منزل کودکان مبتلا به اوتیسم در قزوین

 معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: دفاتر توانمندسازی به توانمندسازی فرد معلول در خانه کمک می‌کند و به هر معلول ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود تا مناسب‌سازی در منازل صورت بگیرد، این مناسب‌سازی بدون در نظر گرفتن معلولیت انجام می‌شود و در انواع معلولیت و مواردی مانند اوتیسم نیز مناسب‌سازی منزل صورت می‌گیرد.

راحله جاتن در نشست خبری که امروز ۱۰ آذر ماه در سازمان بهزیستی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر بهزیستی از حالت جزیره‌ای خارج شده و در حوزه‌های مختلف خدمات مستمری از قبل، حین و بعد از تولد را در برمی‌گیرد، هدف در واقع توانبخشی و توانمندسازی فرد معلول است و تلاش می‌کنیم که استقلال فرد را در جامعه افزایش دهیم.

وی افزود: توانمندسازی فکری، جسمی، اجتماعی معلولین به صورت هدفمند در حال انجام است، تلاش بر این است که فرد معلول به خودباوری بیشتری برسد و اعتماد به نفس وی افزایش پیدا کند، تلاش می‌کنیم که فرد به توانمندی برسد علی‌رغم اینکه نگاه منفی نسبت به او در جامعه وجود داشته باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت:به منظور توانبخشی افراد معلول که خانواده از نگهداری آن‌ها ناتوان است یا فرد خانواده‌ای ندارد مراکزی تاسیس شده است، مراکز توانبخشی به صورت شبانه روزی خدمات مراقبتی و توان بخشی از جمله کاردرمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و اقدامات روانشناسی و مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در استان قزوین ۳۵ مرکز توانبخشی، مراقبتی فعال است که از این میان ۱۰ مرکز مربوط به معلولین ذهنی، ۲ مرکز مربوط به معلولین جسمی و حرکتی، ۵ مرکز مربوط به بیماران روان مزمن، ۸ مرکز مربوط به نگهداری و توانبخشی سالمندان است، همچنین ۵ مرکز ویزیت در منزل داریم که خدمات را در منزل افراد و به صورت تیم متشکل از کار درمانگر، فیزیوتراپی، پزشک و گفتار درمان به منزل معلولیت مراجعه و خدمات می‌دهد.

جاتن خاطرنشان کرد: همچنین ۲ مرکز مراقبت در منزل داریم  که در منزل حاضر می‌شوند و خدمات مراقبتی و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند، همچنین ۳ خانه حمایت از معلولین ذهنی داریم، خانه حمایتی برای معلولین ذهنی دختر، سالمندان و بیماران روان مزمن نیز در قزوین فعال است، در خانه حمایتی، افراد در محلی مشابه خانه نگهداری می‌شوند و مسئولیت‌های خاصی را در خانه برعهده می‌گیرند و حق رفت و آمد به بیرون را دارند.

وی یادآور شد: کلیه مراکز خصوصی هستند و در ازای نگهداری هر فرد معلول به این مراکز یارانه پرداخت می‌شود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد در هر مرکز به صورت ماهانه یارانه پرداخت می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در حوزه کرونا ما جزو استان‌های برتر هستیم و تعداد معلولان مبتلا به کرونا در مراکز قزوین بسیار کم بود، در حال حاضر همه مقیمان مراکز و مراقبین ۳ دز واکسن را دریافت کردند.

وی اظهار کرد: در سال جاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تامین تجهیزات مراکز توانبخشی به قزوین اختصاص پیدا کرده است.

جاتن بیان کرد: دفاتر توانمندسازی به توانمندسازی فرد معلول در خانه کمک می‌کند و به هر معلول ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود تا مناسب سازی در منازل صورت بگیرد، این مناسب سازی بدون در نظر گرفتن معلولیت انجام می‌شود، در انواع معلولیت و مواردی مانند اوتیسم نیز مناسب‌سازی منزل صورت می‌گیرد.

وی در پایان یادآور شد:حق پرستاری به ۴۶۰ معلول ضایع نخاعی نیز پرداخت می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چرا تشخیص زودهنگام اختلال اوتیسم مهم است؟