خیز چاقی بین کودکان و نوجوانان خراسان شمالی

 مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه چاقی در سه گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان استان افزایشی است، گفت: دو شاخص اضافه وزن و چاقی برای سنجش درصد جمعیت دارای اضافه وزن و چاقی توسط دانشگاه علوم پزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

نسرین علیزاده، با بیان اینکه متاسفانه ۳۸ درصد جمعیت جوانی که برای غربالگری به مراکز بهداشت مراجعه کرده اند دارای افزایش وزن بوده اند، افزود: از سال ۹۷ تا سال گذشته، اضافه وزن و چاقی برای سه گروه مذکور افزایشی بوده است، به نحوی که در سال ۹۷ در گروه سنی کودکان، ۱۶ درصد آن ها دچار اضافه وزن بودند که این رقم در سال گذشته به ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به گروه سنی نوجوانان ادامه داد: در سال ۹۷، اضافه وزن در نوجوانان بین ۹.۵ درصد جمعیت، در سال ۹۸، در بین ۹.۴ درصد جمعیت و در سال گذشته در بین ۱۰ درصد  جمعیت بود و در شاخص چاقی هم در سال ۹۷، ۴.۶ درصد جمعیت، سال ۹۸، پنج درصد جمعیت و سال گذشته هفت درصد جمعیت نوجوانان مبتلا به چاقی بودند.

علیزاده اظهار کرد: در رده سنی نوجوانان و شاخص اضافه وزن در سال ۹۷، ۲۵ درصد جمعیت، در سال ۹۸، ۲۵.۶ درصد جمعیت و در سال گذشته نیز ۲۶.۴ درصد جمعیت دارای اضافه وزن بودند.

وی بیان کرد: شاخص چاقی در این گروه سنی طی سال های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به ترتیب بین ۱۱، ۱۱ و ۱۲ درصد از جمعیتشان وجود داشت.

علیزاده با بیان اینکه برنامه های متعددی از سوی وزراتخانه  در این خصوص تدوین و اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: یکی از این برنامه ها «ایران اکو» است که با هدف پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در این گروه های سنی اجرایی شده و دستورالعمل های آن در قالب موشن گرافی در فضاهای مجازی منتشر و شیوه نامه های آن به مدارس و مهدهای کودک ابلاغ شده است.

وی افزود: این برنامه توسط سازمان بهداشت جهانی به کشورهای عضو ابلاغ و در ایران تحت عنوان ایران اکو با همکاری دستگاه های مرتبطی همچون شهرداری ها، ادارات ورزش و صنعت با ارائه راهکارهای مرتبط توسط هر نهاد اجرایی می شود.

وی کرونا را عاملی مهم در کم تحرکی های سال های گذشته در این سه گروه سنی اعلام و اضافه کرد: خانواده ها باید به تحرک بیشتر فرزندانشان کمک کنند و با استفاده از آموزش هایی که در کانال تربیت بدنی نرم افزار شاد ارائه می شود، به افزایش تحرک و پویایی کمک کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه معضل دیگری که در حوزه سلامت وجود دارد، کالری اضافه دریافتی مردم است، گفت: متاسفانه به دلایلی همچون شیوع کرونا، تورم و دیگر موارد، سبد غذایی مطلوب دچار مشکل شده و کم کم برخی اقلام مفید مثل سبزی ها، میوه ها، لبنیات و گوشت ها کاهش پیدا کرده که این امر موجب افزایش دریافت کالری شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دلیل چاقی و اضافه وزن کودکان را بشناسیم