نور کم نیز خواب کودکان را مختل می‌کند

 نور اولین نشانه زمانی برای بدن ماست که به شدت بر ریتم شبانه‌روزی بدن تاثیر می‌گذارد و الگوهای خواب و سایر واکنش‌های متابولیک را تنظیم می‌کند.

به نقل از ارث، هنگامی که نور به شبکیه چشم برخورد می‌کند، سیگنالی به بخشی از مغز به نام هسته سوپراکیاسماتیک منتقل می‌شود که ریتم‌های بدن ازجمله تولید شبانه ملاتونین (هورمون موثر در خواب) را هماهنگ می‌کند. اگر قرار گرفتن در معرض نور هنگام غروب که  ملاتونین به‌طور طبیعی در حال افزایش است، رخ دهد می‌تواند آن را کند یا حتی متوقف سازد و در الگوهای خواب اختلال ایجاد کند.

نتایج مطالعات قبلی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور  قبل از خواب چگونه می‌تواند خواب بزرگسالان را مختل کند و تحقیقات جدید به رهبری دانشگاه کلرادو بولدر در ایالات‌متحده نشان داده است که در مورد کودکان حتی قرار گرفتن در معرض نور با شدت بسیار پایین در شب می‌تواند تولید ملاتونین را به شدت کاهش دهد.

محققان اظهار کردند: بررسی‌های قبلی نشان داده است که شدت نور نسبتا زیاد قبل از خواب می‌تواند سطح ملاتونین را تا حدود ۹۰ درصد در کودکان کاهش دهد و نتایج این بررسی نشان داد که کاهش ملاتونین در تمام شدت‌های نور و حتی شدت پایین نیز اتفاق خواهد افتاد.

این بررسی بر روی کودکان سه تا پنج ساله انجام شد و دانشمندان دریافتند که ملاتونین کودکان پس از قرار گرفتن در معرض نور در مقایسه با شب‌هایی که در معرض نور قرار نگرفته‌اند بین ۷۰ تا ۹۹ درصد کاهش یافته است.

محققان اذعان کردند که پیش از این به نظر نمی‌رسید که شدت اندک نور تا این حد در کاهش هورمون خواب کودکان تاثیر داشته باشد.

آنان افزودند: این یافته‌ها نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب حتی با شدت اندک در کودکان پیش‌دبستانی به کاهش موثر و پایدار هورمون خواب منجر خواهد شد. بنابراین، والدین باید برای بهبود کیفیت خواب فرزندان، فعالیت‌های خود را قبل از خواب کنترل کنند.

این مطالعه در مجله  Pineal Research منتشر شده است.

منبع: ایسنا

مرتیط:

قالیباف: شخصیت‌های محبوب بومی برای کودکان خلق شوند