نکاتی ساده و مهم در تربیت کودکان

استاد حوزه علمیه تکریم و احترام کودک را از نیازهای طبیعی او در خانواده دانست و گفت: اگر والدین در تربیت کودکان کودک خود را تحقیر کنند، شخصیت کودک دچار لطمه و زیان خواهد شد و کودک اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد.

همتی، کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه (س) در رواق حضرت خدیجه (س) حرم مطهر بابیان اینکه کودکان دوست ندارند موعظه شوند، عنوان کرد: ارتباط برقرار کردن با کودک به شکل سخنرانی، نصیحت و موعظه کمترین میزان اثربخشی را دارد.

وی افزود: برای تذکر دادن به کودکان کوتاه‌ترین جملات را انتخاب کنید و از فرزندانتان انتظار نداشته باشید دقیقاً آن‌گونه که شما می‌خواهید رفتار کنند.

همتی گفت: به فرزندان خود اجازه دهید بچگی کنند و برای آن‌ها امکان بازی ساده و متحرک را فراهم کنید، چراکه اگر دوره کودکی به‌خوبی و درستی طی شود، کودکی سالم، قوی، مؤدب، باانگیزه و امیدوار با ارتباطات صحیح و مؤثر تربیت و به جامعه تحویل داده می‌شود.

کارشناس معارفی حرم، تکریم و احترام به شخصیت کودک را به عنوان یک وسیله و روش تربیتی معرفی کرد و افزود: اسلام به اولیاء و مربیان توصیه می‌کند به کودک احترام بگذارند، به طوری که پیامبر اکرم (ص) در این زمینه فرمودند: فرزندان خود را گرامی بدارید و آنان را نیکو تربیت کنید تا خداوند گناهانتان را بیامرزد.

این استاد حوزه تکریم و احترام کودک را از نیازهای طبیعی او در خانواده دانست و اظهار کرد: اگر والدین کودک خود را تحقیر کنند، شخصیت کودک دچار لطمه و زیان خواهد شد و کودک اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد.

وی تکبر، زورگویی و نفاق را از پیامدهای سوء تحقیر کودکان ذکر کرد و گفت: تحقیر کودک سبب ایجاد خودکم‌بینی در او می‌شود که دارای آثار و پیامدهای منفی بسیاری است.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه (س) تکبر و زورگویی را از پیامدهای خودکم‌بینی عنوان کرد و ادامه داد: کسی که خود را کوچک می‌بیند، برای جبران این ناکامی پیوسته خود را بزرگ می‌پندارد و تکبر می‌ورزد. همان‌طور که امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هیچ فردی تکبر نمی‌کند مگر به سبب حقارتی که در خود می‌بیند.

همتی نفاق را از نتایج تحقیر دوران کودکی برشمرد و بیان کرد: وقتی انسان خود را عاجز از هرکارمثبتی می‌بیند، ناچار دست به تظاهر می‌زند و خود واقعی خویش را نشان نمی‌دهد و همواره سعی می‌کند از طریق تظاهر به‌خوبی ها، ضعف و حقارت خود را بپوشاند و این تظاهر در عمل، رفتار، عقیده و گفتار او خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به‌تساوی انسان‌ها درکرامت و اهمیت و نگرش رفتار دیگران به کودکان نقش آن در تربیت شکل‌گیری شخصیت این آینده‌سازان جامعه، بزرگان دین نه‌تنها کودکان را در احترام و بزرگداشت با بزرگ‌سالان مساوی می‌دانند، بلکه در مواردی احترام ویژه به کودکان می‌گذاشتند.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه(س) یادآور شد: نکته مهمی که در سیره معصومین علیه‌السلام درباره تکریم و احترام کودک وجود دارد، شخصیت دادن به کودک است که این به مراتب بالاتر از تکریم و احترام است. به این معنا که نگاه به کودکان آن‌گونه نیست که کودک روز خود را به بازی و سرگرمی به پایان می‌برد، بلکه کودکان را افرادی باشخصیت و با فهم و کمال قلمداد می‌کردندکه در آینده بزرگان قوم خود خواهند شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ارتباط قوی گفتگو محور؛ مهم‌ترین اصل در تربیت کودکان