حمایت خیرین؛ ظرفیتی مغفول مانده در حوزه کتاب

 رئیس کتابخانه‌های عمومی بندرانزلی گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی نیاز به حمایت بیشتری دارد که خیرین می‌توانند در این عرصه حضور بسیار اثرگذاری داشته باشند.

اگر قرار باشد یک بیت شعر در مورد کتاب بگوییم تقریبا همه ما این بیت را زمزمه خواهیم کرد «من یار مهربانم دانا و خوش بیانم/ گویم سخن فراوان با آن که بی‌زبانم…»

آنقدر این شعر که در کلاس دوم مشق کردیم با گوشت و خونمان عجین شده که بعد از چند دهه نیز در کنج خاطرات شیرینمان جا خوش کرده است، اما این روزها انگار این یار بی‌زبان چوب همین بی‌زبانی را می‌خورد و آرام و نجیب در کنج قفسه‌های کتابخانه‌ها نشسته و صبورانه مخاطبین سال های قبلش را می بیند که سر در گوشی های هوشمند خود فرو برده و در فضای مجازی می چرخند و می‌خوانند و می‌خندند و این یار مهربان شاید در دل می‌گوید کاش همراهی داشت که باز هم دستش را در دستان مخاطبان و خوانندگان می‌گذاشت و با تورق صفه‌هایش، دلبری می‌کرد.

این دستان حمایتگر اقداماتی از جمله توجه به موضوعات روز و مورد نیاز مخاطبان است تا ایجاد فضای مناسب و کافی برای استفاده آنهایی که می‌خواهند فارغ از هیاهوی روزمره، کتاب بخوانند.

نجمه فکوری، رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان بندرانزلی اظهار کرد: اولین کتابخانه بندرانزلی در سال ۴۶ در بلوار این شهر زیبای ساحلی افتتاح و در ساختمان استیجاری که متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مستقر بود که در سال ۷۷ به مکان فعلی جنب پارک کودک انتقال یافت و تاکنون نیز در همین مکان فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه مخزن کتابخانه مرکزی انزلی تقریبا پر از کتاب شده و چند سال آینده گنجایش نخواهد داشت و نیاز به فضای جدید داریم، افزود: در حال حاضر سه کتابخانه شهری و سه کتابخانه روستایی در سطح شهرستان وجود دارد؛ همچنین یک کتابخانه سیار در منطقه آزاد فعالیت دارد که از طریق یک دستگاه ون کتاب‌ها را به روستاهای منطقه برده و تحویل علاقه‌مندان می‌دهد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی بندرانزلی با اشاره به اجرای طرح «کتاب دوخان» که به زبان گیلکی یعنی صدا کردن در روزهای کرونایی، تصریح کرد: این طرح در سطح روستاها انجام می‌شد و با استقبال خوبی مواجه بود.

فکوری با بیان اینکه متاسفانه کرونا باعث ریزش تعداد اعضای کتابخانه‌های این شهرستان شد، تصریح کرد: اعضای کتابخانه‌های شهرستان قبل از کرونا بیش از ۴۵۰۰ عضو بود که هم اکنون نزدیک به ۲۰۰۰ عضو داریم.

وی تاکید کرد: در وضعیت قرمز کرونایی کتابخانه‌ها نیز همانند سایر مراکز عمومی تعطیل بود و در وضعیت زرد و نارنجی با حداقل ظرفیت در کتابخانه و سالن مطالعه پذیرش انجام می‌شد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی بندرانزلی با بیان اینکه قبل از کرونا ماهانه تا ۳۰۰۰ نسخه کتاب به امانت برده می‌شد ولی در زمان کرونا این میزان حداکثر ۱۵۰۰ نسخه بود، افزود: البته در همان ایام اجرای برنامه‌های کتابخوانی و فرهنگی به صورت مجازی در دستور کار قرار گرفت.

فکوری گفت: نهاد کتابخانه‌های کشور در آغاز شیوع کرونا بلافاصله برای هر کتابخانه یک صفحه مجازی طراحی کرد تا اعضا بتوانند کتاب‌ها را از طریق صفحه اختصاصی هر کتابخانه مشاهده کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان انزلی هفت صفحه مجازی برای کتابخانه‌ها وجود دارد که در ایام مختلف نیز برنامه‌های فرهنگی از جمله معرفی کتاب، نشست کتابخوان همچنین مسابقات فرهنگی برگزار می‌شود.

رئیس کتابخانه‌های عمومی بندرانزلی با بیان اینکه بیشتر اعضا از بین دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان خانه‌دار همچنین سالمندان هستند، گفت: از ابتدای مهر امسال همه کتابخانه‌ها باز است و از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹ در دو شیفت پذیرای علاقه‌مندان هستیم و امیدواریم بتوانیم دوباره شاهد حضور اعضا در کتابخانه‌ها باشیم.

فکوری با تاکید بر اهمیت حضور خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: در بعضی از عناوین شاهد کمبود کتاب هستیم؛ همچنین توسعه فرهنگ کتابخوانی نیاز به حمایت بیشتری دارد که خیرین می‌توانند در این عرصه حضور بسیار اثرگذاری داشته باشند؛ در واقع می‌توان گفت یکی از جاهایی که حضور خیرین مغفول مانده نهاد کتابخانه‌ها است.

وی با اشاره به «کتاب من»، افزود: این طرح به دلیل عدم تامین بودجه اجرا نمی‌شود، ولی اگر ادامه پیدا می‌کرد قطعا کتابخانه‌ها با توجه به عناوین مورد نیاز روز، غنی می‌شدند.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه شهرستان انزلی در حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارد، در حالی که کل موجودی کتابخانه‌های شهرستان ۶۳ هزار جلد است، عنوان کرد: شهروندان می‌توانند کتاب‌های مازادی که در منزل دارند را به کتابخانه‌ها اهدا کنند، ولی نکته قابل توجه این است که این کتاب‌ها باید قابل استفاده و در حد نو باشند.

رئیس کتابخانه‌های عمومی بندرانزلی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌ها با نیم درصد شهرداری اداره می‌شود و با توجه به وضعیتی که اکنون شهرداری ها با آن دست به گریبان هستند قطعا کتابخانه‌ها نیز با چالش جدی و کمبود بودجه مواجه شده‌اند.

وی تصریح کرد: کتابخانه شهید نامجو روستای آبکنار که در سال ۹۲ بر اثر بارش برف تخریب شده بود از سال ۹۸ فعالیت بازسازی این ساختمان آغاز شده بود و امسال با بودجه خوبی که از طریق تملک دارایی استان برای تکمیل آن در نظر گرفته شده امیدواریم در سال آینده تکمیل و مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

فعالیت بیش از ۷ هزار کتابخانه در مدارس فارس