عواقب رژیم غذایی کتوژنیک در مبتلایان به بیماری ام اس چیست؟

برنامه غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات معروف به رژیم کتوژنیک به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های کاهش وزن در ایالات‌متحده تبدیل شده است. در حالی که ممکن است به دلیل افزایش سریع محبوبیت اخیر، رژیم غذایی جدیدی به نظر برسد اما در واقع برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ برای کمک به کودکان مبتلا به صرع ایجاد شد.

به نقل از هلث نیوز، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، ممکن است رژیم غذایی کتو به کاهش برخی از ناتوان‌کننده‌ترین علائم مولتیپل اسکلروزیس (MS) نیز کمک کند.

نتایج این تحقیق که در کنفرانس آکادمی نورولوژی آمریکا در سال ۲۰۲۲ ارائه شده در مورد اکتشافات بالقوه تغییردهنده بازی برای بیماران ام اس مرتبط با رژیم غذایی بحث می‌کند.

در مجموع ۶۵ بیمار ام اس در این مطالعه شرکت کردند و به مدت ۶ ماه تحت رژیم کتو قرار گرفتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که برنامه غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب نه تنها برای بیماران در طول ۶ ماه بی‌خطر بود بلکه کیفیت زندگی آنان را در چندین زمینه ازجمله افسردگی، خستگی، ترکیبات بدن و ناتوانی عصبی بهبود بخشید همچنین نشانگرهای التهابی کلیدی را کاهش داد و پاسخ ضد التهابی را القا کرد.

آیا رژیم کتو به درمان جدیدی برای ام اس تبدیل خواهد شد؟

در حالی که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در مورد این رژیم غذایی خوش‌بین هستند، برخی از کارشناسان معتقدند که این رژیم غذایی ممکن است گزینه خوبی نباشد.

طبق گفته کلینیک مایو ایالات‌متحده، پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب برای مدت طولانی ممکن است به دلیل کمبود تنوع مواد مغذی منجر به مشکلات سلامتی دیگری شود. از آنجایی که رژیم غذایی کتو مصرف برخی میوه‌ها و سبزیجات را محدود می‌کند می‌تواند منجر به کمبود ویتامین و مواد مغذی نیز شود.

یکی دیگر از انتقادات به رژیم کتو این است که پایبندی به آن برای افراد بسیار سخت است، بیشتر به این دلیل که بسیار محدود کننده است. در واقع، ۱۷ درصد از بیماران ام اس در این مطالعه جدید نتوانستند در طول مدت آزمایش به رژیم کتو پایبند باشند.

با وجود این موانع، تحقیقات به مکانیسم جدیدی در درمان ام اس اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که محدود کردن کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی، پاسخ التهابی مسئول بیشتر دردها و ناتوانی‌ها مرتبط با بیماری را کاهش می‌دهد.

منبع: ایسنا