بهترین سن برای فرستادن کودک به کودکستان

سن مناسب برای فرستادن کودک به کودکستان به عوامل مختلفی بستگی دارد و این امر ممکن است باعث گیج شدن والدین در یافتن زمان مناسب برای فرستادن فرزندشان به کودکستان شود .

سن مهد کودک

بسیاری از مدارس، توصیه هایی را در مورد سن مناسب فرستادن کودک به کودکستان ارائه می ‎دهند، اما این توصیه ها در مورد همه کودکان صدق نمی ‎کند و لزوما بهترین زمان آغاز فرایند آموزش برای همه کودکان نخواهد بود .

چه سنی برای فرستادن کودک به کودکستان مناسب است؟

بسیاری از کودکان در سنین ۵ و یا ۶ سالگی از مهارت های علمی ، جسمی و ذهنی لازم برای شروع آموختن دروس مختلف در مهد کودک برخوردار هستند اما کودکانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند ممکن است دیرتر این آمادگی ها را کسب کنند .

سنی که برای فرستادن کودک به مهد نامناسب است

پیش از سه سالگی توصیه نمی شود که کودک را به مهد بفرستید زیرا بچه های زیر سه سال نیازمند توجه متمرکزتر در خانواده هستند و مربی مهد نمی تواند فقط به او توجه کند بنابراین ممکن است روحیه کودک آسیب ببیند پس تا سه سالگی بهتر است نزد مادر یا مادربزرگ پرستاری شود.

فرستادن کودک به کودکستان

فرستادن کودک به کودکستان را به تعویق نیاندازید

بنا به گفته دکتر کاترین گارفورت :در صورتی که کودک، خارج از محیط کودکستان در حال کسب مهارت های علمی و جسمی و ذهنی مناسب با سن خود باشد ، به تعویق انداختن فرستادن کودک به کودکستان و یا صرف نظر از فرستادن او بسیار اشتباه است.

مهارت های لازم برای فرستادن کودک به مهد

قبل از فرستادن فرزندتان به مهد کودک این مهارت ها را به او بیاموزید :

اگر کودکتان مهارت های زیر را کسب کرده ، می توانید او را به کودکستان بفرستید . این مهارت ها مربوط به میزان توانایی کودک به خودکفایی در انجام فعالیت های خود است .

توانایی انجام مراقبت از خود

گارفورت می ‎گوید :کودکان زمان ورود به کودکستان باید توانایی های لازم برای انجام مراقبت از خود مانند غذا خوردن، حمام رفتن و پوشیدن لباس را کسب کرده باشند . این گونه مهارت ها باید در سنین کم به کودکان آموخته شود زیرا یک مربی مهد نمی ‎تواند در انجام این گونه کارها به تعداد زیادی کودک کمک کند .

فرستادن کودک به کودکستان

کسب مهارت های اجتماعی

مهارت های حرکتی، تنها مهارت های لازم برای ورود کودک به کودکستان نیست و کودک در زمان ورود به کودکستان باید از مهارت های اجتماعی مختلفی نیز بهره مند باشد .

آمادگی لازم برای جدا شدن از والدین

کودکان باید از نظر عاطفی، آمادگی لازم برای جدا شدن از والدین خود برای ساعات مشخصی را داشته باشند .

توانایی لازم برای انجام بازی های گروهی

لازم است که کودک توانایی های لازم برای انجام بازی های مشترک با سایر کودکان را فرا گیرد .

نکته : والدین باید برای آموختن این گونه مهارت ها قبل از فرستادن فرزند خود به مهد کودک تدابیر لازم را بیندیشند و از کودک خود حمایت کنند .

توانایی لازم برای دفاع از خود

والدین باید ببینند که فرزندشان در ارتباط با کودکان دیگر چگونه رفتار می ‎کنند و به او در پیروی از قوانین کمک کنند و همچنین، کودکان برای رفتن به مهد کودک باید توانایی لازم برای دفاع از خود در برابر دیگران و درخواست کمک از افراد دیگر را داشته باشند .

راهکارهایی برای فرستادن بی دغدغه کودک به مهد

ممکن است یک کودک ، در روابط اجتماعی با دیگر کودکان به خوبی عمل کند اما توانایی لازم برای جدایی از والدین خود را نداشته باشد، در این گونه موارد لازم است که والدین درصدد کاهش یافتن وابستگی فرزند خود برآیند و تصویر مثبتی نسبت به کودکستان در ذهن کودک خود ایجاد کنند .

اگر کودکتان نسبت به رفتن به کودکستان اضطراب و استرس از خود نشان می ‎دهد بهترین راه این است به یک روانشناس در جهت برطرف کردن این اضطراب و استرس مراجعه کنید .

صرف نظر کردن از فرستادن کودک به مهد کودک نه تنها منفعتی برای کودک شما نخواهد داشت، بلکه صدمات بسیاری نیز برای او در پی خواهد داشت و منجر به عدم ایجاد آمادگی برای رفتن کودک به مدرسه خواهد شد .

رفتن به مهد کودک بین شما و کودکتان فاصله نمی اندازد

اگر شاغل هستید و هراس دارید که کودک خود را به مهد بفرستید زیرا می پندارید دور شدن کودک از شما موجب می شود فاصله ای بین شما و او بیفتد یا دلبستگی و عاطفه آنها کمتر شود ، در اشتباهید چرا که آنچه تعیین کننده این میزان دلبستگی است به هیچ وجه ربطی به مهدکودک رفتن یا نرفتن و اینکه فرزند شما به دلیل شغل تان نزد اقوام یا مادربزرگ است ندارد بلکه این موضوع به آرامش شما بستگی دارد .

کودک در آغوش مادر آرامش عجیبی می گیرد چرا که کودکان بسیار ناتوان اند و می ترسند آسیب ببینند بنابراین دنبال مامن آرام می گردند و به آغوش مادر پناه می برند .

اگر شما عصبی و پرتنش هستید، خستگی کار را به خانه می آورید، با همسرتان درگیری دارید و یا بدون آنکه متوجه باشید دچار افسردگی پس از زایمان و تحریک پذیر شده اید، کودک از شما فاصله می گیرد زیرا این تنش را احساس می کند بنابراین ترجیح می دهد به آغوش پرستار، مادربزرگ یا مربی مهد برود. پس علت بی عاطفه شدن کودک رفتن به کودکستان نیست بلکه رفتار مادر تاثیر فراوانی در این امر دارد.

 

مرتبط:

آنچه به عنوان والدین باید در مورد نشستن کودک بدانید

۱۰ نکته درمورد کودکان «بیش فعال»