مهارت هایی که باید در سنین مختلف به کودکان آموزش دهید!

متخصصان روانشناسی معتقدند بهترین زمانی که افراد می توانند مهارت های زندگی را بیاموزند، سنین کودکی و نوجوانی است که مغز کودکان انعطاف پذیرتر بوده و سرعت یادگیری بالاتری نسبت به دیگران دارند.

در این قسمت از مطلب به تعریف مهارت، معرفی مهارت های اساسی برای کودکان و روش آموزش این مهارت ها به کودکان می پردازیم.

تعریف مهارت:

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، مهارت به معنی ” توانایی رفتار سازگارانه و مثبت که افراد را قادر می سازد تا به طور مؤثر با خواسته ها و چالش های زندگی روزمره برخورد کنند.”

همچنین تعریف یونیسف از مهارت بدین گونه است ” یک رویکرد تغییر رفتار یا توسعه رفتار که برای رسیدگی به تعادل یه حوزه دانش، نگرش و مهارت طراحی شده است. “

معرفی مهارت های اساسی برای کودکان:

در سال ۱۹۹۳ یونیسف به همراه یونسکو، ده مهارت ضروری زندگی که تمامی کودکان باید آن را بیاموزند را معرفی کرد. که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. از این مهارت ها به عنوان مهارت های ده گانه نام برده می شود.

۱- مهارت تصمیم گیری: 

اولین و مهم ترین مهارتی که نیاز است کودکان آن را فرا بگیرند، مهارت تصمیم گیری می باشد. کودک این مهارت را با آزمون و خطا و شناخت نقاط قوت و ضعفش آنها را می آموزد

۲- مهارت تفکر خلاق:

مهارت تفکر خلاق مکمل مهارت تصمیم گیری است. این مهارت به افراد کمک می کند تا در مورد مسائل با نگاه منحصر به فرد خود بیاندیشند. تفکر خلاق قادر است فرد را در برابر افکار جدید انعطاف پذیرتر کرده و در نهایت منجر به پیشرفت او شود.

۳- مهارت حل مسئله:

مهارت حل مسئله مهارتی است که به فرد کمک می کند تا احساس ناکارآمدی و عدم اعتماد به نفس نداشته باشد. زیرا می تواند مشکلات فردی خودش را به خوبی حل کند.

۴- مهارت تفکر انتقادی:

این مهارت به صورت طبیعی در انسان وجود ندارد. بنابراین باید با آزمون و خطا آن را پرورش داد. کسب این مهارت به انسان کمک می کند تا با استدلال و منطق به قضاوت مسائل بپردازد.

۵- مهارت توانایی مقابله با استرس:

استرس واکنش طبیعی بدن در هنگام رویارویی با اتفاقاتت ناگهانی زندگی است. کودکان باید یاد بگیرند که در شرایط استرس زا چگونه رفتار نمایند. همچنین باید بیاموزند که چگونه از نظر عاطفی از خودشان مزاقبت کنند. در نهایت چگونه از مشکلات پیش آمده با کنترل استرس عبور کنند.

۶- مهارت همدلی:

همدلی به معنای شناخت احساسات دیگران و توجه به نظرات آنها برای کمک و درک است. برای آموزش این مهارت به کودک، باید او را تشویق کنید تا به مشکلات از دیدگاه دیگران نیز نگاه کند.

۷- مهارت خود آگهی: 

خودآگاهی به معنای شناخت کلی ویژگی ها و خصوصیات فرد است. این مهارت به فرد کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد.

۸- مهارت روابط بین فردی: 

مهارت برقراری ارتباط تاثیر مستقیمی بر اعتماد بنفس کودک می گذارد. در واقع راوبط فردی و اجتماعی تامین کننده نیاز های فرد می باشد.

۹- مهارت برقراری ارتباط مؤثر:

برقراری ارتباط مؤثر با افراد برای کودکان بسیار ضروری است. برای پرورش این مهارت در کودک می توانید با او در مورد انواع روابط صحبت کنید. همچنین آن ها را در انجام فعالیت های تیمی ترقیب کنید.

۱۰- مهارت توانایی سازگاری:

انعطاف پذیری و سازگاری از ضروریاتی است که نیاز هست هر کودکی آن را آموزش ببیند. اگر فرزندان بتوانند با مشکلات فعلیشان به خوبی رو به رو بشوند، می توانند در آینده با مشکلات زندگی به خوبی سازگار شوند.