عادات غذایی سالم برای کودکان در فصل گرم تابستان

هر چقدر به فصل تابستان و گرمی هوا نزدیک می شویم، عادات غذایی کودکان اهمیت ویژه به خود پیدا می کند. زیرا هوای گرم اثراتی همچون کم آبی بدن، بی اشتهایی و افت انرژی در کودکان به دنبال خود دارد.

بدین ترتیب، با انتخاب مواد غذایی مناسب، لازم می باشد برای حفظ سلامتی و شادابی کودکان در فصل گرما تلاش کنیم. در همین راستا در ادامه برخی از این عادات غذایی سالم را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱٫ مصرف به اندازه و کافی مایعات

حائز اهمیت ترین نکته در روزهای گرم ، نوشیدن آب فراوان است. زیرا گرمای هوا باعث تعریق زیاد و در نتیجه تخلیه سریع آب بدن کودکان می شود. در نهایت منجر به کم ابی بدن آن ها می شود. بنابراین به کودکان به طور مداوم آب خنک و آب میوه های طبیعی دهید. این فرایند باعث تامین املاح معذنی از دست رفته در اثر تعریق می شود.

لازم به ذکر این نکته است که نوشیدن نوشیدنی های گازدار و شیرین به  کودکان در این برهه گرما باعث تشدید تششنگی آنها می شود که در آخر منجر به کم ابی بدن آن ها می شود.

۲٫ مصرف ماست

مصرف ماست در وعده صبحانه و میان وعده یکی از گزینه های مناسب در تابستان می باشد. زیرا ماست طبع خنکی دارد و به خنک نگهداشتن بدن در هوا کمک می کند. از طرفی ماست دارای پروتئین و کلسیم می باشد که برای رشد و استحکام استخوان های کودکان الزامیست.

۳٫ مصرف غداهایی سبک و خنک

بهتر است در روزهای گرم تابستان، غذاهای سبک و خنک برای کودکان تدارک دیده شود. غذاهایی همچون سالادهای متنوع با سبزیجات و میوه های تازه، سوپ سرد، آب دوغ خیار و … . زیرا غذاهای سنگین و پر چرب باعث کنسلی و بی حوصلگی در کودکان در تابستان می شود.

همچنین از مصرف خوراکی های ناسالم همچون کیک و شکلات صنعتی خودداری شود.

باید یادمان باشد که در روزهای گرم از پروتئن که یکی از ضروری ترین مواد مغذی برای کودکان به شمار می اید، غافل نشویم. زیرا پروتئین به رشد و ترمیم بافت های بدن، عضلات و استخوان ها کمک می کند.