اجرای چمن مصنوعی در مدارس

مدارس علاوه بر اینکه محیطی برای تربیت تحصیلی فرزندانمان میباشند، باید محیطی امن را نیز برای پرورش جسمانی و تفریحات سالم کودکان و نوجوانانمان فراهم آورند.

 بنابر اعلام ماناچمن،ایجاد فضای مناسب برای بازی و ورزش کودکان از ملزومات یک مدرسه خوب است.

متأسفانه پوشش قالب حیاط مدارس ما از جنس آسفالت است که هیچگونه ایمنی ای در برابر ضربات احتمالی ناشی از بازی و ورزش کودکان و نوجوانان ندارد. یکی از محصولاتی که می‌تواند علاوه بر ایجاد محیطی امن برای بازی کودکان، جلوه مدارس را نیز زیباتر و شادابتر سازد، چمن مصنوعی است.

چمن مصنوعی در مقایسه با سایر کفپوش ها از برتری های چشمگیری برخوردار است؛ در تمام طول سال سبز و خرّم است و هیچ نیازی به اقدامات مراقبتی از قبیل آبیاری، کود دهی، اصلاح و… ندارد. از مزایای استفاده از چمن مصنوعی مدارس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● ماندگاری طولانی مدت

●  ظاهر شاداب و دوست داشتنی

●  ایمنی و محافظت از اندام ها

●  ایمنی بهداشتی و حفظ سلامتی دانش آموزان

اما چمن مصنوعی محصولی است که در مدلهای مختلف، با ویژگی های متنوع، و برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. لذا مدیران مدارس می‌بایست پیش از خرید چمن مصنوعی نکاتی را مدنظر داشته باشند. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

محصولی را انتخاب کنید که دیتکس الیاف آن بالا باشد

چمن مصنوعی مناسب مدرسه باید ظاهر زیبا و کارایی خود را در برابر فشارهای دائمی وارده از طرف کودکان حفظ نماید و سال ها برای ورزش و بازی دانش آموزان یک سطح عالی و امن را فراهم کند.
برخورداری از الیاف مستحکم با دیتِکس (وزن) بالا، یکی از مهم ترین پیش نیازهای چمن مصنوعی ایده آل مدارس است. نخ چمن مصنوعی با دیتکس پایین، با سرعت و شدت بیشتری فرسوده می شود و کارایی خود را از دست می دهد. استفاده از الیاف بی کیفیت، باعث تغییر شکل آن در مدت زمان کوتاهی می گردد.

ضخامت الیاف را مقایسه کنید

علاوه بر دیتکس الیاف، شکل سطح مقطع و ضخامت آن نیز بسیار مهم است. هر چه الیاف چمن مصنوعی ضخیم‌ تر و سنگین تر باشد، پس از خم شدن زیر فشار، شکل و حالت اولیه خود را بهتر بازیابی می کند. اما احتمال شکستگی، پارگی و تغییر شکل در نخ های نازکتر بیشتر است و سریع تر دچار تخریب و فرسایش می شوند.

در مورد شکل سطح مقطع الیاف نیز، چمن مصنوعی با سطح مقطعی به شکل وی (v) یا دبلیو (w) که استقامت بالایی در برابر ضربات از خود نشان میدهند، می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

تراکم بافت الیاف را مقایسه کنید

در کنار مقایسه ضخامت الیاف حتما نگاهی به تراکم بافت آنها هم داشته باشید. به طور کلی هر چه تراکم بافت الیاف چمن مصنوعی بیشتر باشد، دیرتر حالت طبیعی و کیفیت خود را از دست می دهد.

مدل های پر تراکم چمن مصنوعی معمولاً گران‌قیمت تر هستند اما قطعا ارزش سرمایه گذاری را دارد؛ زیرا چمن مصنوعی به مدت طولانی تری دوام خواهد داشت.

محصولات با بستر پشتیبان مستحکم را انتخاب کنید

اهمیت بستر پشتیبان چمن مصنوعی در دوام و ماندگاری آن انکار ناپذیر است. بستر پشتیبان، نقش و جایگاه شالوده و پِی در چمن مصنوعی را دارد که الیاف را در جای خود نگه داشته و باعث انسجام و یکپارچکی می شود.

الیاف بسیار مرغوب و بافت عالی در صورتی که با بستر پشتیبان مناسب همراه نباشد، نتیجه دلخواه را در پی نخواهد داشت. در سال های گذشته، موارد فراوانی مشاهده می شده که برخی تولیدکنندگان در محصولات خود از بهترین الیاف هلندی استفاده می کردند؛ ولی به دلیل کیفیت نامرغوب بستر پشتیبان و یا لاتکس پوششی، الیاف جدا شده و چمن خراب شده است.

زمانی که به دنبال چمن مصنوعی مرغوب هستید حتما میزان مصرف لاتکس را بررسی کنید. لاتکس همان چسبی است که بر روی بکینگ چمن مصنوعی اضافه می شود تا همه چیز را محکم در کنار هم نگه دارد.

چمن مصنوعی مقاوم در برابر آتش را انتخاب کنید

با قاطعیت می توان گفت که امروزه بیشتر چمن های مصنوعی ساخته شده در جهان از جمله کشور ما ایران، از ویژگی خود اطفایی برخوردار هستند. یعنی در صورت ایجاد آتش در بخشی از چمن مصنوعی، آتش به مناطق اطراف گسترش نیافته و در یک محل کوچک باقی می ماند و خود به خود خاموش می شود.

با این وجود در نظر داشتن این ویژگی برای چمن مصنوعی مدارس بسیار مهم است. خود شما هم می توانید این ویژگی را بررسی کنید؛ به این ترتیب که یک تکه کوچک از چمن مصنوعی را در مقابل شعله آتش قرار دهید. اگر الیاف آتش گرفت و خاموش نشد استاندارد لازم را ندارد ولی اگر فقط ذوب شد به این معناست که استاندارد خود اطفایی را دارد.

منبع: ایسنا

مزتبط:

مدارس ابتدایی در استان تهران به مدت یک هفته غیرحضوری شد