اردوی دو روزه پیشاهنگی پارک حیات وحش نیریز – ۹۷/۰۶/۱۵

نام جوخه: آهو

نویسنده گزارش : آیلین زارع

تاریخ اردو : ۱۵/۰۶/۹۷ – ۱۶/۰۶/۹۷

پس از به حد نصاب نرسیدن چندین اردو ، اردوی دو روزه ی قطرویه به حد نصاب رسیده و برگزار شد. ما پیشاهنگان و فرشتگان در یکی از روزهای گرم پایانی تابستانی مورخ ۱۵/۰۶/۹۷ همراه تعدادی از اولیاء در ساعت ۱۲:۴۵ در خانه جهانگردی حضور به هم رساندیم . تعدادی از پیشاهنگان با اندکی تاخیر به ما پیوستند. ما در حدود ساعت ۱۳:۱۵ از خانه جهانگردی به سمت پارک ملی قطرویه به راه افتادیم . در ابتدای راه جناب آقای کاوه اطلاعات زیادی در رابطه با منطقه ی قطرویه و بهرام گور به پیشاهنگان و اولیاء دادند. سپس پیشاهنگانی که وظیفه آموزش منطقه شناسی را بر عهده داشتند نکاتی را به مطالب جناب کاوه افزودند. ابتدا سروش عبدالهی و سپس ستاره نجابت مطالب جناب کاوه را تکمیل کردند. البته یکی دیگر از پیشاهنگان به نام امید امیدی نیز وظیفه ی این آموزش را به عهده داشت، که به دلیل به همراه نداشتن برگه ی اطلاعات کمی دیرتر آموزش خود را انجام داد. پس از آموزش منطقه شناسی ، پیشاهنگانی که دارای اطلاعات افزون بر اطلاعات دیگران بودند، آن را با دیگران به اشتراک گذاشتند. که پیشاهنگان دیبا کاوه و محمد حسن شهپری اطلاعات مفیدی در این رابطه را به ما دادند . بعد از همه ی این ها از ما خواسته شد نظرات خود را در رابطه با ارتباط انسان و محیط زیست با بقیه به اشتراک بگذارند ؛ که نیما نورایی و آرمیتا مباشر این رابطه را به خوبی برای همه توضیح دادند. نام دیگر منطقه ی قطرویه بهرام گور می باشد که به دلیل شکار گور خر به این اسم شهرت دارد. پیشاهنگ درسا کاوه اطلاعات بسیار مفیدی در این رابطه به ما دادند.

در نزدیکی ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه میان وعده سیب خوردیم. پس از صرف میان وعده آقای کاوه با ما درباره ی حیواناتی چون گور خر ایرانی ، جیر ، کاراکال ، هوبره و … که حیوانات منطقه ی بهرام گور بودند صحبت کرد.

پس از ۵ ساعت بسیار آموزنده و مفید در اتوبوس در حدود ساعت ۱۸ به پارک ملی قطرویه رسیدیم. از اتوبوس پیاده و سوار مینی بوسی که متعلق به منطقه ی قطرویه بود شدیم. حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه تا پاسگاه دوم یعنی محل برپایی اردوگاه راه داشتیم. در این راه مسئول محیط زیست نی ریز و یکی از مسئولین پارک ملی قطرویه جناب آقای هادی و آقای رستگار با ما همراه شدند که اطلاعات در رابطه با حیوانات منطقه به ما دادند. در حدود ساعت ۱۹:۳۰ به محل اردوگاه رسیدیم. به دلیل تاریکی هوا خیلی زود همگی برای برپا کردن چادرها دست به کار شدیم. علیرغم اینکه تمام پیشاهنگان و فرشتگان با نهایت سرعت برای برپایی چادرها تلاش کردند پس از ۱:۳۰ با کمی تأخیر در حدود ساعت ۲۱ چادرها زده شد و همگی برای عوض کردن لباس هایشان به داخل چادرها رفتند. پس از عوض کردن لباس ها جناب کاوه بخشی از کهکشان راه شیری که قابل دیدن بود را به ما نشان دادند. واقعا که منظره ی بسیار زیبا و شگفت انگیزی بود. امروز همزمان با روز اول اردوی دو روزه قطرویه تولد سپهر نجابت ، یکی از پیشاهنگان نیز بود. تهیه ی شام امشب بر عهده ی جناب اسفندیاری بود که کتلت بسیار خوشمزه ای درست کرده بودند که بعد از روزی طولانی به همه چسبید. متأسفانه به دلیل کمبود وقت مراسم آذرگاه کوتاهی داشتیم که شامل صحبت های نیما نورانی و جناب آقای قاجار و خاطره گویی مربیان و پیشاهنگان شد. پس از به اتمام رساندن مراسم آذرگاه جناب آقای کاوه عکس های بسیار زیبا و حرفه ای که از حیوانات در مناطق مختلف گرفته بودند را با پروژکتور به ما نشان دادند. پس از روزی گرم و طولانی در حدود ساعت ۱۲ نیمه شب برای خواب به چادرها رفتیم کیسه خواب ها را پهن کردیم و برای خواب آماده شدیم. به دلیل وجود عقرب و دیگر حشرات در منطقه مقداری نعنا در چادرها قرار دادیم تا آنها را از چادرها دور کنیم و بلاخره خوابیدیم.البته خانم دیلمی در این اردو به ما افتخار داده و در چادر ما شب را سپری کردند. برای بازدید از حیوانات منطقه خیلی زود در حدود ساعت ۶:۳۰ صبح از خواب بیدار شدیم. لباس هایمان را عوض کردیم از چادرها بیرون رفتیم و چادرها را جمع کردیم.شروع به خوردن صبحانه که نان و پنیر و کنجد ، کره و مربا و کیک تولد سپهر بود را خوردیم. البته قبل از صرف صبحانه طبق روال هر  اردو ورزش صبحگاهی داشتیم. کوله ها را سوار ماشین جناب قاجار کردیم. والدین و پیشاهنگان سوار بر مینی بوس و فرشتگان بروی پاژن برای بازدید از منطقه به راه افتادیم ( حدود ساعت ۸:۳۰ ). پس از مدتی گشت و گذار در منطقه برای صرف میان وعده در کنار یکی از آبشخورهایی که مسئولین برای حیوانات ساخته بودند ایستادیم میان وعده هندوانه خوردیم که در آن هوای گرم بسیار به همگی چسبید. به بازدید از منطقه ادامه دادیم. ما امروز چندین رأس گور خر ایرانی، چند جیر و پرندگان بسیار زیبایی را رصد کردیم. در حدود ساعت ۱۲:۴۵ پس از اتمام رسیدن بازدید از مینی بوس پیاده شده و چند عکس دسته جمعی گرفتیم. سوار اتوبوس شدیم و به سمت نی ریز  به راه افتادیم. در حدود ساعت ۱۴ بعد از ظهر برای صرف ناهار در نی ریز توقف کردیم. پس از صرف ناهار در یکی از رستوران های شهر نی ریز به نام ” نای ذی ” به سمت خانه ی جهانگردی به راه افتادیم و حدود ساعت ۱۹ به خانه جهانگردی رسیدیم.

ما در این دو روز اردویی بسیار شاد و آموزنده را در کنار مربیان و اولیاء تجربه کردیم.