انواع گزیدگی ها

شاید وقتی کلمه گزیدگی به گوشتان می خورد یاد گزیدگی های مار یا عقرب و یا عنکبوت می افتید ولی گزیدگی های دیگری هم  وجود دارد مثل گزیدگی های گیاهان، گزیدگی های جانوران. در این مطلب سعی شده راه های تشخیص و بهبود این گزش ها بیان شود.

راه های تشخیص گزش:

علائم  گزش بسته به طبع آدمها متفاوت است؛ در بعضی از انسانها، گزش باعث سرگیجه، استفراغ و حتی تنگی مردمک چشم می شود. در گزش مهم این است که سم جانور در بدن جریان پیدا نکند.

در بعضی از گزش ها جای نیش معلوم و قابل فهم نیست و می توان از راه های زیر محل نیش را پیدا کرد:

محل نیش باد می کند، محل نیش قرمز می شود و محل نیش بسیار گرم است.

نیش مار:

 علائم نیش مار مانند بقیه گزش ها بستگی به طبع فرد گزیده شده دارد. ابتدا باید سمی یا غیر سمی بودن مار را مشخص کرد که مارهای سمی چشمی نازک و سوزنی دارند و سر آنها مثلثی است و مارهای غیرسمی سر مستطیلی دارند.

بعد از این که متوجه سمی بودن مار شدیم ابتدا شخص را دراز می کشانیم و گرم می‌کنیم تا گردش خون کم شود. سپس ساعت و تمام زیورآلات او را از بدن جدا می کنیم سپس بالای قسمت نیش را می بندیم و محل را میبریم که خونریزی کند تا سم خارج شود و سپس شخص را به بیمارستان یا محل درمانی انتقال می دهیم.

نیش عقرب:

جای نیش عقرب معلوم نیست و فقط از خارش محل می توان محل نیش را پیدا کرد و بعضی مواقع باعث حالت تهوع می شود که سریعاً باید شخص را همراه با عقرب به بیمارستان منتقل کرد .

گزش حشرات:

گزش حشرات مانند کنه ها، شپش ها و پشه ها باعث منتقل شدن بیماری می شود. پس هنگام گزش این حشرات محل گزش را ضد عفونی کنید.

گزش عنکبوت و هزارپا:

هزارپا و یا عنکبوت اگر سمی باشند باید مراحل مار و عقرب را انجام دهید توجه داشته باشید عنکبوت تنها در صورتی نیش می زند که از بالا به پایین پرتاب شود ولی اگر از پایین روی شما بیاید خطری ندارد.

گزش های گیاهان:

گیاهانی وجود دارند که بر اثر برخورد پوست با آنها، باعث خارش و سوزش در محل می شوند. مانند گیاه گزنه برای درمان این گزش که باعث ایجاد حساسیت های پوستی در محل برخورد می شود باید آب برگ‌های ترشک تازه را بگیرید و روی آن بمالید و یا برگ‌های گیاه ماتیک را روی آن بزنید تا بهبود یابد.

گزش های حیوانات وحشی:

گزش حیوانات وحشی مثل سگ، گرگ ،گراز و… محلشان مشخص است و برای بهبود آن باید به مراکز درمانی مراجعه کرد، واکسن هاری زد و محل گزش را ضدعفونی کرد.