نبود سواد فضای مجازی در والدین؛ زنگ خطری برای فرزندان

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری گفت: برای پیشگیری از وارد شدن آسیب‌های فضای مجازی به نسل کودک و نوجوان باید این فضا و استفاده از آن توسط والدین مدیریت شود.

یزدان یگانگی­ درخصوص لزوم حفاظت کودکان در فضای مجازی و راهکارهای آن، اظهار کرد: امروزه شاهد افزایش روز افزون استفاده تمامی افراد جامعه از فضای مجازی هستیم که در این بین کودکان و نوجوانان نیز درصد بالایی از کاربران این فضا را به خود اختصاص می‌دهند و همین موضوع می‌تواند برای این نسل آسیب‌هایی به همراه داشته باشد.

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری افزود: کودکان و نوجوانان جزو حساس‌ترین رده‌های سنی موجود در هر جامعه هستند و توجه به تربیت این نسل در حوزه‌های مختلف همچنین سلامت جسمی و روحی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: آسیب‌های جسمی یکی از مواردی است که کودکان و نوجوانان در اثر استفاده ناصحیح از فضای مجازی با آن درگیر می‌شوند برای مثال خشکی چشم، آسیب‌های ستون فقرات و گردن، کم‌تحرکی و درنتیجه افزایش وزن و… از جمله آسیب‌هایی هستند که فضای مجازی می‌تواند برای نسل کودک و نوجوان به همراه داشته باشد و درصورتی که اقدامات پیشگیرانه موثر در این زمینه انجام نشود می‌تواند آثار و صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد کند که حتی در سنین بزرگسالی نیز با فرد همراه باشند.

یگانگی با بیان اینکه یکی دیگر از آسیب‌هایی که فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان به دنبال دارد مشکلات روحی و روانی است، عنوان کرد: زمانی که کودک و یا نوجوان با ذهنی پاک در معرض محتواهای نامناسب قرار می‌گیرد تاثیرات منفی بسیاری بر روح و روان او خواهد داشت برای مثال دیدن صحنه‌های خشونت‌آمیز و یا مبتذل موجب بروز مشکلاتی مانند گوشه‌گیری، پرخاشگری، بلوغ زودرس و…برای فرد می‌شود و متاسفانه بسیاری از این آسیب‌های روحی و روانی به صورت تدریجی بر زندگی و رفتار افراد تاثیر می‌گذارند یعنی با گذشت مدت طولانی همچنان موجب تغییر در احوالات و رفتار شخص می‌شوند و زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهند و فرد دچار انزوا، اضطراب، افت تحصیلی و… می‌شود.

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: البته نباید نسبت به فضای مجازی تنها دید آسیب محور داشت و باید پذیرفت در فضای مجازی یک زندگی دوم برای تمامی افراد شکل گرفته است بنابراین باید آداب زندگی در این فضا آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از وارد شدن آسیب‌های فضای مجازی به نسل کودک و نوجوان باید این فضا و استفاده از آن توسط والدین مدیریت شود که لازمه آن ارتقا سطح آگاهی و اطلاعات پدر و مادر است درحقیقت نباید سواد فضای مجازی فرزندان از والدین خود بیشتر باشد چرا که این موضوع یک زنگ خطر جدی است و کودک امکان فریب والدین خود را پیدا می‌کند.

یگانگی یادآور شد: برای پیشگیری از وارد شدن آسیب‌های جسمی به کودکان و نوجوانان والدین می‌توانند ساعات محدود و مشخصی برای استفاده فرزند خود از فضای مجازی در نظر بگیرند همچنین پس از اتمام این ساعات برای او برخی فعالیت‌های بدنی تعیین کنند.

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: هدفمند کردن استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی نیز یکی از راهکارهایی است که می‌تواند آن‌ها را از آسیب‌های این فضا دور کند و همچنین موجب بهره‌مند شدن این نسل از قابلیت‌های مثبت فضای مجازی می‌شود.

وی افزود: هدفمند شدن استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به این معنی است که از بیهوده استفاده کردن سایت‌ها و نرم‌افزارهای گوناگون توسط او جلوگیری شود و نرم‌افزارهای مورد استفاده و یا انیمیشین‌هایی که تماشا می‌کند به انتخاب و معرفی والدین باشند، برای کودکان در سنین بالاتر والدین می‌توانند آن‌ها را به یادگیری نرم‌افزارهای کاربردی در تولید محتوا سوق دهند و به این ترتیب استفاده کودک و نوجوان از فضای مجازی کنترل شده و همچنین فرصتی برای یادگیری او مهیا می‌شود.

یگانگی ادامه داد: بنابراین لازم است به موضوع چگونگی استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به صورت دقیق، حساب‌شده و حساس‌ رسیدگی شود چرا که این سنین از حساسیت‌های خاصی برخوردار هستند اما درمجموع با انجام اقدامات ذکر شده می‌توان به سمت استفاده‌ی صحیح و مناسب از فضای مجازی توسط کودکان و نوجوانان حرکت کرد و آسیب‌های این حوزه نیز کاهش پیدا می‌کند.

منبع: ایسنا