اتاق کودکان را فروشگاه اسباب‌بازی نکنیم

بیشتر کودکان امروزی از بدو تولد اتاق ویژه خودشان را دارند. اتاقی که بیشتر به یک فروشگاه اسباب بازی شباهت دارد. آمارها می‌گویند شیوع کرونا و قرنطینه کودکان در خانه باعث شده فروش وسیله بازی برای این گروه سنی بیش از قبل شود. خبری که باید درباره آن تامل بیشتری کرد.

سویه‌های جدید کرونا یکی پس از دیگری از راه می‌رسد و با هر بار جهش زندگی کودکان دستخوش تغییر می‌شود. با اجرای طرح هوشمند مبتنی بر واکسیناسیون مدارس بازگشایی شد و کودکان بعد از مدت‌ها ماندن در خانه و دوری از دوستان، بار دیگر داشتند طعم شیرین مدرسه رفتن و بازی با همکلاسی‌ها را می‌چشیدند که سروکله موج ششم با امیکرون پیدا شد و کودکان را دوباره مجبور به خانه‌نشینی کرد.

یکی از اشتباهات برخی از والدین در ایام قرنطینه این است که سعی می‌کنند در خانه ماندن و محروم شدن کودکان از تفریح و بازی با همکلاسی‌ها را با خرید اسباب‌بازی‌های جدید جبران کنند؛ اما این کار نه تنها راه خوبی برای جبران کمبودهای روحی کودکان نیست و باعث نشاط آن‌ها نمی‌شود بلکه خلاقیت و رشد را در کودکان به معنای واقعی می‌کُشد. به گفته کارشناسان تربیت کودک، اسباب‌بازی‌های زیاد حواس کودکان را پرت می‌کند و تمرکز آن‌ها را کاهش می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که بازی با اسباب بازی‌های زیاد می‌تواند خلاقیت، مهارت‌های زندگی، تعاملات اجتماعی، تخیل، سلامت روان و روحیه کار گروهی را در کودکان مختل کند.

*** منظور از اسباب‌بازی زیاد چیست؟

برای اینکه بدانید آیا فرزند شما اسباب‌بازی‌های زیادی در خانه دارد یا خیر، به این سؤالات پاسخ دهید:

* آیا اسباب‌بازی‌ها فضای زیادی از خانه شما را اشغال کرده و هر جا چشم می‌اندازید اسباب‌بازی می‌بینید؟

* آیا اسباب‌بازی‌ها در اطراف خانه پراکنده هستند؟

* آیا اسباب‌بازی‌ها قفسه‌ها را پر کرده و دیگر جایی برای گذاشتن اسباب‌بازی جدید ندارید؟

* آیا از هر مغازه اسباب‌بازی فروشی که رد می‌شوید برای کودک تان اسباب‌بازی ولو کوچک و ارزان می‌خرید؟

اگر حتی به یکی از موارد بالا پاسخ مثبت داده‌اید، باید درباره این روند تجدیدنظر کنید و بدانید که این وضعیت به ضرر کودکتان تمام خواهد شد.

کرونا مرزهای خرید اسباب‌بازی را جا به جا کرد

*** دلایل تبعات منفی داشتن اسباب بازی زیاد برای کودکان

متأسفانه برخی والدین با خریدن اسباب‌بازی‌های فکری و آموزشی خودشان را توجیه می‌کنند و بر این باور هستند که خرید پرتکرار اسباب‌بازی‌های فکری و ذهنی باعث رشد کودکشان می‌شود؛ در حالی که داشتن اسباب‌بازی زیاد از هر نوعی می‌تواند برای کودکتان مضر باشد اما دلیل آن چیست؟

* داشتن اسباب‌بازی زیاد، کودکان نوپا و دبستانی را تشویق نمی‌کند که دامنه توجه خود را افزایش دهند. آن‌ها یک اسباب بازی را بر می‌دارند، چند دقیقه با آن بازی می‌کنند و خیلی زود آن را کنار می‌گذارند. درواقع داشتن اسباب‌بازی زیاد باعث می‌شود تا کودکان نتوانند بر روی استفاده کامل از هیچ یک از اسباب بازی‌های خود تمرکز کنند.

* داشتن اسباب بازی زیاد می‌تواند باعث شود بچه‌های ۶ سال و بالاتر فکر کنند که همه چیز قابل تعویض است و هیچ چیز ارزشمند نیست. همچنین بچه‌ها یاد نمی‌گیرند که قدر دارایی‌های خود را بدانند یا مسئولیت مراقبت از آن‌ها را احساس کنند.

