شناسائی ۱۱۲ کودک مبتلا به فنیل کتونوری در همدان

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۱۲ کودک همدانی مبتلا به بیماری فنیل کتونوری هستند و خوشبختانه موفق شدیم پایش سالانه بیش از ۶۰ کودک مبتلا به این بیماری را مرتب با موفقیت انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، مریم دارابی روز پنجشنبه هفتم تیر در جمع خبرنگاران بیاناتی را اظهار کرند. از این قبیل که ازدواج‌های فامیلی شانس ابتلاء به بیماری فنیل کتونوری را افزایش می‌دهد. بنابراین در جوامعی که ازدواج فامیلی رواج دارد این بیماری آمار بالایی دارد.

وی افزود: هر چه این بیماری زودتر تشخیص داده شود کودک سالم‌تر خواهد بود و کم‌تر آسیب خواهد دید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: اصولاً نوزاد مبتلا به بیماری در هفته دوم و یا سوم تولد، علائمی همچون ضعف، بی‌حالی، بی‌قراری، تشنج استفراغ‌های مکرر و… را از خود نشان می‌دهد.

دارابی اضافه کرد: برخی از عفونت‌ها، استرس و.. باعث می‌شود که کودکی تا دوسالگی علائمی از بیماری نداشته به بیماری فنیل کتونوری مبتلا شود.

وی خاطرنشان کرد: تا آخر عمر این بیماران باید رژیم غذایی مخصوص این بیماری را دریافت کنند و به آن پایبند باشند، برنامه غذایی کودک باید حاوی مقدار بسیار اندک فنیل‌آلانین باشد، به‌ویژه غذاهای با پروتئین نسبتاً بالا از قبیل گوشت ماهی، تخم‌مرغ، شیر و بیشتر حبوبات باید از برنامه غذایی وی حذف شود یا به حداقل مقدار ممکن برسد.

منبع: خبربان