چگونه با اضطراب ناشی از دندان‌پزشکی مقابله کنیم؟

 طبق مطالعات انجام شده یک نفر از هر ۶ نفر دچار اضطراب شدید دندان‌پزشکی است، بنابراین همه افراد باید راهکارهای مقابله با آن را بدانند.

نازنین قلی‌تبار در رابطه با راهکارهای غلبه بر اضطراب ناشی از دندان‌پزشکی، اظهار کرد: اضطراب دندان‌پزشکی یکی از مشکلات رایج در سراسر جهان بوده که یک نفر از هر ۶ نفر دچار اضطراب شدید دندان‌پزشکی است.

وی در رابطه با ارتباط سن و جنس بر اضطراب دندانپزشکی، افزود: به نظر می‌رسد سن و جنس یکی از فاکتورهای مرتبط با ترس از دندان‌پزشکی بوده و طبق شواهد موجود خانم‌های سنین ۳۰ تا ۴۵ ساله بیشترین گروه دارای اضطراب دندان‌پزشکی هستند.

این متخصص در رابطه با فاکتورهای اضطراب ناشی از دندان‌پزشکی و راهکارهای مقابله با آن، تصریح کرد: اضطراب ناشی از دندانپزشکی یک پدیده‌ مولتی فاکتوریال است که می‌تواند متاثر از عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های شخصیتی، ترس از درد و تجربه‌های آسیب در مراجعات قبلی در دوران کودکی باشد.

دندان‌پزشک با بیان اینکه افرادی که دچار اضطراب دندان‌پزشکی هستند باید با دندان‌پزشک خود صحبت کنند و عوامل، افکار و رفتارهایی که عامل اضطراب آنان است را شرح دهند، گفت: درد یکی از عوامل اصلی در ایجاد اضطراب است، به همین خاطر در صورت صلاح‌دید پزشک از مُسکن‌های تجویز شده باید استفاده شود.

قلی‌تبار با بیان اینکه برای مدیریت اضطراب دندانپزشکی از راه‌های مکمل و یا در صورت لزوم فارماکوژیکال (دارویی) استفاده می‌شود، اظهار کرد: در موارد اضطراب شدید در صورتی که نیاز به مداخله باشد، ممکن است پزشک از تجویز آرام‌بخش‌ها شب قبل از کار یا صبح همان روز استفاده کند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد اضطراب دندان‌پزشکی ناشی از ناآگاهی از مراحل و فرآیند درمان است، افزود: پیشنهاد می‌شود این افراد بهتر است در جلسه اول فقط معاینه صورت گیرد تا فرصتی برای آشنایی با محیط کار داشته باشند، زیرا ملاقات در اول صبح می‌تواند در کنترل استرس کمک کننده باشد.

این متخصص با بیان اینکه یک بی‌حسی مناسب از فاکتورهای اصلی در کنترل استرس ناشی از کار دندانپزشکی است، گفت: افراد سعی کنند بموقع به زمان ملاقات تعیین شده برسند تا استرس ناشی از دیر رسیدن، اضطراب آنان را تشدید نخواهد کرد.

قلی‌تبار خاطرنشان کرد: برخی مطالعات نشان داده‌اند که گوش دادن به موسیقی به عنوان یک تکنیک آسان، غیرتهاجمی و کم‌هزینه به همراه دیگر روش‌های درمانی برای کاهش اضطراب کمک‌کننده خواهد بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

خدمات متخصص درمان ریشه دندان چیست؟

چه زمانی به فوریت‌های دندان پزشکی نیازمندیم؟ ۸ نشانه هشداردهنده