ترفندهای تربیت برای یادگیری کودک

کارشناس ارشد مرکز مشاوره معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر گفت: مطالعه، کلیدی برای موفقیت در یادگیری است. کودکانی که تمایل بیشتری به خواندن داشته باشند، به حتم به یادگیری نیز علاقه مند می‌شوند و در مقابل کودکانی که رغبتی به خواندن و مطالعه کردن نداشته باشند، در یادگیری نیز دچار مشکلاتی خواهند بود.

سمیه یزدان‌پناه اظهار کرد: تشویق کردن کودکان به درس خواندن و ایجاد انگیزه در آنها برای تحصیل می‌تواند کمک زیادی به روند یادگیری و درس خواندن آنها داشته باشد. اگر کودک مطالعه را کاری خسته کننده بیابد، میزان یادگیری‌اش کاهش یافته و جز به اجبار تن به کتاب خواندن نخواهد داد.

از کودک درباره آنچه یاد می‌گیرد سوال کنید، نه نمراتش

وی بیان کرد: یکی از راهکارهایی که می‌تواند کودک را به درس خواندن تشویق کند این است که از کودک بپرسید که در مدرسه چه چیزی یاد می‌گیرد، نه اینکه کودک را به خاطر کسب نمرات پایین تنبیه کنید. از او بخواهید در مورد چیزهایی که در کلاس درس یاد می‌گیرد برای شما صحبت کند. این‌گونه او آموخته‌هایش را تکرار کرده و همین به یادگیری بهتر درس‌هایش کمک خواهد کرد.

در گروه کودکتان بمانید

کارشناس ارشد مرکز مشاوره معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر تصریح کرد: داشتن رابطه‌ای مثبت و محترمانه با کودک می‌تواند در تشویق کودک به درس خواندن موثر باشد. این شکل از رابطه باعث می‌شود که کودک نسبت به تکالیف مدرسه و درس‌هایش احساس مسئولیت کند. القای هرگونه احساس ترس و ناکامی از طرف والدین به کودک، منجر خرد و ضعیف شدن کودک شده و او را وادار به لج‌بازی با شما می‌کند. پس سعی کنید در کنار کودکتان باشید نه در جبهه مقابل او.

با معلم متحد شوید

یزدان‌پناه عنوان کرد: از روش‌های دیگری که می‌تواند در تشویق کودکان به درس خواندن موثر باشد، متحد شدن والدین با معلم است. برای انجام این کار با معلم کودکتان صحبت کنید. به ویژه در مورد مسائل و موضوعاتی که فرزندتان دچار کمبود و مشکلاتی است تا با همکاری یکدیگر بتوانید راهکارهایی را پیدا کنید که کودک بتواند زمان و موضوعات درسی را به نحو احسن مدیریت کند.

وی اضافه کرد: مدل مطالعه عاشقانه: بله، کودکان نیز به دست بزرگسالان خود نگاه می‌کنند و از آن‌ها سرمشق زندگی می‌گیرند. هنگامی‌که تغذیه شما از مواد غذایی مضر باشد، و مواد غذایی مضر و بی خاصیت اطراف شما را احاطه کند، شما آن‌ها را بیشتر و بیشتر دوست خواهید داشت و شکل و شمائل شما نیز به مانند آن غذاها خواهد شد و هنگامی‌که محیط اطراف شما را کتاب احاطه کند، به کتاب علاقه‌مند خواهید شد.

این مشاور ادامه داد: تلاش برای آوردن کتاب‌ها به زندگی: مسائل مطالعه شده و یا الهام گرفته شده‌از کتاب‌های خوانده شده را به هر شکلی در زندگی واقعی با فرزندانتان تجربه و آن‌ها را بیان دارید. اگر فرزند سه ساله شما از مطالعه کتاب «سه بچه شیر» لذّت برده، او را به دیدن شیرهای باغ وحشِ شهرتان ببرید. یا اگر در شهر شیراز بودید و کودکتان پیش از این با اشعار یا زندگانی حافظ شیرازی آشنا شده، او را به حافظیه ببرید.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: تجلیل از بزرگان در مقابل فرزندان، به دلایل گوناگون و در مناسبت های مختلف از نویسندگان برجسته، شاعران شهیر و چهره‌های ماندگار حتّی در منزل تجلیل کنید و فرزندانتان را با نام و آوازه آن‌ها آشنا سازید. گرامیداشت سالروز و یادبود زندگانی اشخاصِ برجسته در ترغیب فرزندان به مطالعه کمک زیادی می‌کند.

وی تاکید کرد: برای فرزندان کوچک‌تر دوباره و دوباره بخوانید، کتاب‌ها موجباب پیشرفت زودهنگام توسعه گفتاری فرزندانتان هستند. در ابتدا کودکان متلفتِ تصاویر کتاب‌ها می‌شوند. سپس یاد می‌گیرند تا صفحات کتاب را ورق بزنند. پس از مدتی متوجّه موضوع تکراری داستان می‌شوند. همه مهارت های پیش از خواندن اهمّیت دارند. کتاب‌های ریتمیک با وزن‌ها، قافیه‌ها و آهنگ‌های زیبا بسیار مفید هستند. قافیه‌ها و وزن‌ها کمک می‌کنند تا فرزند شما با نمادها و واج‌ها و واژه‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند و با تکرار آن‌ها، صداها را از هم تمیز دهند. بچه‌ها قافیه‌ها را خیلی دوست دارند؛ چون آن‌ها به مرور و با آهنگی دلنشین یاد می‌گیرند و می‌فهمند که قافیه بعدی چیست و خود تمایل پیدا می‌کنند که آن را پیش از شما بازگو کنند.

کارشناس ارشد مرکز مشاوره معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر افزود: سوال بپرسید، طرح پرسش از فرزندان باعث افزایش درک و بینش آن‌ها می‌شود. این موضوع باعث باز شدن دروازه‌های جدید در ذهن فرزندتان می‌شود. از او بپرسید: شخصیت محبوب او کیست؟ از او بپرسید: به نظر او در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟ و در شرایط آن رخدادها او چه خواهد کرد؟ در پایان به شما توصیه می‌کنیم تا در هنگام مطالعه، بیش از حد از چگونگی صرف صداها و آواها توسط فرزندان غلط نگیرید.

حرف آخر

یزدان‌پناه عنوان کرد: با توجه به مطالبی که ذکر شد خانواده و محیط‌های آموزشی به ویژه مدرسه می‌توانند هر کدام با انجام وظایف خود در قبال کودک و ایجاد فضایی مناسب و مساعد در مدرسه و محیط خانواده، دانش آموزان را به درس خواندن تشویق کنند. بهترین کاری که والدین می‌توانند در این راه برای کودکانشان انجام دهند این است که در کنار کودکانشان بوده و به آنها در درس خواندن و یادگیری به عنوان یک راهنما کمک کنند نه اینکه تکالیف مدرسه کودکان را به طور کامل برعهده گرفته و انجام دهند. امیدواریم با در پیش گرفتن روش‌های صحیح تشویق کودکان به درس خواندن و یادگیری بتوانیم نسلی با انسان‌های موفق، مسئولیت پذیر و با مهارت به جامعه تحویل دهیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تبعات تربیت دوگانه والدین بر روی فرزند

تربیت کودکان همیشە موفق

راز تربیت کودک خوش بین و مثبت اندیش