مراقب “آب مروارید” چشم‌هایتان باشید!

یک جراح و متخصص بیماریهای چشم با اشاره به شیوع آب مروارید در دوران کهنسالی، تابش بیش از حد نورخورشید به چشم ها در طولانی مدت را علت اصلی این بیماری عنوان کرد.

دکتر حمیدرضا آریایی تبار از آب مروارید به عنوان یک بیماری چشمی شایع در میان افراد مسن یاد کرد و افزود: علت نامگذاری این بیماری به “آب مروارید” این است که در آن چشم ها مانند دانه های مروارید سفید شده و فرد بینایی خود را از دست می دهد.

آریایی تبار با بیان اینکه این بیماری عمدتا به دنبال تابش بیش از حد نورخورشید به چشم ایجاد می شود، گفت: افرادی که طولانی مدت در برابر نورخورشید فعالیت دارند، به تدریج لنز طبیعی چشم آنها آسیب دیده و دچار کاهش دید می شوند.

آریایی تبار گفت: علاوه بر نور خورشید، ضربه فیزیکی شدید به چشم هم می تواند ظرف چند دقیقه آب مروارید ایجاد کند.

وی افزود: برخورد اشعه ایکس با چشم و استفاده بسیار از کورتون ها هم می تواند از جمله دیگر عوامل موثر در ایجاد آب مروارید باشد.

این چشم پزشک با اشاره به بروز آب مروارید در برخی کودکان هم گفت: برخی کودکان هم ممکن است بصورت ژنتیکی مبتلا به آب مروارید باشند.

وی با تاکید بر ضرورت تشخیص و درمان به موقع آب مروارید گفت: این بیماری درمان دارد، اما زمان انجام درمان بسیار حائز اهمیت است و افراد باید به محض بروز علائم بیماری نسبت به درمان آن اقدام کنند.

آریایی تبار کاهش دید را بارزترین علامت آب مروارید عنوان کرد و افزود: این کاهش دید بگونه ای است که با عینک جبران نمی شود و بطور معمول در افراد بالای ۴۰ سال بروز پیدا می کند.

این جراح و مختصص بیماری های چشم افزود: افراد اگر دچار کاهش دید شده و دوبینی پیدا کرده و نتوانستند اشیا و نوشته های اطراف را با دقت دیده و بخوانند و این موارد با استفاده از عینک برطرف نشد، باید به آب مروارید مشکوک شوند.

آریایی تبار گفت: در خصوص کودکان، آب مروارید علامت خاصی نداشته و تنها با معاینات چشم پزشکی قابل تشخیص است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه راهکار درمانی آب مروارید در ۹۹ درصد موارد را استفاده از لنزهای مصنوعی داخل چشمی عنوان کرد و افزود: طی عمل جراحی لنز آسیب دیده داخل چشم برداشته شده و لنزهای مصنوعی جایگزین آن می شود.

آریایی تبار نسبت به عدم درمان به موقع آب مروارید هشدار دارد و افزود: اگر این بیماری به موقع درمان نشود، به دلیل افزایش فشار داخل چشم، آب‌سیاه در چشم ایجاد شده و عصب بینایی فرد به طریق غیرقابل برگشت آسیب دیده و فرد برای همیشه بینایی خود را از دست می دهد.

این چشم پزشک گفت: در موارد شدیدتر که باز هم اقدامی برای درمان صورت نگیرد، علاوه برنابینایی، شکل چشم افراد هم دچار تغییر شده و به ناچار چشم باید تخلیه شود.

آریایی تبار تاکید کرد: بنابراین ضروری است افراد حتما نسبت به علائم آب مروارید هوشیار بوده و اگر سالمندی در منزل دارند به محض کاهش دید در این افراد و عدم جبران آن با عینک، حتما فرد سالمند را به چشم پزشک ارجاع دهند.

این چشم پزشک خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به آب مروارید هم توصیه می شود افراد حتما هنگام تابش نورخورشید در محیط بیرون، از عینک آفتابی استفاده کنند.

منبع: ایسنا