آنچه باید در مورد سرخک بدانید

 سرخک یک عفونت دوران کودکی و یکی از بیماری‌های کشنده در کشورهای در حال توسعه است. پیش از این سرخک بسیار رایج بود اما واکسیناسیون به مهار آن کمک کرد و حتی میزان بروز آن در کودکان بسیاری از نقاط جهان کاهش یافت.

در بحبوحه همه‌گیری کووید – ۱۹، بیماری سرخک می‌تواند به یک تهدید جهانی تبدیل شود. کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند که با ادامه همه‌گیری و ترس از مراجعه به مراکز بهداشتی و نگرانی از ابتلا به کرونا در این مراجعات و کاهش واکسیناسیون کودکان، نگرانی‌ها در خصوص این بیماری افزایش می‌یابد.

در هفته‌های گذشته مطالبی مبنی بر ابتلای چند نفر به سرخک در استان خوزستان در فضای مجازی منتشر شد که پس از مشخص شدن نتیجه آزمایش‌ها، یک مورد ابتلا در دزفول تایید شد.

همایون امیری مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان در این خصوص اظهار کرد: بیماری سرخک یک بیماری حاد اســت که به وسیله ویروس ایجاد می‌شود و انسان تنها مخزن آن است. سرخک یکی از بیماری‌های کشنده در کشورهای در حال توسعه است که میزان کشندگی آن حدود یک تا پنج درصد و در بعضی مناطق حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد تخمین زده شده است. همه‌گیری این بیماری نیز معمولا در فواصل سه تا پنج سال اتفاق می‌افتد.

وی افزود: با وجود موفقیت‌های به دست آمده، هنوز هم حدود ۱۰ درصد کل مرگ و میر قابل پیشگیری کودکان زیر پنج سال در جهان به ‌علت سرخک است و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، این بیماری سالیانه ۲۰۰ هزار کودک را به کام مرگ می‌کشد.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری گفت: انتقال بیماری به صورت اولیه از فرد به فرد از طریق ذرات آئروسل یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار رخ می‌دهد. افراد مبتلا به بیماری از دو تا چهار روز قبل از آغاز بثورات (راش جلدی) تا چهار تا  ۹ روز بعد از آن آلوده‌کننده است.

امیری با اشاره به علائم بالینی این بیماری بیان کرد: بعد از دوره کمونی که به طور معمول حدود ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد (این دوره می‌تواند هفت تا ۱۸ روز باشد)، علائم مقدماتی شــامل تب، خستگی، سرفه، آب ریزش بینی و التهاب ملتحمه در افراد فاقد ایمنی به بیماری ظاهر می‌شود.

وی افزود: نقاط کوپلیک نیز ممکن اســت در مخاط داخل دهان در فاصله کوتاهی پس از شــروع راش جلدی یعنی یک تا دو روز بعد از شروع راش باقی بماند. دو تا چهار روز بعد از علائم مقدماتی، راش جلدی ایجاد شده و نقــاط قرمز (Blotchy) یا راش ماکولوپاپولر در پشت گوش‌ها و صورت، همراه با تب بالا ظاهر می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به راه‌های درمان و پیشگیری از سرخک گفت: تجویــز ویتامین A به کودکانی که بیماری ســرخک دارند در کاهش شدت بیماری و میزان کشندگی بیماری موثر بوده است. سازمان جهانی بهداشت نیز توصیه می‌کند که ویتامین A  به همه کودکان دارای بیماری سرخک حاد داده شود.

وی بیان کرد: بیماران در چهار تا ۹ روز بعد از شــروع راش باید در منزل استراحت کنند و در صورت نیاز به خروج از منزل از ماسک تنفسی (ماسک جراحی) استفاده کنند. شستن دست‌ها و استفاده از دستمال یکبار مصرف حین ســرفه یا عطسه و همچنین دفع صحیح آن باید به بیمار و اطرافیان آموزش داده شود.

امیری افزود: در این مدت بیماران نباید با افراد حســاس فامیل (نوزادان و افراد غیر واکسینه) در تماس باشــند و تنها افراد واکسینه اجازه ملاقات با بیمار را دارند. همچنین بیماران باید تنها در موارد ضروری در بیمارستان بستری شوند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، تزریق واکسن سرخک یا سرخک – ســرخجه – اوریون (MMR) یا سرخک، سرخجه (MR) طبق دستورالعمل واکسیناسیون کشوری توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت دریافت واکسن سرخک گفت: واکســن سرخک، حاوی ویروس زنده ضعیف شده اســت. آنتی بادی علیه سرخک در تقریبا ۸۵ درصد کودکان واکسینه‌شــده در ســن ۹ ماهگی، ۹۵ درصد کودکان واکسینه‌شده در ۱۲ماهگی و ۹۸ درد افراد واکسینه‌شده در ۱۵ ماهگی ایجاد می‌شود.

امیری افزود: واکسن سرخک، ایمنی طولانی مدت ایجاد می‌کند و افراد واکسینه‌شــده ویروس واکسن را منتقل نمی‌کنند. واکسن‌های سرخک می‌توانند به صورت ایمن و مؤثر در کودکان با بیماری حاد خفیف (از جمله تب پایین، اسهال و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی)  تجویز شوند. کودکان دارای بیماری شدید و تب بالا نیز نباید تا زمان بهبودی کامل واکسینه شوند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص وضعیت شیوع سرخک در خوزستان گفت: بروز مواردی از بیماری و تک‌گیر در خوزستان مشاهده شد که پس از تشخیص بیماری،  بیماریابی و بررسی وضعیت واکسیناسیون MMR کودکان تا شعاع ۱۰۰۰ متر تا محل سکونت بیمار انجام شده است.

وی بیان کرد: با وجود وضعیت شیوع کرونا، مردم به موقع نسبت به واکسیناسیون علیه سرخک اقدام می‌کنند و اکثر کودکان یک ساله و ۱۸ ماهه واکسن MMR خود را دریافت کرده‌اند. ممکن است برخی برای دریافت واکسن مراجعه نکرده باشند که از این افراد دعوت می‌شود برای واکسیناسیون کودکان مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سرخک _مسری‌ترین بیماری عفونی