راهکار مقابله با خستگی اینترنتی در دنیای همه‌گیری

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به اینکه اکثر افراد فناوری را ضروری می‌دانند اما با استفاده دائمی از آن و خستگی اینترنتی موافق نیستند.

به نقل از سایکولوژی نیوز، یک‌سوم بزرگسالان در تلاش برای کاهش زمان استفاده از صفحات نمایشی در زمان همه‌گیری هستند و ۷۲ درصد از والدین می‌گویند که فرزندان آنان زمان بیشتری را نسبت به قبل از همه‌گیری با صفحات‌نمایشی می‌گذرانند. ارتباط دیجیتالی، خستگی اینترنتی و غلبه بر استرس دیجیتال از مهمترین موارد است که در ذیل آنها را بررسی کرده‌ایم.

ارتباط دیجیتالی

افراد پیش از همه‌گیری نیز به‌طور فعال در رسانه‌های اجتماعی حضور داشتند و فعالیت آنان شامل سفر، ملاقات با دوستان و همکاران و موارد دیگری بود که همه به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شد اما ارتباط دیجیتالی در شیوع بیماری همه‌گیر معنای کاملا جدیدی به خود گرفت و در حال حاضر، بسیاری از افراد استفاده از ارتباط تصویری و موارد مرتبط با آن را یادگرفته‌اند. والدین و به ویژه افرادی که در خانه آموزش آنلاین برای کودکان داشتند، موقعیت‌های جدیدی را تجربه کردند که شامل نظارت بر آموزش از راه‌دور فرزندان بود و توانستند موارد مرتبط با آن را یاد بگیرند.

خستگی اینترنتی

زمان استفاده از اینترنت و محتواهای آن ازجمله فیلم، تماس و پیامک‌ها بی‌پایان است و می‌توانید کل روز خود را به این موضوع اختصاص دهید. نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات PEW (مرکز تحقیقات پیو، اندیشکده آمریکایی) در یک هفته آوریل ۲۰۲۱ نشان داد که اکثر افراد نیاز اصلی یا اهمیت اینترنت را می‌دانند اما با زمان استفاده از آن مشکل دارند. بر اساس این نظرسنجی  ۴۰ درصد از بزرگسالان اظهار کردند: از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ نسبت به افزایش استفاده از تماس‌های ویدیویی احساس فرسودگی یا خستگی را تجربه کرده‌اند.

تعداد  امریکایی‌هایی که اینترنت را ضروری توصیف کردند، نسبت به سال گذشته اندکی افزایش یافته است؛ این رقم در آوریل ۲۰۲۱ به میزان ۵۸ درصد  در حالی که در  آوریل ۲۰۲۰ این رقم ۵۳ درصد بود. همچنین نتایج نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان (۷۲ درصد) نسبت به قبل از همه‌گیری زمان بیشتری از صفحات نمایشی استفاده می‌کنند و این به علت استفاده از آموزش آنلاین در این زمان بود اما فقط ۱۸ درصد از والدین نسبت به محدودیت زمان نمایش سخت‌گیرتر شدند.

 

غلبه بر استرس دیجیتال

اینترنت هرگز تعطیل نمی‌شود اما افراد باید راهی پیدا کنند تا مغز خود را از شبکه جهانی دور کنند و استراحت داشته باشند. البته والدین می‌توانند به راحتی به فرزندان توصیه کنند که  دستگاه‌های خود را خاموش کنند، اما آیا بزرگسالان می‌توانند این موارد را مدیریت کنند؟

محققان راهکارهای ذیل را برای مقابله با خستگی آنلاین ارائه کرده‌اند:

تعیین محدودیت

برای خود حدود تعیین کنید و به آنها پایبند باشید. به خصوص به افرادی که دائم با آنان در تماس هستید، اطلاع دهید که در مواقعی خاص در دسترس نیستید. البته ممکن است استثناهایی نیز وجود داشته باشد اما سعی کنید آنها را محدود کنید تا یک ارتباط سالم با فناوری داشته باشید.

ارزیابی مطالب رسانه‌ای

عناوین رسانه‌های اجتماعی را دوباره ارزیابی کنید و اگر مواردی استرس‌زا در میان آنهاست که منجر به اضطراب می‌شود، حذف کنید.

محدودیت استفاده در زمان‌های خاص

برای استفاده از صفحات نمایشی در زمان‌هایی مانند غذاخوردن و در کنارخانواده یا دوستان، گوشی همراه خود را در منطقه دیگری قرار دهید تا وسوسه نشوید و این اطمینان را داشته باشید که زمان‌هایی در روز را بدون دسترسی به فناوری می‌گذرانید.

 

محدودیت هشدارهای دستگاه

اعلان‌ها را در دستگاه‌های خود محدود کنید. هر بار که هشداری (اعلام شبکه‌های اجتماعی) از دستگاه خود بشنوید، سطح استرس شما تحریک می‌شود که آن را بررسی کنید اما می‌توانید با محدودیت هشدار نتایج خوب آن را مشاهده کنید.

اجتماعی بودن به شرط آفلاین‌ بودن

اجتماعی باشید اما آفلاین، زمان آن رسیده که افراد با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا ورزش و پیاده‌روی کنند، بیرون بروند و در صورت لزوم با افراد ملاقات داشته باشند. روابط دیجیتالی بسیار خوب است اما نمی‌تواند جایگزین روابط چهره‌به‌چهره قدیمی شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مراقب فرزندانمان در فضای مجازی باشیم

علائم اعتیاد فضای مجازی کودکان چیست؟