توزیع حلقه‌ای از زنجیره چالش‌های کتاب کودک

دومین نشست بحران و برون رفت چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان به اهمیت طرح‌های ترویجی کتابخوانی و مشکلات توزیع و عرصه کتابهای کودک گذشت.

به گزارش کودک پرس ، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به منظور بررسی مشکلات و دغدغه های کتابهای کودک طی ۱۰ نشست با عنوان “بحران و برون رفت چالش های امروز کتاب کودک و نوجوان” به بحث و تبادل این مطلب می پردازد که دومین نشست آن امروز برگزار شد.

مسئول پخش انتشارات ققنوس در این نشست گفت اعتقادی به بحران فروش کتابهای کودک ندارم و ادامه داد: ناشر باید مخاطب سنجی داشته باشد و با شناخت از مخاطب کودک و نوجوان به انتشار کتاب بپردازد.

هادی حسین زادگان افزود: کیفیت نشر کتابهای کودکان و نوجوانان و قیمت های معقول و مناسب نیز نکته مهمی است که نباید از نظر ناشر پنهان بماند.
وی تخصصی شدن کار توزیع کتاب کودک را نیز الزامی برشمرد و گفت: طرح ها و ایده هایی مثل مراسم و جشن امضای کتابها نیز در بخش کودک برد زیادی دارد.
این مسیول پخش کتاب آموزش فروشنده آگاه به کتاب کودک را نیز مساله لازم مورد توجه عنوان کرد.
مدیر انتشارات خانه ادبیات نیز به بیان برخی دیگر از مسایل نشر کتابهای کودک پرداخت و گفت: یکی از مشکلات ناشران این است که همیشه باید به فروش کتاب فکر کنند در حالیکه نباید این دغدغه وجود داشته باشد.

حسن ستارزاده افزود: دغدغه اصلی ناشر باید تولید محتوا باشد، ویترین کتابفروشی ها باید افزایش پیدا کند و این باید  در سطح کشور وسعت پیدا کند.
این مدیر انتشارات گفت: ضرورتی ندارد که از ابتدا ناشر به پخش فکر کند بلکه می تواند سرمایه گذار بخش خصوصی وارد این حوزه شود.

 

بحران در کتابهای کودک بیشتر از کتابهای بزرگسالان است

دبیر انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مباحثی که الان در جامعه در حوزه نشر وجود دارد ، این است که کتابها با بحران روبرو شده است، طبیعتاً این بحران در حوزه کتاب کودک و نوجوان بیشتر است به لحاظ اینکه مخاطبانش هم کودکان هستند هم نوجوانان، کودکان و نوجوانانی که خودشان نمی توانند انتخاب کننده کتاب باشند بلکه خانواده‌ها هستند که برایشان انتخاب می کنند.
فتح الله فروغی دهکردی افزود: در حوزه‌های کتاب کودک و نوجوان اینگونه نیست و حلقه ای از افراد اعم از پدر و مادر و مربی و فرزند دخالت دارند و برای کودک کتاب انتخاب می‌کنند.
وی گفت: مشکل دیگر انتخاب کتابهای کودک این است که محل ویترین دارد، عرضه کتابهای کودک باید به گونه‌ای باشد که کودک و نوجوان خودشان کتابها را ببینند ورق بزنند انتخاب کنند تا از طریق خانواده خریداری شود.
فروغی افزود:  بحران در کتاب کودک و نوجوان نسبت به حوزه های دیگر کمی بیشتر و بالاتر است، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان به این مسئله وقوف پیدا کرد و فکر کرد می‌تواند نشست‌هایی برگزار کند که در این نشست‌ها به بحران و برون رفت از چالش های کتابهای کودک و نوجوان بپردازد.
وی گفت: در نگاه ما کتاب کودک و نوجوان تنها متولی اش ناشر نیست، نویسنده کودک و نوجوان، تصویر گر، موزع، پدیداورندگان هرکدام نقش پررنگی دارند.
وی افزود: هر چند در حوزه کتابهای کودک و نوجوان کار پژوهشی و تحقیقات انجام نشده اما این نشست ها که قرار است جمع بندی اش در کتابی گرداوری شود، می تواند گامی موثر در جهت باشد.

منبع: ایرنا

مرتبط:

راهکارهایی برای تشویق کودکان به کتابخوانی

کتابفروشی های پاریس کتاب‌ کودک و نوجوان ایرانی می فروشند

فضای مجازی حس نیاز به کتاب را کمتر کرده است