با این کار از ۸۰ درصد بیماری‌ها ایمن می‌شوید!

 رییس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: داشتن تغذیه سالم و ایمن و در عین حال رعایت الگوهای تغذیه می تواند از بروز ۸۰ درصد بیماری ها پیشگیری کند.

دکتر احسان صادقی به مناسبت روز جهانی غذا (۲۴ مهر) در انتخاب این روز از سوی سازمان بهداشت جهانی را نشان دهنده اهمیت غذا در سلامت جوامع عنوان و اظهار کرد: با توجه به اهمیت این روز، بطور معمول در کشور ما تا یک هفته برنامه های مربوط به روز جهانی غذا پیگیری می شود.

صادقی گفت: در سالهای اخیر بحث امنیت غذایی به شکل ویژه تری در دستور کار سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته و شعار امسال نیز “غذای ایمن و سالم برای فردایی سالم” انتخاب شده است.

رییس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: انتخاب این شعار نشان می دهد که هرچقدر به بحث سلامت و ایمنی غذا توجه شود، سلامت جامعه و آیندگان ارتقا پیدا خواهد کرد.

صادقی ایمنی غذا را دسترسی همه آحاد جامعه به ماده غذایی عنوان کرد و افزود: در سالهای اخیر سازمان بهداشت جهانی از این هم فراتر رفته و ایمنی غذا را دسترسی تمام آحاد جامعه به غذای سالم و ایمن عنوان کرده است، به این معنی که فقط سیرشدن افراد کافی نیست و ایمنی غذا زمانی است که غذا سالم و ایمن باشد.

وی افزود: در همین راستا کشاورزان و نیز تولیدکنندگان محصولات غذایی باید به سمت تولیدات سالم پیش رفته و مصرف مواد مضر در محصولات تولیدی خود را کاهش دهند.

صادقی با تاکید بر نیاز حرکت به سمت غذاهای فراسودمند، گفت: در حال حاضر در برخی کشورهای پیشرفته تنها به مصرف ماده غذایی سالم و ایمن اکتفا نمی شود و این کشورها از جمله ژاپن به سمت استفاده از غذاهای فراسودمند حرکت کرده اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این نوع غذاها در کنار اینکه نقش روتین مواد غذایی از جمله تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز را انجام می دهند، ویژگی منحصر به فردی را هم به بدن فرد اضافه می کنند که از جمله این نوع مواد غذایی می توان به محصولات غذایی غنی شده یا محصولات پروبیتوتیک اشاره کرد.

این مسئول گفت: زمانی که شیر سالم را مصرف کنیم، یک ماده غذایی سالم و ایمن مصرف شده است، اما اگر به همین شیر ویتامین D اضافه کنیم، این نوع شیر به یک ماده غذایی فراسودمند تبدیل می شود که چندین دهه است در برخی کشورها از جمله ژاپن رواج دارد.

وی افزود: اگر بتوانیم غذای ایمن و سالم را در اختیار همه قرار داده و مصرف مواد غذایی فراسودمند را افزایش دهیم، شاخص میانگین عمر جامعه می تواند به بالای ۱۰۰ سال هم برسد.

صادقی در ادامه تنها غذای سالم و ایمن را برای سلامت افراد کافی ندانست و افزود: علاوه بر این، افراد برای سلامت باید الگوی صحیح تغذیه را هم رعایت کنند که مهمترین آن رعایت هرم غذایی است. به این معنی که افراد باید تنوع مورد نیاز در مواد غذایی مصرفی را داشته و از طرفی تعادل در مصرف را هم رعایت کنند.

وی افزود: افراد باید از همه گروه های غذایی از جمله کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، حبوبات، لبنیات و روغن ها و… استفاده کرده، اما باید این مواد را بر اساس شاخص های علمی که توسط متخصصان علم تغذیه احصا شده مصرف کنند.

صادقی گفت: بطور مثال یک فرد حتی اگر از بهترین و سالم ترین روغن ها استفاده کند، اما در مصرف این ماده  غذایی زیاده روی کند، قطعا دچار مشکل خواهد شد. بنابراین در کنار تغذیه ایمن و سالم رعایت میزان مصرف و تنوع مواد غذایی مصرفی هم الزامی است.

صادقی گفت: نحوه مصرف مواد غذایی هم بسیار حائز اهمیت است، بطوری که توصیه می شود افراد تا حد امکان کمتر از غذای سرخ شده استفاده کنند.

رییس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برای اصلاح تغذیه و داشتن یک تغذیه صحیح توصیه می شود این کار از دوران کودکی شروع شده تا در آینده بتوانیم جامعه ای سالم داشته باشیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سیستم ایمنی و عفونت ویروس کرونا