لزوم توجه به مساله بازی‌های فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، حافظ نسل آینده کشور است، گفت: باید به مساله بازی‌های فضای مجازی در حوزه کودکان توجه شده و همچنین نقش خانواده‌ها در این سند پررنگ‌تر شود.

«سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» اوایل سال جاری بود که توسط شورای‌عالی فضای مجازی‌ به تصویب نهایی رسید. براساس سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، مقرر شد کلیه سکوها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی در مدت یکسال، نسبت به صیانت از داده‌ها، رده‌بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده سنی از خدمات عمومی اقدام کنند.

همچنین یکی از وعده‌های عیسی زارع‌پور  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسیدگی به وضعیت فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان بوده است. او در زمان ارائه برنامه‌هایش در مجلس، با اشاره به ضرورت حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، گفته بود: امروز خانواده‌های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند. از آنجایی که حتی کشورهای تولیدکننده این فناوری، ابزارهایی برای خانواده‌ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم کرده‌اند،  ما نیز باید این نگرانی را برای خانواده‌ها برطرف کنیم.

او با بیان اینکه ما مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان را بی‌پناه در بازی‌های فضای مجازی رها کرده‌ایم، گفت: بیش از ۱۵ سال است که کشورهای مختلف برای این موضوع دغدغه دارند و نگران آسیب کودکان از فضای اینترنت هستند. در این سال‌ها دو بار در اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو در نشست مربوط به صیانت از کودکان در محیط آنلاین شرکت کردم و متوجه شدم که دنیا برای این موضوع دغدغه دارد.

در این راستا اولین جلسه کارگروه اجرایی‌سازی «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد و کلیات این سند مورد تأیید تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه قرار گرفت. سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در این نشست گفت: سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سندهایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده، چراکه بر آسیب‌پذیرترین بخش جامعه که کودکان هستند تاکید داشته و برای کاهش آسیب‌پذیری در این حوزه موثر است.

وی افزود: این سند حاصل مذاکرات متعدد با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط بوده و باید تمامی مسئولان همت کنند تا این مهم به انجام برسد تا بخش بزرگی از فضای مجازی که به صورت بسیار حساس، نسل آینده ما را می‌سازد، بیش از پیش امن و قابل استفاده شود و بتوانیم در برابر آسیب‌های فضای مجازی از کودکان و نوجوانان حفاظت کنیم. سند صیانت نیاز به نگاه حمایتی دارد و می‌توان برای اجرای این سند از ظرفیت بسیاری از سازمان های فعال دراین حوزه نیز استفاده کرد و مرکز ملی فضای مجازی از این همکاری استقبال می کند.

این جلسه با حضور مسئولان دستگاههای مرتبط همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دادگستری، حوزه علمیه قم، دادستانی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، سازمان بهزیستی و اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی برگزار شد و در خصوص چگونگی تشکیل کمیته مدیریت، راهبری و تدوین مقررات عمومی، پیگیری اقدامات ضروری و وظایف دستگاه ها و تاکید بر مباحث کارگروه مقابله با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی تبادل نظر صورت گرفت.

منبع: ایسنا