آنفلوانزا در استان مرکزی منجر به فوت نشد

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هیچ موردی از آنفلوانزا منجر به فوت در استان مرکزی مشاهده نشده است.

دکتر علی علیمحمدی با اشاره به شایع شدن  این بیماری  در کشور اظهار کرد: خوشبختانه مبتلایان به این بیماری پس از طی دوره درمان بهبود پیدا کردند و مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در سطح استان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه شماری از مبتلایان به آنفلوانزا در استان بدحال بودند، به بیان تفاوت‌های این بیماری با کروناویروس پرداخت و گفت: عامل ابتلا به دو بیماری آنفلوانزا و کرونا، ویروس است اما از دو خانواده متفاوت هستند چرا که آنفلوانزا از خانواده تیپ A و B و C و کرونا از خانواده سارس است.

او با اشاره به اینکه این دو بیماری در علائمی نظیر بدن درد و تب مشترک هستند، افزود: اگر بیمار با شدت تب و لرز و بدن درد مواجه بوده و این علامت نسبت به سایر علائم غالب باشد بیشتر به نفع آنفلوانزاست به عبارتی شایع‌ترین علامت بیماری آنفلوانزا تب و بدن درد است. گرچه برای تفکیک این دو بیماری باید تست PCR انجام گیرد تا مشخص شود این بیماری آنفلوانزاست یا کرونا اما در عین حال علائم این چنینی غالبا بیانگر درگیری فرد با بیماری کووید ۱۹ است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی اراک افزود: اختلالات چشایی و بویایی از جمله علائمی هستند که در بیمار مبتلا به آنفلوانزا کمتر دیده می‌شود و بیشتر بیانگر علائم کروناست، اما تب و لرزهای شدید بیشتر در آنفلوانزا مشاهده می شود، هرچند در کرونا هم وجود دارد.

وی رعایت بهداشت فردی و دریافت واکسن را راهکار پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا دانست و افزود: راهکار پیشگیری از کرونا و آنفلوانزا مشترک است اما تهیه واکسن آنفلوانزا از طریق داروخانه‌ها و بخش خصوصی صورت می‌گیرد و بخش دولتی صرفا برای اقشار خاصی نظیر بانوان باردار، جانباران بالای ۵۰ درصد زندانیان، کادر بهداشت و درمان و برخی بیماران خاص تامین می‌کند. اگر چه بهترین زمان تزریق واکسن این بیماری از نیمه دوم مهرماه تا نیمه دوم آبان ماه است و پس از آن تا حدودی اثربخشی کمتری خواهد داشت ولی نباید گفت که تزریق واکسن پس از نیمه دوم آبان ماه اصلا تاثیری ندارد.

او در خصوص آمار مبتلایان به بیماری آنفلوانزا در استان مرکزی گفت: از ابتدای شیوع تاکنون افزون بر ۲۰۰ نفر مبتلا به آنفلوانزا در استان ثبت شده است گرچه این آمار بیشتر است و برخی از افرادی که درگیر این بیماری هستند از طریق خوددرمانی یا مراجعه به پزشک بدون انجام تست اقدام به درمان خود کرده‌اند.

دکتر علیمحمدی در پاسخ به این پرسش ایسنا که گفته می‌شود عده‌ای از مادران به دلیل ترس از کرونا اقدام به تزریق واکسن نوزادان و کودکان علیه بیماری‌های دیفتری، کزاز و سرخک نکرده‌اند و به همین علت شاهد شیوع این بیماری ها در بین کودکان هستیم، گفت: تنها یک مورد بیماری مثبت سرخک در استان گزارش شده اما تاکنون به تائید نهایی نرسیده و در حال بررسی است. به خانواده ها توصیه می‌شود که واکسیناسیون کودکان خود را در موعد مقرر انجام دهند تا مشکلی پیش نیاید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا دریافت کنند؟