بیماری پنجم چیست؟

در مورد بیماری پنجم چه می دانید؟ آیا می دانید نام دیگر این بیماری، سندروم صورت سیلی خورده است؟ بیماری پنجم  هم مانند تعداد کمی دیگر از عفونت ها، با زدن جوش های قرمز روشنی بر روی پوست کودک، مشخص می شوند. عفونت را چگونه باید شناسایی کرد و راه های درمان آن چیست؟

بیماری پنجم چیست؟

جوش هایی که بر روی پوست کودک شما به وجود می آیند، می توانند گیج کننده باشند. از این نظر گیج کننده هستند که جوش ها، نشان دهنده تنها یک نوع عفونت نیستند بلکه شامل عفونت های مختلفی هستند که یکی از آنها بیماری پنجم است. این بیماری نوعی عفونت ویروسی است که سبب بروز جوش های قرمزی بر روی گونه های کودک می شود این بیماری به نام بیماری یا سندرم گونه قرمز نیز شناخته می شود. این جوش ها بر روی سینه و پاهای کودک نیز دیده می شوند. این بیماری از این جهت بیماری پنجم نامیده می شود که پنجمین بیماری شایع از بین شایع ترین بیماری های ویروسی در کودکان است. چهار بیماری دیگر عبارتند از سرخجه، رزولا، آبله مرغان و سرخک. نام دیگری این بیماری erythema infectiosumمی باشد. بیماری گونه قرمز معمولا در اوایل بهار و اواخر زمستان شیوع پیدا می کند.

علت بیماری پنجم چیست؟

در کودکانی که سیستم ایمنی قوی و سالمی دارند، بیماری گونه قرمز باعث بروز یک عفونت خفیف می شود که به ندرت در طولانی مدت عوارضی را از خود نشان می دهد. بیماری پنجم توسط ویروسی به نام parvovirus B19  ایجاد می شود و فقط انسان را آلوده می کند. به این معنی که فرد، ویروس را از یک حیوان خانگی نمی توانید بگیرید و بالعکس.

علائم و نشانه های این بیماری چیست؟

علائم اولیه بیماری گونه قرمز، همانند سرماخوردگی است. نشانه های رایج و معمول این بیماری، قبل از اینکه دانه ها و جوش ها ظاهر شوند، عبارتند از:

تب خفیف

سردرد

درد عضلانی

کوفتگی

گلو درد

گرفتگی بینی

حالت تهوع

به مجرد اینکه بدن در معرض عفونت ویروسی قرار بگیرد، بدن طی ۴ تا ۱۴ روز بعد، اولین علائم این بیماری را نشان می دهد. جوش های قرمز ۷ تا ۱۰ روز پس از ظاهر  شدن علائم اولیه، مشخص می شوند.

سپس این جوش ها به لگن، بازوها، پاها و ران ها  همانند یک توری پخش می شوند و بعد از ۵ تا ۱۰ روز محو می شوند.

آیا بیماری پنجم واگیردار است؟

بله، بیماری گونه قرمز واگیردار است و  از طریق بزاق یا ترشحات مجاری تنفسی مانند سرفه، خلط، ترشح بینی یا عطسه سرایت پیدا می کند.

برخی از افرادی که به ویروس پاروویروس B19 مبتلا می شوند، علائمی را نشان نمی دهند، اما آنقدر مسری می باشد که می توانند ویروس را به دیگران نیز منتقل کنند.

فردی که به این بیماری مبتلاست، از طریق اولین نشانه بیماری که تب می باشد، می تواند این ویروس را منتقل کند. هنگامی که جوش ها ظاهر می شوند، این بیماری زیاد نمی تواند واگیردار باشد و فرد می تواند بدون نگرانی در بین افراد دیگر برود. با این حال، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند  ممکن است برای مدت طولانی تری این بیماری را به دیگران سرایت دهند.

عوارض ایجاد شده در ارتباط با این بیماری چیست؟

بیماری گونه قرمز معمولا خفیف است و خطری ندارد. اما این اثرات در کودکان مبتلا به نوعی کم خونی (یا کمبود مقدار گلبول قرمز) و یا کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بیماری هایی نظیر اچ آی وی یا لوسمی دارند، شدیدتر و وخیم تر می شود.