* کودکانی که اسباب‌بازی‌های زیادی در اختیارشان قرار می‌گیرد، کاملاً بی‌قرار هستند و دوست دارند اسباب‌بازی‌ها را بدون لذت بردن از آن‌ها تنها لمس کنند.

* اگر هر بار به بهانه‌های مختلف مثل تشویق، رشوه، جبران تفریح و…اسباب‌بازی‌های جدیدی برای کودکتان بخرید، به او یاد داده‌اید که راه خوشبختی دست یافتن به چیزهای جدید است.

کرونا مرزهای خرید اسباب‌بازی را جا به جا کرد

*** به عنوان والدین چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

به‌عنوان والدین مدیر و مدبر می‌توانید چند کار انجام دهید تا در برابر وسوسه خرید اسباب‌بازی برای بچه‌هایتان مقاومت کنید و بچه‌هایتان را از تقاضای بیشتر اسباب‌بازی منع کنید:

* اسباب‌بازی‌ها را از دسترس کودکتان دور نگه‌دارید

* اسباب‌بازی‌های کودک‌تان را در یک کمد دور از دسترس کودک بگذارید و هر چند هفته یکبار یکی از آن‌ها را بیرون بیاورید و اجازه دهید کودکتان فقط با آن یک اسباب‌بازی، بازی کند.

* با نزدیک شدن به ایام عید نوروز یکسری از اسباب‌بازی‌های کودکتان را به انتخاب خودش به کودکان بی‌بضاعت دهید و به کودک تان بگویید که با این کار چگونه می‌تواند یک کودک دیگر را شاد کند.

* برخی از اسباب‌بازی‌های کودکتان را به خانه مادربزرگ و پدربزرگشان ببرید. بچه‌ها وقتی به خانه مادربزرگ و پدربزرگشان می‌روند و دوباره برخی از اسباب‌بازی‌هایشان را آنجا می‌بینند، هیجان‌زده می‌شوند.

*** الگوها را بشکنید

گاهی والدین وقتی می‌بینند والدین دیگر در حال خرید اسباب‌بازی‌های جدید و گران قیمت برای فرزند خود هستند، ممکن است وسوسه شوند که همان اسباب‌بازی را برای کودکشان بخرند تا او را خوشحال کنند اما این الگو را بکشنید و کاری کنید که فرزندتان به اهمیت آنچه دارد، پی ببرد.

کرونا مرزهای خرید اسباب‌بازی را جا به جا کرد

***به جای خرید اسباب‌بازی جایگزین دیگر قرار دهید

به جای خرید اسباب‌بازی با چیزهای دیگری مثل کلاس‌های سرگرمی، بازی با کودک، پول هدیه دادن برای یادگیری پس انداز، گردش و… کودکتان را خوشحال کنید. همچنین اگر خویشاوندان شما مثل پدربزرگ و مادربزرگ، خاله، عمه و. . با هر مناسبتی برای کودکتان اسباب‌بازی میخرند، محترمانه از آن‌ها درخواست کنید چیزهای دیگری مثل خریدن کتاب داستان- لباس و یا پول دادن را جایگزین خرید اسباب‌بازی کنند و دلیلتان را به آنها توضیح دهید.

کرونا مرزهای خرید اسباب‌بازی را جا به جا کرد

***با کودک‌تان بازی کنید

وقتی کودک شما از بازی با یک اسباب‌بازی خسته می‌شود، اسباب‌بازی دیگری به او ندهید. سعی کنید تمرکز او را روی بازی‌های خانوادگی، نقاشی و همه چیزهایی که به رشد کلی او کمک می‌کند، تغییر دهید. همچنین به کودکتان کمک کنید تا با وسایل دور ریختی اسباب‌بازی بسازد مانند درست کردن قلک با بطری نوشابه. به جای خرید اسباب‌بازی‌های جدید برای فرزندتان، او را به فعالیت‌های جدید و خلاقانه مشغول کنید. این فعالیت‌ها سلامت روان کودک شما را بهبود می‌بخشد، تخیل و خلاقیت را تقویت می‌کند و مهارت‌های زندگی مثبت را در او ایجاد می‌کند.

منبع: ایرنا

مرتبط:

اتاق کودک را چگونه بچینیم؟

رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی چگونه باید باشد؟