بررسی یکی از پیامدهای نادر کووید-۱۹ که کودکان به آن مبتلا می‌شوند

پژوهشگران “دانشگاه کلمبیا” به بررسی یکی از پیامدهای نادر کووید-۱۹ پرداخته‌اند که معمولا در کودکان دیده می‌شود.

به نقل از وب‌سایت رسمی “دانشگاه کلمبیا”(Columbia University)، گروهی از پزشکان و جراحان در پژوهش جدیدی، ویژگی‌های منحصر به فرد بیماری موسوم به “سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان”(MIS-C) را شناسایی کرده‌اند که از پیامدهای نادر اما احتمالی کووید-۱۹ در کودکان به شمار می‌رود. آنها در این پژوهش نشان داده‌اند که این سندروم چگونه آغاز می‌شود. یافته‌های این پژوهش ممکن است به تشخیص سریع‌تر و درمان بهتر سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان کمک کنند.

“مارک گورلیک”(Mark Gorelik)، دانشیار پزشکی کودکان در دانشگاه کلمبیا و سرپرست این پروژه گفت: یکی از بزرگترین پرسش‌ها در مورد سندروم التهابی چند سیستمی کودکان این است که این بیماری چگونه تکامل می‌یابد و از عفونت ابتدایی به حمله نهایی ایمنی تبدیل می‌شود. شاید یکی از راه‌های بررسی این پرسش، شناسایی ویژگی منحصر به فرد واکنش التهابی/ایمنی در کودکان مبتلا به سندروم التهابی چند سیستمی باشد.

اگرچه سایر پژوهش‌ها به پاسخ ایمنی و التهابی در بیماران مبتلا به سندروم التهابی چند سیستمی پرداخته‌اند اما بیشتر آنها، بیماران را پس از آغاز درمان بررسی کرده و با افراد سالم مقایسه کرده‌اند. گورلیک ادامه داد: از نظر ما، مقایسه بیماران با افراد سالم، پاسخ التهابی اساسی به عفونت را از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد سندروم التهابی چند سیستمی متمایز نمی‌کند.

گورلیک و گروهش، هشت بیمار مبتلا به سندروم التهابی چند سیستمی را با ۱۴ بیمار مبتلا به سایر عفونت‌های همراه با تب مقایسه کردند. آنها با بررسی مجموعه‌ای از سلول‌های ایمنی در نمونه‌های خونی که در نخستین مراجعه به بخش اورژانس و پیش از آغاز درمان گرفته شده بودند، به مقایسه دو گروه پرداختند.

تفاوت‌ سلول‌های ایمنی

یک سرنخ در مورد علت آغاز سندروم التهابی چند سیستمی، در سلول‌های ایمنی متفاوتی نهفته است که در بدن افراد مبتلا به این بیماری وجود دارند.

“رابرت وینچستر”(Robert Winchester)، استاد پزشکی، آسیب‌شناسی و زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کلمبیا و از پژوهشگران این پروژه گفت: تنها برخی از سلول‌ها فعال شدند و این نشان می‌دهد که سلول‌ها سیستم ایمنی را به اشتباه برای حمله به رگ‌های خونی بدن که توسط ویروس آسیب دیده‌اند، هدایت می‌کنند. این سلول‌ها به دلیل وجود ویروس، به سوی رگ‌های خونی کشیده می‌شوند اما به نظر می‌رسد هنگامی که به بقیه سیستم ایمنی بدن هشدار می‌دهند، مقصر را اشتباه شناسایی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که سندروم التهابی چند سیستمی، سلول‌های کشنده طبیعی بیماران را که نوع دیگری از سلول‌های ایمنی هستند، به سوی فرسودگی سوق می‌دهد. وینچستر ادامه داد: آنها به نقطه‌ای می‌رسند که دیگر نمی‌توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. این امر در برخی از سایر بیماری‌های التهابی نیز دیده می‌شود و ممکن است سرنخی را برای درمان بیماری‌های مشابه ارائه دهد.

تشخیص سریع‌تر

یکی از مزیت یافته‌های پژوهش حاضر این است که راه ساده‌تری را برای تشخیص سندروم التهابی چند سیستمی که تمایز آن از سایر سندروم‌ها دشوار است، در اختیار پزشکان قرار می‌هد.

“اینترلوکین-۲۷”(interleukin-27) که یک مولکول التهابی است، در بیماران مبتلا به سندروم التهابی چند سیستمی بیشتر تنظیم شد اما در سایر کودکان تب‌دار این گونه نبود.

گورلیک گفت: این سیتوکین به خوبی شناخته نشده اما با افزایش مرگ و میر در بیماران مبتلا به عفونت خونی جدی یا سپسیس همراه است. این یافته‌ها در صورت تایید ممکن است به پژوهشگران امکان دهند تا آزمایشی ساده و در دسترس را برای تایید آسان سندروم التهابی چند سیستمی در بیمارانی که در بخش اورژانس بستری هستند، اجرا کنند.

شباهت با بیماری‌های شدید بزرگسالان

فرضیه پژوهشگران دانشگاه کلمبیا این است که سندروم التهابی چند سیستمی و کووید-۱۹ بزرگسالان ممکن است بیشتر از آنچه در حال حاضر تصور می‌شود، به یکدیگر شباهت داشته باشند. گورلیک ادامه داد: ما متوجه شدیم که چندین مورد از یافته‌های ما، در پژوهش روی بیماران بزرگسال مبتلا به کووید-۱۹ شدید نیز گزارش شده است.

وی افزود: شاید آنچه برای کودکان منحصر به فرد است، توانایی مدیریت موثرتر عفونت ویروسی ابتدایی باشد. در مقابل، بزرگسالان قادر به سرکوب عفونت ویروسی ابتدایی نیستند. در موارد شدید ابتلا، یک پاسخ ایمنی جدی شبیه به سندروم التهابی چند سیستمی ایجاد می‌شود. با وجود این، نشانه ایمنی دوم در بزرگسالان و کودکان کاملا مشابه به نظر می‌رسد.

این پژوهش، در “Journal of Allergy and Clinical Immunology” به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چه داروهایی را نباید در زمان واکسیناسیون کووید-۱۹ مصرف کرد؟