بیماری پنجم چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان معمولا بیماری گونه قرمز را با مشاهده و بررسی جوش ها، مخصوصا اگر علائمی از بیماری “گونه قرمز” در صورت کودک باشد، تشخیص می دهند. با این حال، اگر در کودک جوش هایی دیده نشد، اما تمام علائم دیگر را داشته باشد، پزشک آزمایش خونی را برای تشخیص علت بیماری انجام می دهد که آیا پاروویروس B19 علت عفونت است یا خیر.

درمان پزشکی بیماری گونه قرمز

درمانی برای این بیماری وجود ندارد و بیماری خفیفی است که بدون هیچ گونه دارویی، خود به خود درمان می شود. چون بیماری توسط یک ویروس به وجود می آید، بنابراین مصرف آنتی بیوتیک ها هیچ گونه  اثری در درمان بیماری ندارند.

مراقبت از بیمار در برابر علائمی مانند جوش ها و تب، به تسکین او کمک می کند. پزشک ممکن است استامینوفن را برای کاهش تب و درد و  آنتی هیستامین ها را برای راحت شدن از خارش جوش ها، تجویز کند.

بیشتر اوقات، استراحت و مراقبت در منزل برای بهبود یافتن کودک از بیماری کافیست.

درمان های خانگی برای درمان بیماری پنجم

بعضی از کارهایی که در خانه برای کمک به تسکین علائم بیماری گونه قرمز می توانید انجام دهید، عبارتند از: مصرف ویتامین C ویتامین C، این بیماری را درمان نمی کند، اما باعث قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن می شود.

ویتامین C 

یک آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد ویروسی می باشد. برای جذب بیشتر این ویتامین، از لیمو یا آب پرتقال نیز می توانید استفاده کنید.

مصرف سرکه سیب

سرکه سیب، خواص ضد ویروسی دارد و با کاهش طبیعت اسیدی بدن، از رشد ویروس جلوگیری می کند.

جوش شیرین

حمام جوش شیرین باعث سم زدایی بدن شده و به کاهش سوزش و خارش ناشی از جوش ها کمک می کند.

 

این بیماری شایع در کودکان، خفیف است اما جوش ها آزار دهنده و ناراحت کننده هستند و کودک تا زمانی که ویروس از بدنش خارج نشده، نمی تواند به مدرسه برود. بنابراین، هر چقدر که می توانید از میزان پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

 

چگونه مانع بروز این بیماری شویم؟

هیچ واکسن یا دارویی برای جلوگیری از ویروس پاروویروس B19 وجود ندارد و تنها راه جلوگیری از ابتلا به این عفونت، رعایت بهداشت است. فرزندتان را از نزدیک شدن به فرد آلوده، دور نگه دارید تا به این ویروس مبتلا نشود. به کودک خود اجازه ندهید که از ظروف مشترک، حوله یا مسواک فرد آلوده استفاده کند. چنانچه فرزندتان در معرض این ویروس قرار گرفت، اقدامات زیر را انجام دهید: دست ها را با صابون و آب بشویید در هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهان را بگیرید بینی یا دهان را لمس نکنید از داشتن تماس نزدیک با دیگران پرهیز کنید تا وقتی که نشانه های بیماری از بین نرفته اند، در خانه بمانید کودکانی که سیستم ایمنی قوی تر و سالم تری دارند، معمولا برای دومین مرتبه، به بیماری گونه قرمز یا صورت سیلی خورده مبتلا نمی شوند. بیماری گونه قرمز یا صورت سیلی خورده خفیف است و به خودی خود از بین می رود و با هیچ دارویی درمان نمی شود. برای پیش گیری از این بیماری واکسنی وجود ندارد، اما با رعایت بهداشت، می توانید به این بیماری مبتلا نشوید.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بیماری با گذشت زمان بدتر شود و یا کودک از ورم مفصل رنج ببرد، باید به پزشک مراجعه کرد. چنانچه کودک به نوعی از کم خونی، مانند کم خونی سلول داسی شکل مبتلا باشد، بلافاصله بعد از اینکه تب کرد و یا رنگ پریده شد، با یک متخصص بهداشت تماس بگیرید. زیرا بیماری گونه قرمز باعث می شود تا بدن گلبول های قرمز کمتری تولید کند. 

منبع: دکتر سلام

 

 

مرتبط: بیماری منکس موجب مرگ کودکان زیر یک سال می‌شود