا را تنفس می‌کنند، ممکن است در مراحل بعدی زندگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی قرار گیرند.

اثرات آلودگی هوا بر رشد کودکان

یکی از دلایلی که کودکان به‌ویژه در برابر اثرات آلودگی هوا آسیب‌پذیر هستند این است که آنها سریع‌تر از بزرگسالان نفس می‌کشند و بنابراین آلاینده‌های بیشتری را جذب می‌کنند. آنها همچنین نزدیک به زمین زندگی می‌کنند، جایی که برخی آلاینده‌ها به بیشترین حد غلظت‎‌ها خود می‌رسند. در حالی که مغز و بدن آنها هنوز رشد کافی خود را نکرده است. دکتر تدروس آدانوم، مدیر کل سازمان جهانی سلامت، می‌گوید: «هوای آلوده میلیون‌ها کودک را مسموم می‌کند و زندگی آنها را خراب می‌کند. این اتفاق وحشتناک غیرقابل توصیف است. هر کودک باید بتواند هوای تمیز تنفس کند تا بتواند تمام توان خود را رشد داده و به شکوفایی برسد». شاید دانستن این نکته به نجات دادن فرزند شما کمک کند که نوزادان و خردسالان، بیشتر در معرض آلودگی هوای خانه‌هایی هستند که مرتب از سوخت‌های آلاینده و فناوری‌های آشپزی، گرمایشی و روشنایی استفاده می‌کنند.

آلودگی هوا فقط در بیرون نیست؛ در خانه‌ها هم وجود دارد

دکتر ماریا نیره، مدیر گروه بهداشت عمومی سازمان جهانی سلامت، می‌گوید: «آلودگی هوا مغز بچه‌های ما را  خواب می‌کند، بیشتر از آن چیزی که بتوانیم فکرش را بکنیم بر سلامتی مغز آنها اثر می‌گذارد؛ اما روش‌های زیادی برای کاهش انتشار آلاینده‌های خطرناک وجود دارد». او همچنین گفت: «سازمان جهانی سلامت از اجرای اقدامات سیاستی عاقلانه مانند تسریع سوئیچ به سوخت‌ها، فناوری های پخت و پز تمیز، گرم کردن، ترویج استفاده از حمل و نقل تمیز و مسکن با انرژی و برنامه‌ریزی شهری پشتیبانی می‌کند. ما زمینه را برای تولید نسل جدید انژری پاک، فناوری‌های صنعتی ایمن‌تر و مدیریت بهتر زباله‌های شهری آماده می‌کنیم». آلودگی هوا بر رشد عصبی تأثیر می‌گذارد و منجر به نتایج تست شناختی پایین‌تر می‌شود و بر رشد ذهنی و حرکتی اثر منفی دارد.

نتایج مطالعات سازمان جهانی سلامت، بر آلودگی هوا

۱. آلودگی هوا به عملکرد ریه کودکان آسیب می‌رساند؛ حتی آلودگی در مقدار کم

۲. در سطح جهان، ۹۳درصد از کودکان زیر ۱۵ سال جهان در معرض ریز ذرات (PM۲.۵)، بالاتر از دستورالعمل،های کیفیت هوا تعیین شده از طرف سازمان جهانی سلامت هستند. که شامل ۶۳۰ میلیون کودک زیر ۵ سال و ۱.۸ میلیارد کودک زیر ۱۵ سال است.

۳. در کشورهایی با درآمد متوسط ​​و زیر متوسط ​​در سراسر جهان، ۹۸ درصد از کودکان زیر ۵ سال در معرض سطح (PM۲.۵) بالاتر از دستورالعمل‌های تعیین شده کیفیت هوا قرار دارند. در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا این میزان تغییر چشمگیری می‌کند، ۵۲ درصد از کودکان زیر ۵ سال در معرض سطوح بالاتر از دستورالعمل‌ها قرار دارند.

۴. بیش از ۴۰درصد از جمعیت جهان که شامل ۱ میلیارد کودک زیر ۱۵ سال است در معرض میزان بالای آلودگی هوا خانگی ناشی از آشپزی عمدتا با فناوری های آلاینده و سوخت ها قرار دارند.

۵. حدود ۶۰۰ هزار مرگ و میر کودکان زیر ۱۵ سال در اثر آلودگی مشترک هوا و محیط زیست در سال ۲۰۱۶ رخ داده است.

۶. آلودگی هوای خانگی ناشی از پخت و پز و آلودگی هوای محیط، باعث ایجاد بیش از  ۵۰ درصد از عفونت‌های حاد تنفسی پایین در کودکان زیر ۵ سال در کشورهای کم درآمد و متوسط به وجود آورده است.

۷. آلودگی هوا یکی از تهدیدات اصلی برای سلامتی کودکان است که تقریباً از هر ۱۰ مرگ و میر در کودکان زیر ۵ سال یک نفر تنها به علت آلودگی هوا جان خود را از دست داه است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

کودکان، قربانیان خاموش آلودگی هوا

سرگردانی والدین به دنبال تصمیمات تعطیلی ها